4
Posted 05/10/2011 by Arno in Comics
 
 

Review: Frank Miller’s Holy Terror

Give my regards to those seventy-two black-eyed virgins, you son of a bitch

De legendarische comicsschrijver/-tekenaar Frank Miller (Sin City, 300, The Dark Knight Returns) maakt weer furore met Holy Terror. Dit is een nieuwe graphic novel en de allereerste uitgave van Legendary Comics, een subdivisie van de filmstudio Legendary Entertainment, co-producers van ondermeer The Dark Knight, Clash of the Titans en 300. Holy Terror was oorspronkelijk een verhaal waarin Gotham City, de thuisstad van DC‘s Batman, werd aangevallen door de terroristische groepering Al-Qaeda. Batman zou daarna zonder pardon korte metten maken met de terroristen. Naarmate het project vorderde, besloot Miller dat het verhaal toch een superheld zou nodig hebben die een pak brutaler en gewelddadiger zou kunnen optreden dan de vrij brave Batman. Het hoofdpersonage van Holy Terror werd daarom omgedoopt tot The Fixer (een soort Punisher in een semi-Batmankostuum) en de setting werd de metropool Empire City.

Het verhaal begint met een vrij typische achtervolging tussen The Fixer en Natalie Stacks, een sexy Cat-Burglar, over de daken van Empire City. Dat deze twee ooit Batman en Catwoman moesten voorstellen, wordt eens zo duidelijk wanneer beide personages in een typische Millerstijl de euhm, climax van DC’s recente Catwoman #1 overdoen. Maar dan breekt de hel los! Al-Qaeda valt zeer gestructureerd de stad aan met een combinatie van zelfmoordterroristen, dirty bombs waardoor de spijkers en scheermessen in het rond vliegen en zelfs enkele gevechtsvliegtuigen waarmee Blind Justice, Empire City’s versie van het Vrijheidsbeeld, wordt neergehaald. The Fixer en Natalie gooien hierna alles in de strijd om de terroristen hardhandig te stoppen. En wanneer je The Fixer zijn ondervragingstechnieken, wapens en algemene attitude omtrent misdadigers en terroristen bekijkt, wordt het wel zeer duidelijk waarom deze comic nooit uitgebracht kon worden met Batman in de hoofdrol.

The Fixer en Natalie, aka The Goddamn Fixer en Natalie

Holy Terror is pure anti-islamitische propaganda. Frank Miller gebruikt geen enkele nuancering en scheert niet alleen Al-Qaeda, maar zowat de ganse moslimgemeenschap en het islamitische geloof over één kam. De sfeer wordt onmiddellijk gezet met de quote “if you meet the infidel, kill the infidel“, dewelke hier wordt toegeschreven aan de islamitische profeet Mohammed. Ik was achteraf ook helemaal niet verrast dat het gehele werk met het diepste respect opgedragen werd aan de vermoorde Nederlandse cineast Theo van Gogh. Holy Terror kent het ene brutale vooroordeel na het andere. De dreiging van Al-Qaeda wordt wel als zeer reëel voorgesteld, maar de terroristen zelf hervallen in karikaturale figuren die zonder al teveel moeite door The Fixer en Natalie in de pan worden gehakt.

Het gebruik van superhelden als propagandamiddelen is echter niets nieuws. Zo hakten Amerikaanse superhelden als Superman en Captain America ten tijde van de Tweede Wereldoorlog al Japanners, nazi’s en zelfs Adolf Hitler himself in de pan. Nazi’s maakten plaats voor communistische spionnen in de jaren ’50-’60 en terroristen in de periode na 9/11. Miller schildert de moslimterroristen hier dan ook af als de nieuwe nazi’s en de naam Mohammed (of, zoals The Fixer een door hem gevangengenomen terrorist komt te noemen: “Moe“) als de nieuwe “Fritz” of “Charlie”. Met andere woorden, de schrijver/artiest gaat er zwaar over. Maar laat dat nu net de reden zijn waarom ik eigenlijk niet kon wachten om deze comic te lezen, want, zelfs wanneer je zijn zeer conservatieve/vrij bekrompen mening niet deelt, is een Frank Miller die alle remmen los kan gooien desalniettemin een Frank Miller op zijn best!

Toch valt van de enorm foute, maar desalniettemin uiterst entertainende Frank Miller uit bijvoorbeeld All-Star Batman & Robin (the goddamn Batman!) weinig te merken. Ik hoopte op een pure, onversneden foute comic in de aard van de actiefilms van de jaren ’80, maar kreeg helaas een vrij flauw afkooksel te lezen. Ja, er zitten leuke stukken en foute dialogen in (terrorist: Jihad!, waarop The Fixer: Gesundheit ), maar ik had meer verwacht van Frank Miller. Hij toont zich wel wederom als een meester in composities en camerahoeken, maar zijn tekeningen zelf zijn bij momenten echt chaotisch, onduidelijk en amateuristisch. Dit is niet dezelfde Frank Miller van het zeer cinematische in zwart/wit uitgegeven Sin City, maar eerder deze van het afgrijselijk getekende The Dark Knight Strikes Again, dat er met elk hoofdstuk steeds sneller afgewerkt en aldus slechter begon uit te zien. Het helpt dan ook zeker niet dat Holy Terror zowel in zwart/wit (met een vleugje kleur à la Sin City) als in hetzelfde gigantische formaat van de 300graphic novel wordt uitgegeven. De snelle vertelstijl, waarin één plaatje meermaals een gehele pagina inneemt, en het bij momenten ronduit slechte artwork zorgen ervoor dat Holy Terror in feite dit grotere formaat niet waard is.

Ter conclusie kan ik Holy Terror nauwelijks een goeie graphic novel noemen, maar een belevenis (die zeker niet al te serieus hoeft genomen te worden) blijft het zeker wel. Het is offensief, controversieel en bij momenten wel grappig, maar had spijtig genoeg zoveel meer kunnen zijn.

Comments

comments


Arno

 
avatar
I'm not locked in here with you. You're locked in here with me.