3
Posted 18/10/2011 by Wade Wilson in Comics

Review: Detective Comics #2

Arkham Asylum. A slice of Hell on Earth for the criminally insane. And it appears the criminally insane can operate on both sides of the bars.

Het DCnU betekent grootse veranderingen bij DC Comics, veranderingen waaraan zelfs hun oudste reeks Detective Comics niet gespaard bleef. Vermits dit DC Comics haar oudste reeks is en tevens de comic waar de uitgeverij haar naam van haalt, kun je best wel stellen dat deze herlancering enorm geanticipeerd maar ook enorm gevreesd werd.  Dit is namelijk de eerste Detective Comics #1 (en #2!) waarin onze geliefde Dark Knight de absolute hoofdrol krijgt. Het personage Batman verscheen namelijk voor het eerst in Detective Comics #27 van mei 1939. Net zoals Justice League #1 speelt dit verhaal zich zo’n vijf jaar geleden af. Je kunt dus wel eens zeggen dat, net als in Action Comics, je hier in Detective Comics de eerste jaren van een jonge superheld te zien krijgt! Verwacht hier dus ook geen verschijning van Damian Wayne, maar misschien dat we mettertijd Dick Grayson te zien krijgen.

In de vorige issue volgden we Batman die op het spoor was van zijn aartsvijand the Joker. Zoals gewoonlijk was deze er weer eens in geslaagd om te ontsnappen uit het beruchte Arkham Asylum: Gotham City haar psychiatrische instelling voor haar vele geestelijk gestoorde criminelen. Wanneer Batman uiteindelijk zijn nemesis wist te vinden na een enorm lang kat-en-muis-spelletje, vond hij meer vragen dan antwoorden. Er lag namelijk een lijk bij de Clown Prince of Crime, eentje zonder gezicht. Dan, aan het einde van de vorige issue, kreeg Joker bezoek van een mysterieuze figuur in zijn cel in Arkham Asylum. Na een kort gesprek liet Joker vervolgens deze figuur, met zijn toestemming gewoon zijn gezicht wegsnijden.

De tweede issue begint met Bruce Wayne die een rots aan het beklimmen is ergens in Wayne Tower wanneer Lucius Fox langskomt en hem zegt dat er iemand is om hem te spreken voor een vergadering. Bruce zegt dat deze maar moet wachten maar de man blijkt zelf nogal sportief en klimt gewoon mee. De twee praten even over zaken en nadien besluit de man om zaken te doen met Wayne in plaats van met Oliver Queen zijn Q-Core. Bruce zijn dag wordt pas ingewikkeld wanneer er een vrouwelijke reporter opdaagt die geen afspraak had. Ze bekogelt hem met enkele ridicule vragen en al snel is duidelijk dat er een seksuele spanning is tussen de twee: zij is (een van) Bruce zijn liefje(s)! De ongelukkige probeert een beetje small talk te voeren met Bruce maar deze moet ineens dringend weg: hij wil weten wie de Joker zijn gezicht verwijderde en waarom. In Arkham Asylum zal ie echter weer meer vragen dan antwoorden krijgen en tot een gruwelijke ontdekking komen.

Schrijver/tekenaar Tony S. Daniel (Batman: Battle for the Cowl, The Flash: The Fastest Man Alive) pikt de draad gewoon weer op van in de vorige issue waardoor de lezer direct terug mee is met de gebeurtenissen. Het feit dat hij slechts enkele aanwijzingen laat vallen en eigenlijk geen antwoorden geeft op de vele vragen van de lezer, bewijzen mij dat hij terug het detective-element dominant wil laten worden in deze reeks. Toch is en blijft de reeks op The Dark Knight na mijn minst favoriete Batmantitel (over Batwing zwijgen we gewoon!). Ik vermoed namelijk dat het pas echt interessant wordt als je dit verhaal volgt in trades of hardcovers, omdat je na iedere issue gewoon weer meer vragen hebt. Ook vind ik de nieuwe villain, Dollmaker, en zijn henchmen niet echt interessant. Het DCnU staat voor grootste veranderingen maar het feit dat Joker zijn gezicht laat wegsnijden, vind ik niet echt passen bij het personage. De tekenstijl is dan weer iets waar ik redelijk neutraal over ben: het is zeker niet slecht maar ik vind het ook niet bepaald een indrukwekkend getekende comic.

Uiteindelijk kan ik de Batmanfans onder jullie deze reeks wel aanraden maar persoonlijk zou ik wachten op de eerste trade. Alleen al omdat je dan niet zo gefrustreerd raakt door het feit dat je al twee maanden wacht en niet echt veel meer van het verhaal komt te weten. Op zich is dit wel spannend maar het verhaal en de tekenstijl zijn me niet indrukwekkend genoeg om de singles te blijven volgen.