5
Posted 17/10/2011 by Arno in Comics
 
 

Brainfreeze speelde Batman – Arkham City en bezocht de City Challenge finale

Deze week is het eindelijk zover! Batman – Arkham City – de opvolger van het overal ferm bejubelde Batman – Arkham Asylum uit 2009 – zal eindelijk in de winkelrekken liggen! Bigger and better zijn de sleutelwoorden om deze langverwachte sequel te omschrijven, en iets gelijkaardigs kan ook gezegd worden over de immense marketingcampagne achter de game! Zo kregen spelers uit de Benelux de kans om mee te dingen met de Batman – Arkham City Challenge, een virale marketingcampagne/wedstrijd opgezet door de enige Batmanvijand die zich slimmer waant dan de Dark Knight en zijn fans: The Riddler! Brainfreeze kreeg de kans om het finalespel van Edward Nigma’s uitdagingen – mits een beetje organisatorische hulp van Warner Bros. en Rocksteady Studios welteverstaan – bij te wonen in Amsterdam. Een verslag…

Bat-BBQ!

Riddle me this…

Al wie Batman – Arkham Asylum ooit heeft gespeeld is wel vertrouwd met het concept van de Riddler-trophies, een heleboel vraagtekens dewelke door Edward Nigma in de donkerste hoeken van het spel werden verstopt. The Riddler zal in Batman – Arkham City ditmaal zelf in de game verschijnen en naast zijn trophies ook enkele dodelijke vallen voor de Dark Knight zetten, maar leverde in de afgelopen maanden al een voorsmaakje van zijn nieuwe campagne op het internet. In een donkere, kille loods in Amsterdam – die toepasselijk wel zeer sterk deed terugdenken aan de verlaten pakhuizen die regelmatig worden gebruikt door de criminele onderwereld van Gotham City – mochten de 100 beste spelers van deze Riddler Challenge strijden om de hoofdprijs. Deze bestond uit een collector’s edition van de game, een levensgrote Batman-statue, een ticket voor Batman Live en, last but not least, een Bruce Wayne-weekend voor twee! Nee, men reist hierbij niet naar Wayne Manor, maar naar een executive suite in het Brusselse vijfsterrenhotel le Plaza, inclusief een luxediner en een bezoek aan een club met een limousine (die al dan niet wordt bestuurd door een lookalike van Alfred!).

Nadat we ons al meteen tegoed hadden gedaan aan de lekkere Bat-pizza en de ietwat minder lekkere Bat-Heineken, werd het donker en verscheen The Riddler himself! Met een theatrale, arrogante stem die door de PA knalde, daagde hij de laatste 100 spelers uit om doorheen de loods en de naburige omgeving een tiental locaties op te sporen. Drie hiervan waren zogenaamde key locations en de spelers die deze het snelst en binnen de afgesproken tijdsperiode wisten te vinden mochten doordringen naar de volgende ronde. Via een smartphone – zodat The Riddler je steeds kon volgen – moesten de spelers allerhande raadseltjes en vragen over Batman’s geschiedenis oplossen alvorens naar een volgende locatie te trekken. Na drie heuse afvalrondes, dewelke allen werden voorzien met nog wat show en verbale beledigingen van de heer Nigma, konden de twee laatste overgeblevenen het eindelijk tegen elkaar opnemen. Spijtig genoeg kwam het vanwege technische problemen niet tot een episch duel. Er werd dan maar voor de democratische oplossing gekozen: beide spelers wonnen dan maar allebei de hoofdprijs! Gelukkig draaide het hier om zowel één Nederlander als één Belg dus werd niemands eer gekrenkt. Alvast een dikke proficiat aan de winnaars!

Bat-Pizza!

Hoewel het gehele Challenge-spel ondanks de technische mankementjes wel een leuke onderneming was en The Riddler-acteur het helemaal niet slecht deed – al had ie duidelijk wel iets teveel naar Jim Carrey in Batman Forever gekeken – waren we toch voornamelijk aanwezig om de Batman – Arkham City-game zelf te spelen! Wat vonden we ervan? Read on!

