1
Posted 22/09/2011 by Gilles in Comics

Review: Grifter #1

I was out for … seventeen minutes. What were they doing to me for seventeen minutes?

New Orleans, Louis Armstrong International Airport. Op een pas opgestegen vliegtuig bevindt zich een man die zich nogal vreemd gedraagt. Hij heeft schijnbaar hoofdpijn. Sterker nog, hij hoort stemmen in zijn hoofd.

Dankzij die stemmen wordt hij een vreemde aanwezigheid op het vliegtuig gewaar. De stemmen in zijn hoofd blijken afkomstig te zijn van een vrouw die naast hem had plaatsgenomen. In paniek maakt de man duidelijk dat hij dat hij de vrouw doorheeft. Er ontstaat een gevecht tussen beide passagiers, de vrouw valt de stemmenhorende aan met een scherp voorwerp. Hij slaagt er in dit af te nemen en er haar mee te vermoorden. De andere personen op het vliegtuig snappen niets van heel dit gebeuren, ze hebben enkel gezien dat de man de vrouw vermoordde. De enige manier voor hem om uit deze situatie te ontsnappen is zich uit te geven voor een terrorist. Hij dreigt er dan ook mee de boel op te blazen, met een klein, gevonden flesje zet hij dit statement kracht bij. Als het vliegtuig boven het water hangt springt hij er uit… Een hele poos later wordt dezelfde man, vastgebonden, wakker op een houten bank in het bijzijn van een glazen stolp dat een vreemdsoortig wezen bevat…

Cole Cash alias Grifter is een personage dat afkomstig is uit het Wildstorm Universe. Het personage verscheen voor het eerst in WildC.A.T.S # 1 uit 1992. In dat universum kon hij gebruik maken van telekinetische en telepathische krachten. Over de jaren heen begonnen zijn krachten geleidelijk aan te vervagen. Na verloop van tijd was zijn telekinesepotentieel afgezakt tot het niveau dat hij niets sterkers meer kan doen dan bijvoorbeeld een vijandelijke agent een bloedneus bezorgen. Hij was ook in staat de aanwezigheid van andere levende wezens in de omgeving te voelen.

In de Flashpoint-tijdlijn is Grifter de leider van de opstandelingen tegen de amazones in het Verenigd Koninkrijk. In deze tijdslijn komt het personage weliswaar om het leven. Dit was zijn eerste optreden bij uitgeverij DC. Nadat Grifter in Flashpoint voor de eerste maal in het DC-universum opdook hebben we nu ook het eerste deel van zijn nieuwe eigen reeks gekregen.

Grifter #1 leest werkelijk als een trein. De opbouw van het verhaal is zeer sterk en behoort voor mij persoonlijk tot één  van de meest aangename kennismakingen met onbekende personages tot nu toe. Er wordt gespeeld met tijdspannes waardoor het verhaal een extra bodem lijkt te bevatten. De vragen die in het eerste deel gewerkt worden doen je echt hunkeren naar het tweede deel. Zal Grifter in het DCnU dezelfde krachten en mogelijkheden hebben zoals in het verleden toen hij nog deel uitmaakte van het inmiddels vergane Wildstorm-universum? De toekomst zal het uitwijzen, en alweer hebben we een reeks bij die we in de toekomst niet ongelezen kunnen laten liggen.