2
Posted 01/10/2011 by Timaeus in Comics

Review: Flash #1

No matter how fast or how far you run … you can’t outrun … yourself.

Er is slechts één reeks in het DCnU aan dewelke ik absurd hoge eisen stel. Deze reeks is niets minder dan the Flash. Ik kan namelijk mijn eerste voorzichtige stapjes in het comicwereldje traceren naar Infinite Crisis waarin de scharlaken snelheidsduivels Barry Allen, Wally West en Bart Allen een grote rol in speelden bij het verslaan van slechterik Superboy-Prime. Sindsdien is de reeks mij bijgebleven en bereikte ze vooral in het verhaallijn the Dastardly Death of the Rogues voor mij persoonlijk een heel hoog niveau. Ik kan echter niet hetzelfde zeggen van de aanloop naar Flashpoint die de zelfde ziektes had als elke aanloop tot een event: het vormen van zoveel plotpunten dat de originele charme verdreven wordt. Gelukkig is er nu de nieuwe start voor Flash (die amper 12 delen na de vorige nieuwe start volgt) en is er ditmaal geen groot event dat als een schaduw over de titel hangt.

Flash #1 is een heel goed stripboek om lezers ervan te overtuigen dat Flash het proberen waard is. Het stripboek is geschreven en getekend door het team van Francis Manapul (the Flash, Adventure Comics) en Brian Buccelato (Witchblade, Exterminators), die beiden ervaring hebben met het personage. Daarnaast zijn beiden ook geschoold als artiesten en dat wordt ook duidelijk als je de comic leest. De grenzen tussen het verhalende en het visuele vervagen, net zoals bij Batwoman, en zorgen ervoor dat het boek meer is dan zomaar een simpele comic zoals er al duizenden zijn verschenen. Het artwork van Manapul blijft heel erg verschillend van de meeste tekenaars met de waterverfachtige inkleuring en de heel aparte wijze van tekenen dat haast lijkt op een kinderboek. Het geeft Flash een heel luchtige stijl mee die perfect past bij het karakter van een titel die zichzelf niet al te veel au sérieux neemt, maar gewoon teruggaat naar de roots van een comicbook: leuke verhalen vertellen.

Over het artwork van deze titel was er nooit enige vorm van twijfel. Het probleem echter leek dat Manapul, in zijn hoedanigheid als onervaren schrijver, geen verhalen kon produceren die kunnen tippen aan het werk dat vorige schrijver Geoff Johns (Green Lantern, Aquaman) had voortgebracht. Ik kan echter met een gerust hart zeggen dat zowel hij als co-schrijver Brian Buccelato mij uitermate verbaasd hebben met de frisheid die het verhaal heeft. Voor nieuwe schrijvers lijkt het nogal vaak eerder regel dan uitzondering dat ze teruggrijpen naar een welbekende vijand uit de grote rogues gallery die het personage wel heeft. Beide schrijver hebben het echter aangedurfd zowel Captain Cold en zijn groepje Rogues alsook professor Zoom op stal te houden en zelf een nieuwe intrige te introduceren met een heel originele aanpak. De onthulling op de laatste pagina geeft alvast een indruk dat het vervolg zeker niet te missen valt.

Tenslotte is er nog de supporting cast, iets waar ik the Dastardly Death of the Rogues zozeer voor aanschreef. In deze Flash #1 wordt verdergebouwd op de cast van het vorige volume van Flash. Directeur Singh, collega’s Forrest en Patty Spivot en zelfs reporter Iris West zijn allen aanwezig. Iris, die trouwens niet gehuwd is met  Barry, wat voor een fan wel jammer is, maar toch niet zo hard een probleem vormt als ik aanvankelijk dacht. Het blijft hopen dat Manapul de romance toch weet uit te bouwen en het koppel weer samenbrengt.

Ik ben heel erg tevreden over deze eerste uitgave van het nieuwe volume van Flash. Manapul en Buccelato hebben mij volledig overtuigd dat ze weten waar ze mee bezig zijn en de rode bliksemschicht eindelijk kunnen geven wat hij verdient: een succesvolle, goedgeschreven comic. Voor nieuwe lezers kan vooral het aanbod aan nevenpersonages enkele problemen opleveren, maar de strip is zeker voor iedereen de moeite waard te lezen. Zeker een aanrader!