Een nachtelijk tochtje in Arkham City

Voor diegenen die nog niet vertrouwd zijn met het verhaal van Arkham City, gaat het als volgt: een tijdje na de gebeurtenissen van Arkham Asylum – waarin Batman een zoveelste prison break van The Joker en co stopte – breidt het Asylum zich uit. De favoriete stek voor Batman zijn Rogues Gallery wordt samengevoegd met Blackgate Prison en alle gedetineerden worden in Arkham City, een afgesloten, verloederd deel van het grotere Gotham City, gedumpt. In Arkham City geldt de wet van de sterkste, en het duurt niet lang eer zwaargewichten zoals de Penguin, Two-Face en de nog steeds van de gebeurtenissen uit de vorige game herstellende Joker delen van de ommuurde stad beginnen op te eisen. Verder zijn er schijnbaar ook enkele kisten met de Titan-drug uit de vorige game, dewelke gewone criminelen verandert in Bane-achtige monsters, aangespoeld in Arkham City…

De Bat-DJ, die spijtig genoeg weigerde het theme van de '60s tv-show te spelen

Het ware brein achter dit alles is echter professor Hugo Strange, die Quincy Sharp – de voormalige warden van Arkham Asylum en huidige burgemeester van Gotham – manipuleert als een marionet. Zijn Tyger-huurlingen trachten schijnbaar min of meer de orde te bewaren, maar in feite is het geheel van Arkham City een gigantisch geconstrueerd spel van Strange om de eveneens vele nachten op bezoek komende Batman, van wie hij zijn geheime identiteit als Bruce Wayne kent, te breken.

De versie van Arkham City die in de Amsterdamse loods aanwezig was, was een demoversie voor de XBox 360. We werden meteen in de actie gestort, niet met Batman, maar met Catwoman! Ja, Selina Kyle heeft haar streken als een professionele dievegge nog niet verleerd en het maagdelijke gebied van Arkham City is de ideale plek om een nieuwe buit te scoren. Hoewel het vechtsysteem vrijwel geheel hetzelfde is als datgene uit Arkham Asylum, is Catwoman wel degelijk haar eigen personage. De manier waarop ze beweegt in de comics en animatiereeksen werd prachtig nagebootst in deze game: elegant, zeer sexy maar enorm hard en pijnlijk toeslaand. Veel tijd om ons met Selina te amuseren was er echter niet, want al snel werd ze gevangengenomen door Harvey Dent, aka Two-Face.

De game spoelt door naar 24 uur later en we krijgen de controle over Batman op het dak van een gebouw temidden van de stad. Meteen valt hierbij al op hoe groot deze game oogt ten opzichte van zijn voorganger. In tegenstelling tot de nauwe, duistere gangen en luchtschachten die Arkham Asylum zo typeerden, kunnen we deze Batman laten bewegen zoals het hoort: met de grijphaak en cape van dak tot dak springen/zweven en van bovenaf toeslaan of een crimineel in een steegje meesleuren voor een heuse beatdown. Aan vijanden en actie geen gebrek in deze game en de omgevingen zien er prachtig uit. Je waant je wel degelijk in een deel van het donkere Gotham en de makers zijn zelfs de klassieke zeppelins (voornamelijk bekend uit de animatieserie) niet vergeten!

Guess who joined the afterparty?

Natuurlijk wordt er ook voldoende aandacht besteed aan het detective-element van Batman. Detective mode is terug en ziet er mooier en vooral handiger uit. Dankzij de cryptographic sequencer, waarmee je in de vorige game voornamelijk sloten kon opblazen, kan je nu hacken in de radiofrequenties van de criminele bendes en meeluisteren naar waar ze nu precies hun volgende slag zullen slaan. Ook de nieuwe ondervragingsfunctie, waarbij je één tegenstander uit een hele neergeslagen groep overlaat en de schrik van zijn leven aanjaagt, is geweldige fun. Met deze ondervragingen vind je overigens de nieuwe versies van de eerder aangehaalde Riddler-trophies.

De verdere demo leverde ons nog leuke confrontaties met Two-Face en zijn goons, alsook deze van Harley Quinn in een klokkentoren en een ware battle royale met de lakeien van de Penguin! Verder kregen we ook een spannende dialoog met Catwoman te zien en een leuke cameo van Julian Day, de Calendar Man (hij is zowat de enige gevangene die liever in zijn cel blijft). Afgaande op deze demo is de voorlopige conclusie over Arkham City in feite simpel: het is Arkham Asylum, maar langer, met meer moves, gadgets, vijanden en een gigantische omgeving. Bigger and better dus, waardoor deze Brainfreezer na dit Amsterdams avontuur alvast niet meer kan wachten tot de release van de game om eindelijk die grijns van Hugo Strange met een welgemikte Batarang weg te vegen! Batman – Arkham City ligt bij ons vanaf 21 oktober in de winkels voor Playstation 3 en XBox 360. De PC-versie zal pas in november het licht zien.

Comments

comments


Arno

 
avatar
I'm not locked in here with you. You're locked in here with me.