0
Posted 19/09/2011 by Wade Wilson in Comics

Review: Booster Gold

I’ve always dealt myself a bad hand. Unfortunately for me, one thing I don’t do well is Fold.

Deze week nog gaven we je hier bij Brainfreeze nog een special rond het personage Booster Gold. Vandaag review ik voor jullie het spannende eerste volume van zijn tweede ongoing reeks. Bereid je maar voor op iets spannends en totaal onverwachts want met Booster Gold is slechts één ding zeker: niets is wat het lijkt …

De enigmatische en loveable hoofdrolspeler uit de 52 reeks is terug! Dit keer geven superster schrijver Geoff Johns en geestelijke vader en tevens ook tekenaar/schrijver Dan Jurgens hem een vrij ingewikkelde en moeilijke missie. Het DC Universum is in groot gevaar, er is namelijk iemand zwaar aan het prutsen met de tijdlijn van het DCU en verscheidene superhelden dreigen te verdwijnen of nooit bestaan te hebben. Booster Gold wordt door de mysterieuze tijdreiziger Rip Hunter gerekruteerd om’s werelds grootste maar helaas voor Booster tevens ‘s werelds meest ongekende superheld te worden. Onze goud met blauwe vriend en Skeets hebben echter andere plannen: Booster Gold wilt zijn plaats in de Justice League namelijk terugverdienen zodat hij het respect van zijn collega superhelden weer geniet en dat het publiek hem terug omhelst als zijnde een grootse held! Toch dwingen gebeurtenissen onze held om toch mee te werken met Rip Hunter en diens plannen. Maar uiteraard heeft Booster Gold één grote voorwaarde, als hij zijn faam en respect moet opgeven en gekend moet staan als een incompetente blaaskaak dan  eist hij slechts één ding in ruil van Rip Hunter: deze moet hem terugkeren in de tijd zodat hij het leven kan redden van zijn beste vriend Ted Kord (Blue Beetle). Het resultaat van deze overeenkomst is een enorm groots avontuur doorhen de tijd met enkele leuke cameo’s van twee Flashen (Barry Allen en Wally West), een pre-Green Lantern Guy Gardner en de Green Lantern Sinestro. We ontdekken ook dat enkele dingen uit het verleden van het DC Universum onrechtstreeks veroorzaakt werden door Booster Gold terwijl er ook enkele gebeurtenissen zijn die hij helemaal niet kon en mocht veranderen.

Geoff Johns (Green Lantern: Rebirth, The Flash: Rebirth) is een schrijver die me tot op heden nog nooit heeft teleurgesteld. Met Booster Gold: 52 Pick-Up breidt hij niet zozeer uit over de mythologie van het personage zoals hij bij de beide bovenvermelde Rebirth reeksen deed maar er is toch een korte introductie/monoloog van Booster Gold die de nieuwe lezers op de hoogte brengt van wat er voorheen kwam. Zoals altijd heeft Johns een zeer duidelijk beeld van wat hij met zijn verhaal wilt bereiken, hoe hij de lezer zich wilt laten voelen en waar het verhaal de personages naartoe zal leiden. Eigenlijk is dit verhaal een zeer interessante inleiding naar de nieuwe avonturen van Booster Gold maar er zijn zoveel plotelementen en leuke anekdotes en extra’s in het verhaal dat dit je niet echt opvalt. Johns is en blijft een schrijver om te volgen! Maar, we kunnen niet alle eer naar deze getalenteerde schrijver laten gaan, hij had namelijk een co-schrijver om hem bij te staan waar nodig in de vorm van niemand minder dan Jeff Katz (Pilot Season: Crosshair,  Freddy vs. Jason vs. Ash: The Nightmare Warriors). Dit duo slaagt er enorm goed in om de typische Booster Gold arrogantie en humor tot leven te brengen en tegelijkertijd een zeer spannend verhaal te brengen dat iedere lezer (zelfs zij die geen fan zijn van Booster Gold) mee zal slepen in het wereldje van Booster en diens tijdreizende kameraden!

Dan Jurgens (Booster Gold, Justice League of America) die al die jaren geleden Booster Gold leven in mocht blazen, werd deze keer door de Powers That Be binnenin het DC Universum op de schouders geklopt om via zijn potlood en tekenpen het wereldje van Booster en co tot leven te brengen op papier. Een taak waar hij wonderbaarlijk goed in slaagt zelfs! De actie druipt gewoon van de pagina’s af en zoals heel vaak het geval is, zie je meteen dat het een DC comic is dat je aan het lezen bent. Het is namelijk  in een gelijkaardige stijl aan zo vele andere verhalen getekend. Jurgens biedt ook enorm veel consistentie in zijn werk, de Booster Gold en Guy Gardner die je in het ene paneeltje ziet is diezelfde die je later in een ander paneeltje ziet. Ook is Jurgens er nog steeds even bekwaam in om emotie en karakter in zijn personages te leggen. Zo druipt de weemoedigheid en besluiteloosheid gewoon van het papier bij Guy Gardner terwijl de arrogantie je doet walgen bij Sinestro. Bij de Justice League zie je wel enkele keren een nogal stijve pose opduiken omdat deze er enkele keren bijstaan alsof ze aan het poseren zijn voor een of andere groepsfoto. Over het algemeen past Jurgens zeer vlot lijnwerk toe maar bij actiescènes en iets donkerdere scènes, wordt het lijnwerk wat dikker gemaakt. Zo zorgt Jurgens ervoor dat je als lezer, onbewust aanvoelt dat de stemming in de comic verandert.

Als fan van zowel Geoff Johns en Dan Jurgens, raad ik deze comic uiteraard ten strengste aan. Maar in alle eerlijkheid, zelfs diegenen onder jullie die nog niets gelezen hebben van beide heren, of geen fans zijn, zullen van deze comic weten te genieten. Met Booster Gold: 52 Pick-Up biedt men ons namelijk een comic die een zeer goed uitgewerkt plot bevat, een nogal moeilijke en hopeloze missie en een iets minder gekende superheld. Toch ben je tot na de laatste pagina zo mee met het avontuur dat je al snel de volgende comic te pakken neemt om te ontdekken wat er allemaal nog gaat volgen. Hoewel het verhaal met momenten zelfs zeer donker en wanhopig wordt, toch is er geen enkel moment waarop het verhaal moeilijk of stroef leest! Het is een ware rollercoaster van humor, spanning en actie waarbij we enkele leuke dingen leren over het DC Universum en enkele van haar meest iconische personages. Zoals altijd geniet Johns er duidelijk van om minder gekende personages eventjes in de spotlight te zetten. Het haalt misschien niet het niveau van Green Lantern: Rebirth of The Flash: Rebirth maar deze Booster Gold: 52 Pick-Up is een van die comics waar je nooit spijt van zult hebben dat je hem gekocht hebt!