7
Posted 29/09/2011 by Wade Wilson in Comics

Review: Red Hood & the Outlaws #1

His name is Roy Harper. He’s an idiot. Nice Guy, but an idiot.

In Red Hood & the Outlaws zien we direct twee voormalige sidekicks: Jason Todd (een voormalige Robin) en Roy Harper (een voormalige Speedie). Beiden vochten gedurende een periode zij aan zij met hun mentor en leerden zo hoe ze de misdaad moesten bestrijden. Toch heeft geen van beide personages een leuk leven achter de rug. Jason Todd werd door de lezerspoll van DC Comics ter dood gestemd. Als resultaat zou Batman zijn nemesis, the Joker hem dood slagen. Roy Harper geraakte dan weer verslaafd aan drugs, verloor zijn dochter Lian, zijn rechterarm en had een beetje last van impotentie. Nu, dankzij het DCnU krijgen beide mannen een nieuwe kans!

We zien op de eerste pagina Roy Harper met een blauw oog, kettingen rond zijn handen en twee gewapende mannen die naast hem staan. Dankzij de verteller leren we dat hij in Gurac (ergens in het Midden-Oosten) is waar hij de plaatselijke bevolking kwam helpen om een dictator van de troon te jagen.

Scott Lobdell (Uncanny X-Men, Daredevil) is zeker en vast geen onbekende in het comicswereldje. Misschien daarom dat ik niet echt tevreden ben met Red Hood & the Outlaws. Lobdell heeft alle elementen om een redelijk sterke titel uit te bouwen maar lijkt er niet direct iets met te doen. Hij begint eigenlijk goed met Red Hood die Arsenal uit de gevangenis komt bevrijden maar het verhaal gaat daarna de verkeerde richting uit. De eerste pagina’s bevatten namelijk goede, ouderwetse actie met een gezonde dosis (flauwe) humor maar dan ineens bevinden de personages zich aan het strand en zijn ze aan het roddelen over Starfire.  Hij begon goed maar eindigt redelijk absurd. Controverse creëren om controverse te hebben noem ik dat.

Met het werk van tekenaar Kenneth Rocaford (Artifacts, Madame Mirage) ben ik niet bekend maar, na het lezen van Red Hood & the Outlaws wil ik meer van zijn comics lezen. Daar waar het verhaal van deze comic toch wel wat teleurstellend valt te noemen, vind ik persoonlijk dat de tekenstijl wél de moeite is. Rocaford brengt de actie namelijk mooi in beeld en de personages nemen geen overdreven idiote poses aan. De vernieuwde look voor Red Hood bevalt me ook best, het is terug meer de look uit de Batman: Under the Red Hood verhaallijn. Het rode Batmanlogo op zijn lichaamspantser oogt ook zeer nostalgisch. Roy Harper zijn kostuum hebben we tot nu toe nog niet gezien maar ik hoop dat hier ook zulke elementen inzitten die verwijzen naar Green Arrow. Ook al is het niet bevestigd dat Harper ooit de sidekick was van Oliver Queen in het DCnU. Dat Rocaford ook een oog heeft voor vrouwelijke vormen, valt goed op aan de manier waarop hij Starfire in beeld brengt. Vooral het plaatjes waar ze in de zee staat en haar haren achterover gooit is iets dat vele puberjongentjes zal bevallen.

Uiteindelijk is en blijft dit een eerste issue. Scott Lobdell is er misschien niet in geslaagd om mijn interesse in deze titel te behouden, maar Rocaford zijn tekenstijl is genoeg om de titel toch nog een kans te geven. Dit eerste nummer is misschien mijn ding niet maar mits de tekenstijl dit niveau aanhoudt en Lobdell zich herpakt en terug schrijft zoals de eerste pagina’s van de comic, dan kan Red Hood & the Outlaws een goede titel worden.