4
Posted 27/09/2011 by Timaeus in Comics

Review: Catwoman #1

Her name is Lola. And she actually was a show girl. (No bull! Really! A show girl!)

Toen aangekondigd werd dat een Catwoman ongoing deel ging uitmaken van de nieuwe 52 titels die DC Comics elke maand uitbrengt, was mijn enthousiasme voor deze comic ver te zoeken. Voor de hele revamp/relaunch waren de Batman Family strips al veel te veelvuldig in aantal en dat is met de 9 titels die opnieuw het Batman logo op de cover zien prijken er niet op veranderd. Het werd ook huiveren wanneer schrijver Judd Winick (Batman, Generation Lost) in een interview meegaf dat hij de titel vooral sexy wou maken. Gevaarlijke taal, zeker omdat de grens tussen sexy en vunzig flinterdun is in het comicmedium. Toch vond ik Winick’s Generation Lost een van de beste maxi-series van dit jaar en had hij dus zeker al wat krediet verworven zodat ik zijn Catwoman zeker een kans wou geven.

En daar was ik verkeerd in. Het verhaal is flinterdun. We openen met Selina die haar appartement door het raam ontsnapt met enkele huurmoordenaars op haar hielen. Veel aandacht wordt er niet geschonken aan wie deze huurmoordenaars zijn, want we vliegen meteen al naar een andere scène waar Selina bij Lola, een vriendin, op de koffie gaat omdat ze wat hulp nodig heeft met huisvesting vermits de moordenaars haar appartement hebben opgeblazen. Lola helpt haar met informatie over een leegstaande penthouse en poof volgende scène waar Catwoman in vermomming de Russische maffia afluistert op zoek naar een tip voor iets te kunnen stelen. Hier komt echter een interessant stukje karakterontwikkeling aan te pas want Selina ziet een man waar ze duidelijk een trauma heeft van opgelopen en valt te man op brutale wijze aan. Deze scène eindigt opnieuw echter zo abrupt als alle andere en dan komen we aan bij het veel besproken slot.

Vooraleer ik overga op dit slot, moet ik zeggen dat het verhaal middelmatig is. Het stelt enkele vragen die voornamelijk mij koud laten, maar toch laat de flashbackscène mij wat hoop hebben dat er misschien iets goeds schuilt in deze comic. Het grootste probleem echter is dat deze comic niet geschreven is voor een diepgaand verhaal, maar om Catwoman in zoveel mogelijk uitdagende poses te krijgen en dat met zo weinig mogelijk kleren aan. Het duurt 4 pagina’s voor we haar gezicht zien, maar ervoor zien we wel al de rest van haar rondingen. Leuk als je een dertienjarige puber bent die wat comics mag kopen van zijn moeder, maar voor lezers die Vertigo en Image Comics gewend zijn, is dit echt als een slag in je gezicht. En dan kom ik nog niet eens aan het ergste gedeelte toe.

De reeds veelbesproken eindscène van Catwoman gooit alles reserveringen die het had in het eerste deel van de comic volledig overboord en toont Batman die wordt verkracht door Catwoman. Ja, het is niet enkel een seksscène in het volledige kostuum, Selina voegt er in haar gedachten nog aan toe dat ‘every time he protests, then gives in … he seems angry‘. Batman zelf zegt ‘No, we’re not doing this again‘. Het is dus gewoon pure verkrachting (hoewel Batman haar waarschijnlijk wel aankan). Deze scène is zo fout, zo onnodig en duurt maar liefst 5 pagina’s van een 21 pagina’s tellend stripboek.

Ik ben vrij zeker dat ik hier een vrij subjectieve review neerzet, maar dat dit door de redactiekamer van DC Comics is geraakt blijft mij verbazen. Dit is geen comicbook meer, maar eerder een XXX-parodie. Mensen mogen van mij gerust dit boek kopen en wie weet, haalt er iemand zelfs nog ietwat plezier uit, maar als je voor deze aanfluiting Power Girl stopzet, verdien je je schrijverszetel niet bij DC Comics en zou je beter plaatsmaken voor iemand die wel een deftig verhaal kan neerzetten. In een tijd waar comics grote delen van je budget vreet, verdient deze titel geen cent. Er zullen deze maand genoeg comics worden gereleased die zeker wel je geld waard zijn en zelfs binnen de Batman Family is er nog genoeg lekkers om deze titel links te laten liggen.