2
Posted 22/09/2011 by Demul in Comics

Review: Demon Knights #1

Concealed within the form of man, release the demon ETRIGAN!

Demon Knights, het verhaal over Jason of Norwich die een demon schuilhoudt in zijn lichaam en geest, de demon genaamd Etrigan.

Etrigan is een personage gecreëerd door Jack Kirby in 1972 voor DC comics. Hij is een demoon uit de hel die geweldige impulsen heeft, niettemin worden deze impulsen deels tegengehouden door zijn samensmelting met Jason of Norwich (Alias Jason Blood). Doorheen de jaren verschijnt hij in enkele kleine reeksen of als tijdelijk nevenfiguur in diverse reeksen zoals The brave and the bold en Detective Comics.

Deze reeks is effectief een volledige reboot, zo krijg je opnieuw in het verhaal te zien hoe de demoon in het lichaam van Jason is gekomen. In mijn eigen mening gebeurt dit te snel. Ik had het beter gevonden mochten ze in dit eerste deel de twee personages, Etrigan en Jason, toelichten voordat ze samengesmolten werden. Het verhaal start op de laatste nacht van het kasteel van Camelot, deze is volledig overrompeld door demonen. Koning Arthur is gewond geraakt en wordt afgevoerd, weg van het land. De strijd wordt opgegeven en Merlijn beslist om een laatste drastische daad te doen.  Dan worden er plots een aantal jaren overgelaten en bevinden de hoofdrolspelers Jason en Xanadu zich in de duistere middeleeuwen. Zij kruisen dan het pad met de naar het noorden trekkende leger van de Questing Queen, deze zijn op zoek naar iets maar dit gegeven wordt natuurlijk nog niet prijs gegeven in dit deel.

Ik moet eerlijk toegeven, dit was wel het eerste verhaal dat ik las met Etrigan in de hoofdrol. Daarbuiten heb ik hem eenmaal gespot in een Batman Adventure. Dit verhaal wordt geschreven door Paul Cornell (Dark X-men, Knight and Squire) en zit voorlopig goed, het leest vlotjes door en het is goed te volgen.  Ik ben best benieuwd hoe dit verhaal zal lopen. Wat ik aangenaam vind aan de setting is dat deze zich momenteel afspeelt in het verleden. Nog volop zwaaien met zwaarden, ketting, speren…, geen rondvliegende kogel of laserstralen deze keer. Het tekenwerk is ook mooi verzorgd en bevatten zeer leuke en dynamische plaatjes en zijn voldoende voorzien van detail. Het gebruik van de kleuren zit ook best goed in elkaar wat de tekeningen alleen maar versterkt in zijn geheel.  Deze reeks lijkt me zeer goed voor personen die graag wat het mystieke verkennen. Ik ga mijn ogen wel eens openhouden voor het tweede deel.