0
Posted 26/10/2011 by Arno in Comics

Movie Review: Batman – Year One

De vierdelige verhaallijn Batman: Year One van schrijver Frank Miller (Daredevil, 300, Sin City) en tekenaar David Mazzucchelli (Daredevil, Asterios Polyp) verscheen oorspronkelijk in Batman #404-407 uit 1987. Sindsdien groeide de gebundelde editie uit tot één van de meest bejubelde graphic novels rondom de Dark Knight en wordt Year One nog steeds aanzien als het definitieve oorsprongsverhaal van Batman in ongeacht welke versie. Zo slopen heel wat elementen uit Year One eerder al in de film Batman Begins (2005), maar sinds vorige week is nu ook eindelijk de letterlijke tekenfilmadaptatie beschikbaar op DVD en Blu-Ray!

De geanimeerde versie van Batman: Year One werd geregisseerd door Sam Liu (Superman/Batman: Public Enemies) en Lauren Montgomery (Green Lantern: First Flight). Beide regisseurs zijn dus zeker geen vreemden tot de DC Universe Animated Original Movies en werkten eerder zelfs al samen aan Justice League: Crisis on Two Earths (2010). Net zoals in de graphic novel, vertelt de film het eerste jaar van Bruce Wayne zijn terugkeer tot Gotham City en aanname van zijn identiteit als Batman. Tegelijkertijd zien we ook het eerste jaar van Luitenant James “Jim” Gordon in het corrupte politiekorps van Gotham City.

Terwijl de twee verhaallijnen in de comic min of meer evenveel aandacht kregen, concentreert de film zich echter voornamelijk op James Gordon, ingesproken door acteur Bryan Cranston (Breaking Bad, Malcolm in the Middle). Cranston loodst het personage wonderbaarlijk doorheen zijn tragische rol als zowat de enige eerlijke politieagent in Gotham City en zijn aanvankelijk troebele relatie met de Batman, die misschien wel nodig is in de strijd tegen de misdaad, maar desalniettemin buiten de wet opereert. De acteur leent zich ook zeer mooi tot het weergeven van Gordon’s innerlijke conflicten, niet enkel omtrent de Batman en zijn job, maar ook omtrent zijn gevoelens voor zowel zijn hoogzwangere vrouw Barbara als zijn nieuwe partner in het corps, detective Sarah Essen. Fans van Battlestar Galactica zullen verheugd zijn dat niemand minder dan Katee Sackhoff (Kara Thraca aka Starbuck) de stem van Sarah Essen inspreekt!

Bruce Wayne/Batman wordt dan weer ingesproken door Ben McKenzie (The O.C.). Hoewel het ergens wel zeer spijtig is dat de producers voor zo’n belangrijke Batman-adaptatie als Year One niet gekozen hebben voor de legendarische stemacteur Kevin Conroy uit de jaren ’90 animatiereeks en de Arkham-videogames, valt de keuze voor een nieuwe stemacteur ergens wel te begrijpen. Batman: Year One toont ons immers nog een jonge Batman in wording, die doorheen het verhaal nog heel wat beginnersfoutjes maakt en zeker zijn trademark growl nog wat mag bijschaven. Toch raakte ik maar niet gewend aan de vrij monotone stem van McKenzie als voornamelijk Bruce Wayne en vond ik hem één van de weinige minpunten in deze film. Verdere notabele stemacteurs zijn Alex Rocco (The Godfather, The St. Valentine’s Day Massacre) als de maffiabaas Carmine “The Roman” Falcone en Eliza Dushku (Buffy, Angel) als Selina Kyle/Catwoman die het beste van zichzelf geven, hoewel hun rollen in het grotere verhaal vrij miniem blijven.

Hoewel de geanimeerde DC-adaptaties vaak enkele aanpassingen maken aan de comics waarop ze werden gebaseerd, blijft deze Batman: Year One – mits enkele lichte dialoogaanpassingen – enorm dicht bij het bronmateriaal. Hierdoor is het waarschijnlijk wel één van de meest letterlijke comicverfilmingen tot hiertoe. Ook al werden bijvoorbeeld enkele van de vele innerlijke monologen uit de comic bij momenten verkort, blijft hun essentie wel behouden (al wordt de iconische zin “I shall become a Bat” er wel uit gelaten, foei DC!). Het geheel werd ook een tikkeltje opgepoetst om het wat meer kindvriendelijker te houden. Dit betekent dat er weinig tot geen referenties naar drugs in de film zitten en Jim Gordon blijkbaar ook gestopt is met roken. Anderzijds blijft Catwoman haar oorsprong als een prostituéé dan weer wel behouden en wordt het gevecht tussen Bruce Wayne, een pooier en Selina Kyle zelf in de hoerenbuurt van Gotham City in zijn geheel afgebeeld. De film duurt amper 64 minuten en schiet, zoals het bronmateriaal, soms met weken vooruit (het verhaal speelt zich tenslotte af over een volledig jaar), maar toch hebben de producers er zowat elke scène uit de comic er passend in gekregen.

De tekenstijl van David Mazzucchelli komt dan ook weer mooi tot zijn recht, hoewel de moderne inkleuring van de film een iets kleurrijker Gotham weergeeft dan de nogal sombere, duistere comic. Maar wees gerust, er mag dan wel wat meer neon in Gotham City zitten, de algemene grim ‘n gritty-sfeer van de comic en Frank Miller’s algemene vertelstijl blijft zeker wel behouden.

Naast de hoofdfilm valt er op de DVD/Blu-Ray ook nog een kortfilm te vinden met Catwoman in de hoofdrol. Het stukje werd geschreven door Paul Dini (Batman: The Animated Series, Batman: Arkham Asylum, Arkham City) en speelt zich duidelijk enkele jaren na Year One af. We zien Catwoman, alweer ingesproken door Eliza Dushku, dan ook in haar modernere kostuum wanneer ze op haar eigen elegante manier de operatie van een maffiabaas en vrouwenhandelaar genaamd Rough Top, gespeeld door John Dimaggio (Batman: Under the Red Hood), probeert te stoppen. De kortfilm kent een flinke dosis actie en Catwoman’s ondervragingsscène in een stripclub laat inderdaad alweer weinig aan de verbeelding over (al is het geheel wel een pak smaakvoller dan de recente Catwoman #1). De Catwoman-kortfilm ligt in de aard van de eerdere DC Showcase-shorts en voelt in feite ook aan als een New 52-achtige introductie tot het personage. Ergens wel ideaal voor nieuwe fans.

Batman: Year One (of hier misschien eerder Gordon: Year One) behoort naar mijn persoonlijke mening toch tot één van de betere DC-animatiefilms. Het is dankzij haar bronmateriaal een meer “volwassen” tekenfilm en is een zeer geslaagde adaptatie van een wondere introductie tot de wereld van Gotham City. Doe daar nog eens de entertainende Catwoman-kortfilm bij en je hebt een DVD/Blu-Ray die niet in de collectie van een Batmanfan mag ontbreken!