0
Posted 28/10/2011 by Arno in Comics

Review: Legion – Secret Origin #1

What happens to R.J. Brande today will determine the fate of many worlds…

Al kregen de eerste nummers van Legion of Super-Heroes en Legion Lost in de eerste maand van de DC-relaunch niet al te positieve reviews hier bij Brainfreeze, besloot ik om deze jonge superheldenclub uit de 31e eeuw toch nog één laatste kans in het DCnU te geven met deze Legion – Secret Origin #1. In tegenstelling tot de twee voor nieuwe lezers alvast vrij onvriendelijke ongoings rondom het team, dewelke gewoonweg verdergingen op de verhaallijnen van vóór de relaunch, belooft deze zesdelige minireeks ons helemaal terug te brengen naar de oorsprong van het Legion. Dit is dus in feite wat men naar mijn mening al met de nieuwe Legion of Super-Heroes #1 gedaan mocht hebben! Legion – Secret Origin #1 wordt geschreven door Paul Levitz, langdurige schrijver van het team alsook van hun nieuwste reeks, en van tekeningen voorzien door Chris Batista (The Legion, Booster Gold).

Deze eerste issue van Legion – Secret Origin gaat alvast enorm snel vooruit maar voorziet ons toch van alle informatie die we nodig hebben. Zo zien we dat in de 31e eeuw de mensheid al heel wat koloniën gesticht heeft op of allianties heeft gesmeed met andere werelden, waaruit de redelijk vreedzame federatie der United Planets voortkwam. Uiteraard blijft het heelal enorm groot en we volgen dan ook de United Planets Security Force voorbij de grenzen van de federatie, waar iets groots gaande lijkt te zijn. De populatie van de planeet Anotrom werd namelijk afgeslacht door een onbekende vijand en er lijkt hierbij eveneens een wormgat geopend te zijn. De UP roepen de hulp in van een bewoner van de planeet Colu, namelijk de superslimme Brainiac 5, om hen te helpen met hun onderzoek. Ondertussen zien we ook door de ogen van de van precognitieve gaven voorziene Anisa van Naltor de eigenlijke gebeurtenis die zal leiden tot de vorming van het Legion: het moment waarop Cosmic Boy, Lightning Lad en Saturn Girl in het Metropolis van de toekomst de miljardair R.J. Brande redden van enkele huurmoordenaars. Hierdoor worden ze al snel ingelijfd als een nieuwe generatie jonge superhelden…

Paul Levitz loodst ons enorm snel doorheen de 31e eeuwse setting van het DCnU en levert alvast een vrij intrigerende set-up voor de oorsprong van het Legion. Deze eerste issue leest namelijk nog niet als een traditioneel superheldenverhaal (in de toekomst), maar eerder als de start van een nieuwe sciencefictionsaga à la Star Trek of Battlestar Galactica. We zien inderdaad alweer de redding van R.J. Brande door het toekomstige Legion, maar er wordt veel meer aandacht geschonken aan voornamelijk de politieke situatie van de wereld(en) waarin deze plaatsvindt. Levitz levert hier dus een kijkje achter de schermen van een oorsprongsverhaal dat de fans van het Legion al tientallen keren hebben gezien (en regelmatig weten aangepast worden!). Tekenaar Chris Batista is ook geen vreemde tot het Legion en zijn stijl, gecombineerd met de vrij lichte inkleuring, geeft de futuristische setting van deze comic aardig weer.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik nooit een bijster grote fan van het immens veel personages tellende en hierdoor vrij verwarrend geworden Legion ben geweest, voornamelijk omdat DC doorheen de jaren al zoveel aanpassingen maakte aan de geschiedenis van hun hedendaagse superhelden, waardoor dit haast dubbel geldt voor hun personages uit de toekomst! Maar toch kon ik deze Legion – Secret Origin #1 best wel smaken. Het kan best wel wezen dat deze reeks al gepland stond voor er nog maar sprake was van een relaunch, maar desalniettemin leveren Levitz en Batista hiermee een ideaal instappunt voor nieuwe lezers alsook een interessante kijk achter de schermen voor oude fans. Precies wat een titel in het DCnU hoort te zijn!

Legion – Secret Origin is, in tegenstelling tot de twee eerdere ongoings, dus wel vrij toegankelijk voor nieuwe lezers. De lezers die Legion of Super-Heroes #1 of Legion Lost #1 maar niets vonden, verwijs ik bij deze dus graag door naar deze minireeks. Ik ben alvast blij dat ik het team hiermee nog een kans heb gegeven, al hoop ik wel dat Levitz het snelle verteltempo van deze eerste issue in de komende delen wat gaat minderen.