1
Posted 29/09/2011 by Timaeus in Comics

Review: Captain Atom #1

It’s about one thing and one thing only … survival!

Captain Atom is een titel die weinigen iets gaat zeggen. Het personage zelf kan hoogstens tot de B-list helden worden gerekend, maar ook zijn laatste succesvolle solotitel  moet ook al enkele stoflagen boven zich dulden. Toch kent iedereen de krachten en de dilemma’s die het personage de zijne heeft gemaakt, want hij diende als inspiratie voor niemand minder dan de blauwe god Doctor Manhattan himself! Jawel, wanneer Alan Moore aan zijn Watchmen reeks begon, ging die aanvankelijk de aangeschafte helden van Charlton Comics bevatten, maar dat is op het laatste moment dan ook geschrapt. Dit gezegd zijnde, zal deze nieuwe titel dus heel erg de vergelijkingen met Moore’s meesterwerk moeten ondergaan en staat schrijver JT Krul (Teen Titans, Green Arrow) een titanenwerk te wachten om hier een strip van te maken die tegelijkertijd fris is, maar ook tegenover Watchmen mag staan zonder zich te moeten schamen.

Het verhaal van deze Captain Atom 1 is niet het meest uitgebreide van de nieuwe 52 titels die DC deze maand uitbracht. Het toont de lezer vooral de nieuwe status quo van het personage zoals diens geheime schuilplaats, wat nevenpersonages, een nieuwe vijand, maar vooral wat diepgang bij het personage. Het is hier dat Krul toont dat er zeker wat potentieel schuilt in deze titel. Waar Alan Moore het personage als afstandelijk, verwijderd van de menselijkheid, maar ook als hebbende alle antwoorden afbeeldt, steekt Krul hier zijn held vol met twijfels. Captain Atom is bang dat hij de controle verliest over zijn wondere krachten van energieabsorptie en atoommanipulatie en daarmee tegelijkertijd zijn eigen lichaam kwijtraakt.

Het einde toont dat hij wel degelijk bevreesd moet zijn om zijn krachten uit te branden. Dat zorgt meteen voor een knal van een einde die zeker verwachtingen schept voor issue 2. Daarnaast is er ook de introductie van een nieuw monster dat lijkt op een gemuteerde rat, maar dan een iets minder vriendelijk lijkende mutant dan Meester Splinter.

De ware ster van dit boek is echter niet schrijver J.T. Krul, maar de meeste lof dient richting tekenaar Freddie Williams II (Robin, Aquaman) en inkleurder Jose Villarrubia (Sweet Tooth) te gaan. De stijl van Williams die probeert zo weinig mogelijk aan geprononceerde lijnvoering te doen, gecombineerd met de inkleuring van Villarrubia doet erg denken aan het werk van Francis Manapul (Flash, Adventure Comics), maar geeft de strip ook een erg futuristische toon mee. Een toon die heel goed past bij de thema’s van het boek. Ook het contrast tussen de immer hemelblauwe Captain Atom en de eerder donkere duistere wereld toont goed dat Captain Atom geen deel uitmaakt van de wereld, maar de eeuwige buitenstaander is.

Eenvoudig gesteld is Captain Atom #1 wel aan te raden voor nieuwe lezers. Er wordt weinig backstory gegeven bij wie Captain Atom nu precies is, maar de supporting cast, de nieuwe slechterik, maar ook de set-up die wordt gegeven bij de krachten van het personage lijken wel goed om nieuwe lezers alsook de oudere lezers interesse te doen krijgen in dit boek. Daarnaast is het artwork zeker eens een kijkje waard, al is het maar omwille van de niet alledaagse stijl die ervoor zorgt dat het verhaal een aparte sfeer krijgt. Geen must-have, maar toch wel eens de moeite waard.