1
Posted 03/10/2011 by Wade Wilson in Comics

Review: Teen Titans #1

Look what you started. Seriously. What were you thinking?

De Teen Titans zijn terug van weg geweest, niet dat ze lang weg waren. In dit nieuwe volume van de serie, zullen we zien hoe de Teen Titans tezamen komen. Wat ik persoonlijk hier vooral interessant aan vind, is dat de publieke opinie over jonge superhelden niet zo positief is in het DCnU. Zouden deze jongelingen hier iets aan kunnen veranderen of gaan ze het alleen maar erger maken?

Teen Titans begint met Kid Flash die te hulp schiet bij een brandend gebouw. Hij is echter zo snel dat hij niet hoort (of niet luistert) naar de brandweermannen die hem proberen tegen te houden. Jammer genoeg ontdekt Kid Flash op de pijnlijke manier wat ze hem probeerden te zeggen wanneer het gebouw, dankzij hem ontploft. Dan springt het verhaal naar Tim Drake in zijn New Yorkse penthouse in Lex Towers, waar hij op een enorm groot scherm de activiteiten van metahuman tieners volgt. Hij bedankt Kid Flash dan ook op een cynische wijze om een slechte situatie nog slechter te maken. Blijkbaar is de Amerikaanse en internationale publieke opinie over tiener superhelden niet rooskleurig: ze zijn een plaag die onder controle gehouden moet worden. Iets waar Tim Drake blijkbaar verandering in wilt brengen. Jammer genoeg voor hem, heeft ie zo zijn eigen problemen wanneer agenten van het mysterieuze N.O.W.H.E.R.E. in zijn penthouse opduiken. Zijn zijn namelijk over de hele wereld tieners met superkrachten aan het ontvoeren en Red Robin was deze informatie via het internet aan het lekken. Nu ze hem gevonden hebben, besluit hij dat er niets anders op zit dan gelijkgezinde supertieners te verzamelen en zo N.O.W.H.E.R.E. tegen te houden en voor de rechtbank te brengen!

Scott Lobdell (Uncanny X-Men, Daredevil) levert met deze Teen Titans #1 volgens mij beter werk dan met zijn Red Hood & the Outlaws. Hoewel Teen Titans (althans voorlopig nog) niet een van de betere titels is uit het DCnU, slaagt Lobdell er in om toch de interesse van zijn lezers te lokken. Er zijn hier geen overbodige scènes, de comic dient echt als een introductie voor de verscheidene personages. Hoewel het verhaal in Teen Titans ook enigszins traag op gang komt, stoort het hier niet omdat Lobdell op deze manier meer tijd heeft om ieder personage passend te introduceren. Toch houdt hij deze introducties opzettelijk redelijk vaag. Zo zegt een officiële woordvoerder van de Justice League dat er geen connectie is tussen the Flash en Kid Flash en haat Wonder Girl het om zo genoemd te worden. Volgens mij doet Lobdell dit om zijn lezers te doen speculeren naar hoe verschillend deze personages geworden zijn in het DCnU. Tim Drake die vanuit zijn penthouse alles veilig in het oog houdt maar niet vies is om zijn handen vuil te maken, voelt dan weer vertrouwd voor zij die de Red Robin reeks gevolgd hebben.

Tekenaar van dienst, Brett Booth (Spider-Man, JLA) mag deze wereld vol actie en intrige dat Scott Lobdell voor ons gemaakt heeft tot leven brengen. Globaal bekeken slaagt Booth er redelijk in maar op geen enkel moment vind ik dat zijn tekenstijl echt uitblinkt als je het met de meeste andere reeksen vergelijkt. Hij hervalt net iets te vaak in overdreven poses en de gezichtsuitdrukkingen van zijn personages veranderen nogal snel van blij naar krampachtig. Toch zou ik het zeker geen slechte tekenstijl noemen, laat me zeggen dat ik er eerder neutraal tegenover sta. De nieuwe look voor de personages is voorlopig ook nog even wennen. Vooral de nieuwe look van Red Robin is, dankzij de functionele vleugels eventjes wennen maar het wordt in de comic vrij snel duidelijk waarom Tim Drake deze gebruikt!

Hoewel Teen Titans geen uitblinker is onder de nieuwe reeksen van DC, lijkt het me zeker de moeite waard om deze titel nog enige tijd te volgen. Lobdell schiet traag in gang maar ik krijg zo het gevoel dat hij dit met opzet doet en een duidelijk beeld heeft van waar ie naartoe wilt gaan. De tekenstijl laat me misschien een beetje koud maar deze kan nog steeds beteren en het verhaal boeit net genoeg om dit door de vingers te zien.