0
Posted 14/10/2011 by Wade Wilson in Comics

Review: Green Lantern #2

Let me lay it out for you Jordan. Your fate is now in my hands. You are my servant.

De status quo in Green Lantern is totaal door mekaar geschud. Hal Jordan, die ooit gekend stond als de grootste Green Lantern aller tijden is uit het Corps verbannen en de grootste vijand die ze ooit gekend hebben, Sinestro is nu terug één van hun Corpsleden! Het is dus meer dan duidelijk dat Geoff Johns zijn verhaallijnen uit het vorige volume van Green Lantern gewoon voortzet in het DCnU. Waarvoor ik blij ben maar het zal mettertijd wel enorm verwarrend kunnen worden voor nieuwe lezers!

Aan het einde van de vorige issue kreeg onze held Hal Jordan na een zeer rottige dag, bezoek van zijn aartsvijand Sinestro. Deze zou natuurlijk zijn naam niet waardig zijn als hij niet eventjes een beetje komt lachen met Jordan en de positie waarin ie zich bevindt. Toch doet Sinestro hier iets totaal onverwacht: hij biedt Hal Jordan een zoveelste kans aan om Green Lantern te worden! Jaja, Sinestro is in staat om zelf groene krachtringen te maken met zijn ring. Uiteraard is en blijft het Sinestro dus geeft hij Hal Jordan zijn doel in het leven niet gewoon terug uit de goedheid van zijn hart. Er hangen enkele voorwaarden aan vast. Ondertussen ziet Sinestro ook enkele keren de kans om aan Jordan te bewijzen dat deze nooit het uiterste uit zijn ring gekregen heeft en dat Sinestro dus een meer bekwame Green Lantern is dan hij ooit was!

Schrijver Geoff Johns (The Flash: Rebirth, Green Lantern: Rebirth) zet zijn Green Lantern-saga gewoon voort, verder bouwende op het vorige volume en dus ook op Blackest Night en Brightest Day. Hierdoor leest deze Green Lantern ook niet echt als een nieuwe DCnU-titel. Hoe Geoff Johns dit gaat verklaren, is nog niet duidelijk maar als het niet gebeurt gaat dit verwarrend worden! Zoals altijd doet Johns dingen met zijn personages die je niet verwacht. Dit bewijst hij hier weer door Sinestro naar Hal Jordan te laten komen – niet gewoon om hem te vernederen of te doden omwille van hun verleden – maar omdat hij hem nodig heeft! Al legt Sinestro het wel iets anders uit! Johns is en blijft in mijn ogenGreen Lantern-schrijver en ik ben benieuwd wat hij nog allemaal in petto heeft met zijn saga.

Tekenaar Doug Mahnke (Final Crisis, Black Adam: The Dark Age) levert zoals altijd uitstekend werk. Als je bekend bent met zijn werk dan weet je wat te verwachten. Toch heb ik enkele negatieve opmerkingen te vermelden. Zo zijn er enkele paneeltjes waarbij er niet genoeg aandacht besteed is aan de gezichten van de personages en is het feit dat Hal Jordan jonger oogt dan in de afgelopen verhaallijnen best verwarrend vermits dit volume een verder verloop is van het vorige. Verder tekent hij wel nog steeds vloeiende actiescènes met geweldige constructs!

Green Lantern #2 is een comic die iedere zichzelf respecterende Green Lantern-fan gelezen moet hebben! Voor nieuwe fans die met het DCnU willen beginnen gaat dit echter te verwarrend zijn. Voor deze lezers raad ik dus ook aan om eerst toch het vorige volume te lezen, beginnende bij Green Lantern: Rebirth.