1
Posted 24/09/2011 by Arno in Comics

Review: Legion of Super-Heroes #1

For all our crazy trips to “fix” time… It always ends up that there’s a destiny written for us all – Thom Kalorr, aka Star Boy

Na de vrij negatieve review van zustertitel Legion Lost vorige week, heeft deze nieuwe Legion of Super-Heroes #1 wel aardig wat goed te maken. Deze comic is ondertussen al de zevende (!) nieuwe nummer één voor het Legion (en de tweede in amper twee jaar), dewelke in deze DC relaunch nog steeds superkrachtige tieners uit de 31e eeuw zijn. In feite is er, sinds de vorige reboot van het team na Infinite Crisis en Legion of 3 Worlds, helemaal niets veranderd. De issue had dus evengoed Legion of Super-Heroes (volume 6) #17 kunnen heten.

Dit kan er weleens voor zorgen dat nieuwe lezers, net zoals bij Legion Lost, volledig verdwaald zouden kunnen raken in de verhaallijn van een team dat tientallen leden kent en al honderden avonturen achter de rug heeft. Toch is deze nieuwe nummer 1 (alweer slechts een eerste deel van een nieuwe verhaallijn) nog vrij makkelijk te volgen vermits elk personage door middel van caption boxes van extra informatie wordt voorzien. Zo bevat elke caption box de naam, thuiswereld en krachten van de voorgestelde Legionnaires en dien je als lezer niet meteen naar Wikipedia te grijpen.

Glorith in het midden tussen enkele rekruten van de Legion Academy

Schrijver Paul Levitz, ex-redacteur van DC en één van de meest legendarische Legion of Super-Heroes-schrijvers ooit, zet met deze issue zijn vorige run verder. De man heeft uiteraard een goed vat op elk van de vele personages en zelfs voor nieuwe lezers worden de persoonlijkheden van bekende leden zoals Mon-El, Brainiac 5 en Cosmic Boy al vrij duidelijk weergegeven. Het verhaal brengt ons meteen temidden de nieuwe missie van het Legion, dat na het verlies van hun collega’s in Legion Lost, hun leegte dient op te vullen met enkele nieuwe rekruten uit de Legion Academy. Interessant is dat er vrij expliciet wordt gesteld dat men dankzij het Flashpoint-event niet meer naar de hedendaagse tijd kan reizen (en dus de verloren gegane leden niet meer kan helpen). Nog interessanter vond ik echter de verschijning van het personage Glorith, een voormalige vijand van het team maar vandaag de dag een nieuwe rekruut in de Legion Academy. Vanwege haar uiterlijk, tijdsmanipulerende krachten alsook haar dialogen in deze issue vormt zij toch wel een uiterst sterke kandidaat om de mysterieuze vrouw uit Flashpoint #5 te zijn, dewelke in elke titel van DC’s nieuwe 52 een cameo maakt.

De vloeiende en vrij kleurrijke tekeningen in de issue zijn afkomstig van Francis Portela, alweer geen vreemde tot het Legion, dewelke net zoals in het vorige volume ook hier weer zeer degelijk werk aflevert. Het verhaal oogt en leest al veel vlotter dan Legion Lost en is daardoor een pak toegankelijker voor nieuwe lezers. Tenminste, toch zo toegankelijk als een titel over een team superkrachtige tieners in de toekomst met tientallen leden kan zijn (wat euhm, … uiteindelijk nog niet zo heel veel is, om eerlijk te zijn). Legion of Super-Heroes #1 mag dan wel voornamelijk voor de fans zijn, maar de issue is zeker niet slecht en kan gerust wel aangeraden worden voor de lezers die eens een comic uit de verre toekomst van het nieuwe DCnU willen proberen.