5
Posted 16/09/2011 by Arno in Comics

Review: Batman and Robin #1

You’re not my partner, you’re my son. And if I can’t trust you to do what I think is right, then… – Batman tegen Robin

Batman and Robin was oorspronkelijk een reeks gestart door Grant Morrison na de schijnbare “dood” van Bruce Wayne, met Dick Grayson (eerste Robin, nu terug Nightwing) in de rol van Batman. De rol van Robin werd vervuld door Damian Wayne, de zoon van Bruce en Talia Al Ghul (de dochter van Batman’s vijand Ra’s Al Ghul). Vermits Damian een tienjarige jongen was die gedurende het grootste deel van zijn leven werd opgevoed door zijn moeder en de League of Assassins, zorgde dit voor een omkering van de Batman/Robin-dynamiek. Nu was Robin de meer grimmige en donkere held, terwijl Dick Grayson als Batman luchtiger omsprong met zijn rol. De reeks liep 26 delen en wordt in het DCnU herstart met een nieuwe nummer één. Ondertussen is Bruce Wayne teruggekeerd naar zijn vertrouwde rol, maar Damian Wayne blijft Robin.

Batman and Robin #1 mag dan wel een nieuw begin voorstellen, maar zou eigenlijk evengoed nummer 27 kunnen zijn. Het merendeel van Batman’s verhaallijnen de afgelopen jaren (Batman RIP, Batman Reborn, Batman Inc.) blijft immers behouden in het nieuwe DCnU. Vermits superhelden hierin officieel nog maar vijf jaar bestaan, zou dit impliceren dat Batman al veel langer dan dat in de schaduwen opereerde (zoals het nu staat ontmoette hij Talia pas als Batman, en vermits hun zoon ondertussen al minstens tien jaar moet zijn…).

Het team dat eerder al samenwerkte op Green Lantern Corps alsook de laatste issues in de vorige reeks van Batman and Robin, schrijver Peter J. Tomasi en tekenaar Patrick Gleason zetten hun dynamiek hier gewoonweg verder. We worden geherintroduceerd tot de nog steeds vrij stroef verlopende relatie tussen Batman en zijn zoon. Terwijl Batman het merendeel van zijn operationele geheimen en zelfs *gasp!* zijn gevoelens deelt met Robin, heeft de kleine Damian commentaar op zowat alles. Damian heeft tevens ook een hardere, meer meedogenloze manier om met criminelen om te gaan (hij is immers opgevoed door de League of Assassins!), dit tot grote ontsteltenis van zijn vader.

Toch krijgen we in deze issue wel ergens een breuk met het verleden: Bruce neemt namelijk een beslissing om zich de gelukkigere momenten in het leven van zijn ouders te herinneren zoals hun huwelijk, in plaats van zichzelf steeds met hun dood te confronteren (niet dat dit Damian veel kan schelen, natuurlijk!). De issue bevat naast deze leuke karakterstudie van het nieuwe dynamische duo, ook nog een introductie tot de schurk voor deze eerste verhaallijn. Deze mystery villain uit Batman’s verleden vermoordt brutaal de Batman van Moskou en stelt dat het maar eens gedaan moet zijn met Bruce Wayne zijn wereldwijde Batman, Inc. gedoe…

Tomasi heeft een goed vat op de personages en de donkere, moody tekeningen van Gleason zijn natuurlijk ideaal voor een verhaal dat zich in Gotham City afspeelt (hoewel hij zeker niet de beste Batmantekenaar is in deze relaunch). Batman and Robin is traditioneel gezien ook wel de reeks voor de fans van Batman’s technologische snufjes en gewaagde ontsnappingen uit de death traps van de schurken (denk de tv-reeks uit de jaren ’60, maar donkerder). In deze issue wordt er hiervoor spijtig genoeg niet echt de tijd gemaakt, maar hopelijk zal deze traditie toch nog een beetje in stand worden gehouden. Al bij al is Batman and Robin #1 zeker geen mis begin voor de nieuwe richting van het dynamische duo en ben ik benieuwd waar deze verhaallijn naartoe gaat (al blijft Damian Wayne een arrogante little shit).