0
Posted 16/09/2011 by Wade Wilson in Comics

Review X-23 #14

I’ve heard of you, you possess a genius-level intellect.
Yes. I’ve heard about you too. You kill people.

Toen ik, jaren geleden, voor het eerst vernam dat er een nieuw personage bijgekomen was in Marvel haar reeds uitgebreide mutantenpopulatie was ik niet echt enthousiast. Ook bleek het nog eens dat het ging om de kloon/dochter van niemand minder dan Wolverine wiens aanwezigheid reeds overdreven groot is binnenin het Marvel Universum. We gaan even verder in de tijd, de Wolverine comics beginnen een nieuwe volume en in de eerste issue zien we dat zijn ziel in de Hel zit. Twee van zijn kinderen, de arrogante Daken en de stille maar dodelijke Laura (X-23), krijgen ook een nieuwe ongoing reeks. Nu gaan we door naar de dag van vandaag : mijn abonnement op Wolverine en Daken Dark Wolverine zijn reeds lange tijd opgezegd (ik heb het vijf issues weten vol te houden)! Toch volg ik nog iedere maand de avonturen van X-23. Waarom? Dat leg ik in wat volgt piekfijn uit.

Na een traumatische strijd waarin Laura (X-23) haar trigger scent gebruikt werd om haar weer in een vechtlustige moordmachine te veranderen, werd ze bezocht door een mysterieuze vrouw die beweerde haar toekomst te vertegenwoordigen. Ze gaf Laura een enveloppe die twee dingen bevatte: geld en een naam. Deze naam was geen onbekende voor X-23, het ging namelijk om Alex Cimini, een jongeman wiens leven ze ooit spaarde toen ze onder bevel stond om zijn familie te doden. Samen met Gambit reisde Laura naar New York om daar Alex op te zoeken aan zijn universiteit. Voordat Laura de moed kon bijeenrapen om Alex aan te spreken, gebeurde er iets. Er was een ontploffing in een lab gevolgd door een mysterieuze flits waarna Laura geconfronteerd werd door een man met een raar symbool op zijn hoofd. Laura kon de man niet achtervolgen want ze werd tegengehouden door Spider-Man en de rest van de Future Foundation die enkele vragen voor haar hadden. Hier begint nummer 14. Het verhaal begint in de thuisbasis van de Future Foundation waar Reed Richards een mysterieus apparaatje aan het onderzoeken is omdat hij vermoedt dat het iets te maken heeft met de aardbeving in New York. Ben (the Thing) Grimm voelt zich dan weer een beetje ongemakkelijk door de aanwezigheid van weer iemand met klauwen terwijl Sue Richards en Spider-Man hun best doen er voor te zorgen dat Laura zich op haar gemak voelt. Laura daarentegen wilt zo snel mogelijk weg uit het Baxter Building! Na een korte rondleiding, begint Laura zich slecht te voelen en ineens is er weer een lichtflits gevolgd door een mini-aardbeving. Tienergenie Valeria, met een beetje hulp van haar vader, komt echter tot een verontrustende ontdekking: de energie die zich verzamelt rondom Laura, bevindt zich nu ook rond Spider-Man en Sue Richards. Ondertussen zoekt Gambit heel New York af op zoek naar X-23 …

Schrijfster Marjorie Liu (NYX: No Way Home, Wolverine: Road to Hell – one-shot) slaagt er nog steeds in de lezer mee te trekken in het verhaal dat ze wilt vertellen. Ze schrijft Laura nog steeds als een zeer afstandelijk personage die niet echt voeling heeft met anderen en zich dus zeer, zeer ongemakkelijk voelt binnenin het superheldenteam Future Foundation. Deze zijn namelijk meer een hechte familie dan een team en dit is iets waar de jonge Laura helemaal geen ervaring mee heeft. Ook de andere personages, hun karakteristieken en eigenaardigheden heeft de jonge Liu zeer goed onder de knie. Zo is Spider-Man nooit verlegen om een flauw grapje, Gambit een beetje een player, Reed een enorme nerd en the Thing een zeer nors personage.

Van Phil Noto (Avengers: The Origin, Namor: The First Mutant) zijn werk daarentegen ben ik persoonlijk iets minder overtuigd. Ik zou hem zeker en vast geen slecht tekenaar noemen, de man heeft duidelijk zijn vak onder de knie maar toch. Bij mij komt het over alsof hij wel techniek heeft maar geen ziel weet te leggen in zijn personages.  Bij een personage zoals X-23 is het noodzakelijk dat je haar amper tot geen emoties laat tonen, maar als je dan kijkt naar het team Future Foundation, hierbij draait alles om emoties vermits het een familie is bestaande uit zeer gevoelige mensen. De inkleuring verbetert hier jammer genoeg helemaal niets aan. Op bepaalde pagina’s hebben enkele personages zoals Laura en Sue Richard een soort blos rond hun neus alsof ze zat of verkouden zijn.

Al weet het tekenwerk en de inkleuring van Phil Noto me (zoals altijd) niet te overtuigen om deze comic te kopen, maakt het verhaal dit meer dan goed. Persoonlijk vrees ik enkel dat net als in enkele van de Amazing Spider-Man issues, de focus misschien toch iets teveel op de Future Foundation ligt en dit in de volgende issues niet veel zal veranderen.