0
Posted 21/09/2011 by Timaeus in Comics

Review: Frankenstein, agent of S.H.A.D.E. #1

You are not the first doctor I’ve known that tried to play god… I Pray for your sake this works out better for you than it did for him.

Als we eerlijk durven zijn, was er bij de tie-ins voor Flashpoint weinig vets te zien. De Wonder Woman mini-reeks was afschuwelijk, in Superman gebeurde er weinig en alle andere reeksen speelden vooral met de gimmick van het alternate universe en buitten die eerder uit dan nieuwe, memorabele verhaallijnen uit te tekenen. De voor mij persoonlijk enige frisse nieuwe reeks die er duidelijk boven uit stak was Frankenstein and the Creature Commandos. Een reeks die weinig te doen leek met het DC Universe, maar na enige reserveringen mij toch wist te winnen dankzij een heel leuk concept en een nog betere uitwerking van DC’s laatste nieuwe goudhaantje Jeff Lemire (Animal Man, Sweet Tooth). Wanneer Lemire dan ook een nieuwe reeks met deze personages mocht schrijven voor de relaunch, was dit voor mij perfect want deze personages verdienden meer dan zomaar een mini-serie in een niet memorabel event.

Verhaalsgewijs lijkt het heel erg op een klassieke superheldencomic. Een agent wordt binnengeroepen om met een supernatuurlijke dreiging om te gaan en krijgt hierbij het gezelschap van een team van monsters die hem helpen in zijn missie. Standaard bijna. Deze basis is echter het topje van de ijsberg en dient enkel maar om het plot voort te stuwen. Lemire stelt duidelijk enkele vragen die dieper gaan dan zomaar het zoveelste superheldenverhaal. De klassieke Frankensteinverhalen stellen telkens de rol van de wetenschap in vraag en het monster zelf neemt hier de rol van verteller aan. Hij stelt zich vragen bij het gedrag van de wetenschappers van S.H.A.D.E. met leider Father Time in een hoofdrol. Leven scheppen met de robotslaven Humanids, maar ook het veranderen van mensen in verschrikkelijke beesten doen de rol van de wetenschap wel heel erg moreel grijs lijken. Lemire drijft dit echter niet te ver, maar draait het in een saus van humor door Frankenstein te doen schrikken wanneer een Humanid een bekend dichter citeert, maar ook wanneer Father Time een nieuw lichaam het zijne neemt en hierbij kiest voor een 10-jarig meisje.

Hierbij is er ook nog eens een romance verbonden met Frankenstein die zijn echtgenote al 70 jaar niet meer heeft gezien, maar toch meteen in actie springt als het blijkt dat ze in levensgevaar is. De explosieve relatie tussen beide monsters toonde Lemire al in Flashpoint en zal ook in dit boek zeker nog voor hilarische taferelen zorgen.

Qua artwork lijkt de stijl van Alberto Ponticelli (Unknown Soldier) heel erg op die van Travel Foreman in Animal Man, maar is deze toch iets toegankelijker gemaakt. Daarbij past deze stijl wel bij het monsterachtige van de verscheidene vreemde wezens, maar tevens ook bij de wetenschappelijke basis van de geheime organisatie, waar trouwe DC fans wel een oude bekende zullen weten op te merken.

Een grote kritiek bij dit boek was echter wel dat dit boek een flauw afkooksel van Hellboy zou zijn en ik moet wel toegeven dat heel wat aspecten van het rode duivelsgebroed ook hier terug te vinden zijn. Toch moeten we indachtig zijn dat ook Mignola zijn creatie op de klassieke literatuur baseerde en Jeff Lemire gerust een eigen toon gaat geven aan deze strip. Ook zijn de vragen die de strip zich stelt bij de rol van de wetenschap alsook de portrettering van Frank, heel verschillend aan Hellboy.

Frankenstein, agent of S.H.A.D.E. is een dikke aanrader voor iedereen. Jeff Lemire is een heel goede schrijver die perfect weet om te gaan met de cast van dit stripboek door de juiste vragen te stellen, maar tevens gewoon een leuk actie-avontuur te schrijven vol wonderlijke wezens die elk hun eigen verhaal hebben en vele mysteries herbergen. Ik verlang zeker om nog een tocht doorheen de wondere wereld van S.H.A.D.E. die Lemire aan het scheppen is en ik kan gerust iedereen zeggen dat het een toch is die de moeite waard is. Zeker een aankoop waard!