0
Posted 10/09/2011 by Timaeus in Comics

Review: Static Shock #1

Static Shock, Static Shock, does whatever Static Shock can … . Nee, dat klinkt toch niet zo goed als het origineel. Naast onze vriendelijke webslinger heeft nu ook DC zijn eigen tienerheld die de straten van New York veilig maakt voor het volk. Zijn naam? Static en hij maakt meteen het tweede deel van zijn naam waar in zijn nieuwe solotitel.

Static is een zwarte tienerheld die deel uitmaakt van de Milestone erfenis die de veel te vroeg heengegane Dwayne Mcduffie aan de comicindustrie achterliet. Mcduffie had het personage eerst gepland als een Marvel-personage, maar gebruikte het eerder in zijn eigen Milestone imprint. Dat Static terugkeert in de New 52 is eerder te danken aan de diversiteit die DC nastreefde dan aan een grote populariteit, maar ik ben persoonlijk onder de indruk op welke manier deze nieuwe Static zijn intrede maakt.

Onze held vliegt op een magnetisch platform door New York en probeert op allerlei manieren de villain Sunspot die een supergeladen plasmapak heeft gestolen van Star Labs, onschadelijk te maken. Deze actie is de hoofdbrok van het boek, maar verveelt eigenlijk nooit. De gelijkenissen met Spider-Man komen hier naar boven want net zoals Peter Parker verschilt ook Static in zijn interne als externe monoloog. Uiterlijk zit hij de villain uit te lachen en spuwt hij one-liners, maar in gedachten zien we dat de held eigenlijk geen plan heeft en constant nieuwe technieken probeert om de slechterik te overmeesteren.

Jammer genoeg blijft het bij deze actiescène qua plotvooruitgang en inzicht in het personage. Schrijver John Rozum (Xombi, Kobalt) heeft hetzelfde probleem als de andere schrijvers in het verkiezen van een introductie voor nieuwe lezers en tonnen aan informatie door te geven, maar toch niet duidelijk genoeg te zijn en zo de geïnteresseerde lezers nodeloos verwarren. Hij laat ons ondermeer kennismaken met de familie van Static, in het echte leven bekend als Virgil Ovid Hawkins, toont ons hoe hij zijn superheldenexploten kan verborgen houden dankzij zijn mentor Hardware (die trouwens nergens wordt voorgesteld), maar ook een hele reeks slechterikken die sinistere, maar voorlopig onbekende plannen aan het smeden zijn. Zoals bijna elke titel deze week eindigt ook Static Shock met een cliffhanger die mij toch benieuwd maakt naar het volgende deel.

Begrijp me niet verkeerd, het lijkt alsof ik erg negatief sta tegenover deze comic, maar dat is zeker niet het geval. Dwayne Mcduffie mocht trots zijn op Rozum, want deze schrijft zeker een goed verhaal en stelt de status quo goed voor. Het geeft de reeks heel veel potentieel en ik geloof wel dat er een plaats is voor Static Shock bij de grote titels van het DC Universe. Qua artwork verdient Scott Mcdaniel (Green Arrow, Batman) ook een pluim. Zijn cartoony-stijl die heel erg lijkt op de geanimeerde tv-reeks, past perfect bij de luchtige superheldenexploten van onze zwarte vriend.

Deze comic is dus zeker een aanrader, zeker voor vaste Marvel Comics-lezers die een herkenningspunt zoeken in het DCnU. De luchtige stijl, de humor, maar ook de mogelijkheid om meteen mee te zijn met de avonturen van Static zorgen ervoor dat Static Shock #1 zeker die zuurverdiende centen verdient en hopelijk vlot over de toonbank vliegt.