6
Posted 23/09/2011 by Lav in Comics

Review: Batman #1

When it comes to Gotham, you don’t know it, brother. It knows you.

Scott Snyder en Greg Capullo.. Velen zaten op dit team te wachten om het beste van Batman voor te schotelen deze maand. De verwachtingen lagen dus al zeker hoog maar deze Batman #1 heeft niet teleurgesteld en behoort minstens bij de betere comics van de DC relaunch deze maand.

Al snel worden we getrakteerd op een gevecht in Arkham Asylum waar velen van Batman’s vijanden kort geïntroduceerd worden. Niet alleen zien we de klassieke criminelen zoals Two-Face, Scarecrow en Clayface maar verschijnen er ook enkelen die tijdens Dick Grayson’s periode als Batman in de instelling zijn terecht gekomen.
Later op krijgen we ook een snelle introductie bij de enkelen van de Batfamilie. Door gebruik te maken van het laatste nieuwe technologische snufje, biedt Snyder basis informatie voor nieuwe lezers zonder te veel tijd te verliezen door in herhaling te vallen voor de trouwe fans.
Het is opvallend wat een grote rol de verschillende technologische vernieuwingen hier krijgen. De focus van DC om hun helden te moderniseren en hun methodes up-to-date te brengen is frappant aanwezig en limiteert zich niet alleen tot de batbelt. De hypermoderne gadgets lijken op het eerste zicht ver gezocht maar in een universum waar we al reeds een superheld hebben zien rondvliegen met metalen ballen is deze vooruitstrevende technologie waarover Batman beschikt toch niet ondenkbaar.
Ondanks al deze verfijnde nieuwe snufjes laat Snyder zien dat Batman naast zijn gadgets nog steeds een zeer goede detective is. Iets wat een belangrijke rol zal spelen wanneer later alle feiten op tafel gelegd zullen worden, hoe onwaarschijnlijk ze ook lijken, en Batman de puzzel in elkaar zal moet steken.

Snyder maakt gebruik van een monoloog tijdens de actiescènes om de link tussen Batman en Gotham City duidelijk te maken. Het is duidelijk dat Batman niets zou zijn zonder Gotham en misschien ook wel omgekeerd. Ondanks de duistere reputatie van zowel de schrijver als het personage, krijgen we toch een hoopvollere Bruce Wayne te zien. Eén die sterk aanleunt bij de Batman van Tomasi’s Batman and Robin en zich meer op de toekomst wilt richten in plaats van zijn verleden steeds mee te dragen.
Naast deze nieuwe start zet Snyder de lezer ook vaak op het verkeerde been wat interessante twists in het verhaal brengt en ook nieuwsgierigheid opwekt, zeker naar het einde toe.

Ondanks de verwachtingen van velen om donkere tekeningen van Greg Capullo in deze reeks te zien, is de comic vrij cartoony. Maar net deze balans tussen opgewekte illustraties en duistere sfeerbeelden werkt heel sterk in de meeste panels, waar de actiescènes in Arkham Asylum en de weergave van Two-Face een goed voorbeeld van is. Iets teleurstellender is dan weer de interpretatie van The Riddler en Dick Grayson en Tim Drake die er veel jonger dan hun leeftijd, en soms ongemakkelijk uitzien.

Volgende week krijgen we nog een vierde en laatste Batman-reeks van David Finch op ons afgevuurd, toch zou ik aanraden aan allen die een reeks van Batman willen volgen en niet goed weten welke, om zeker deze van Scott Snyder en Greg Capullo in huis te halen. Zoals altijd maakt Snyder je nieuwsgierig naar meer en het vervolg van dit verhaal lijkt aldus veel belovend.