2
Posted 16/09/2011 by Wade Wilson in Comics

Review: Suicide Squad #1

He’s right about one thing: loyalty is for suckers. But so is being a rat. What I am is worse, I’m a member of the Suicide Squad.

Een van de vele nieuwe reeksen voor het DCnU waar ik écht naar heb zitten uitkijken, is deze Suicide Squad. Om te beginnen heb ik het personage Harley Quinn steeds, in al haar incarnaties (waarover u hier meer kunt lezen) zeer grappig en toch boeiend gevonden. Zo is er haar zeer onderdanige en toch totaal disfunctionele relatie met een van DC Comics haar grootste en gevaarlijkste supervillains The Joker, maar langs de andere kant staat ze (apart van hem) ook zeer goed haar mannetje  in het geweldige Gotham City Sirens! Uiteraard is onze goedlachse en levensgevaarlijke schoonheid Harley niet de enige reden waarom ik zo uitkeek naar deze reeks! Nee, de verscheidene personages hebben mij altijd ergens wel aangesproken en om ze nu in één enkele comic voorgeschoteld te krijgen is en blijft voor mij een leuk buitenkansje! Als je er dan nog eens het interessante en spannende plot bij neemt, dan heb je volgens mij een goede en misschien zelfs uitstekende comic.  Voor zij die niet op de hoogte zijn van Suicide Squad, quoteer ik even mijn geachte collega Lav:

Suicide Squad is een groep samengesteld uit verschillende villains die in ruil voor hun vrijheid gevaarlijke opdrachten uitvoeren voor de overheid. Ze staan onder leiding van Amanda Waller en zullen regelmatig hun leven op het spel moeten zetten voor het succes van hun missies. Voorlopig weten we alleen nog maar dat Harley QuinnDeadshotKing Shark en Black Spider in dit team zitten maar anderen zullen zich ongetwijfeld nog bijvoegen, waarvan er alvast een paar nieuwe gezichten bij zullen zijn.

Het verhaal begint alvast zeer bloederig, vanaf het eerste plaatje zien we namelijk Deadshot met zijn masker kapot en borst ontbloot terwijl hij gefolterd wordt door iemand met een of andere zak over zijn hoofd. In een flashback vertelt Deadshot ons dan zeer kort over zijn leven en hoe hij terecht kwam in de beruchte Belle Reve instelling. Enkele andere personages waaronder Harley Quinn gunnen ons een gelijkaardige flashback. De bedoeling van de schrijver is om op deze manier toch zeer kort een beetje informatie over deze reeds gekende personages en hun nieuwe positie in het DCnU te geven. Zo ontdekken we toch een klein beetje informatie over de relatie tussen de Joker en Harley Quinn. Na deze flashbacks die ons ook vertellen wie en wat het befaamde Suicide Squad zijn/is, gaat het verhaal verder. Meer zal ik hier echter niet over uitbreiden vermits ik niets voor jullie wil spoilen. Laat me gewoon dit deel afsluiten door te zeggen dat het een zeer geslaagde inleiding is!

Schrijver Adam Glass (Deadpool Pulp, Justice league of America 80 Page Giant 2011) heeft nog niet zeer veel ervaring met het DC Universum en haar diverse personages maar lijkt zich hier in het DCnU reeds goed thuis te voelen. Rekening houdende met zijn eerdere werk met de reeks Deadpool, weet je ook dat hij reeds voldoende ervaring heeft met spanning, actie én een gezonde dosis (al dan niet flauwe) humor die best nuttig blijken te zijn voor Suicide Squad. Echt veel over de man zijn schrijfkunsten kom je niet te weten tijdens deze eerste issue dat, net als alle andere eerste issues van het DCnU, dienst doet als teaser. Toch voel je al aan dat het hier vooral om actie en humor zal draaien en de reeks in goede handen is bij Glass.

De tekenstijl van Federico Dallocchio (Green Arrow, Superman/Batman) en die van Ransom Getty (Adventure Comics, War of the Green Lanterns: Aftermath) stelt ook niet echt teleur. Toch hebben we bij DC Comics al veel beter werk gezien. Jammer genoeg valt het met momenten ook goed op dat er twee tekenaars aan het werk zijn geweest voor deze eerste issue. Persoonlijk zie ik niet direct wie wat getekend heeft vermits ik niet echt bekend ben met beide heren hun werk, maar de flashbacks van Harley Quinn vind ik het beste getekend uit heel deze issue.

Al bij al is en blijft deze eerste issue overduidelijk een teaser net zoals al de eerder uitgegeven eerste issues uit het DCnU. Persoonlijk had ik deze allemaal issue #0 genoemd. Toch is het een redelijk geslaagde teaser die er voor zorgt dat je als lezer wilt weten wat er verder gaat gebeuren, zeker wanneer je door hebt wat de bedoeling is van het Suicide Squad en hun eerste missie.