2
Posted 09/09/2011 by Alterrock in Comics

Review: Graveyard of Empires #1

De naam Graveyard of Empires is een naam dat ook wel eens voor Afghanistan gebruikt wordt. Wat is er erger dan als soldaat gelegerd te zijn in een land waar je moet vechten met talibanstrijders en zelfmoordterroristen? En dit allemaal terwijl je de lokale bevolking tevreden moet houden? Wel doe daar nog een paar zombies bij en dan heb je echt een vreselijke plek om gelegerd te zijn.

Graveyard of Empires wordt uitgegeven door Image Comics. Het is een vierdelige reeks. De schrijver Mark Sable kennen jullie misschien van Two-Face: Year One of DC Special: Cyborg. Tekenaar Paul Azaceta kennen jullie dan misschien weer van Captain Marvel of Amazing Spider-Man.

We beginnen het verhaal in een basis van de Amerikaanse soldaten in Afghanistan. Als een onbekende man naar het kamp wandelt, wordt hij aangemaand om te stoppen. Hij doet dit echter niet en wordt neergeschoten. Bij nader onderzoek blijkt dat hij een onderhuidse bom heeft. De Amerikanen weten deze bom gelukkig op tijd onschadelijk te maken.
Als Kapitein Knight die nacht tijdens een aanval wordt gedood, wordt hij vervangen door Luitenant Vasquez. Vasquez heeft een heel andere aanpak om met de lokale bevolking om te gaan. Hij is meer voor dialoog en eerbied voor de lokale gebruiken maar tegelijkertijd wilt hij ook aanvallender zijn om zo de Taliban te verslaan.. Dit valt echter niet in goede aarde bij de manschappen. Vasquez besluit om het lijk van de bommendrager terug te geven aan de lokale bevolking. Op deze manier hoopt hij de persoon te vinden die de bom in deze man heeft geplaatst.
Ze weten deze man te vinden maar het plan loopt slecht af als twee soldaten het leven laten. Enkele soldaten geven Vasquez de schuld en plannen om hem uit zijn macht te ontzetten. Terwijl ze Vasquez onder schot houden, krijgen ze de melding dat een onbekende man aan de ingang staat. Als ze dit nader gaan bekijken zien ze dat de man zijn ingewanden uit zijn buik hangen. Het blijkt de bommendrager van in het begin van het verhaal te zijn. Hij heeft opeens ook een honger ontwikkeld naar mensenvlees…..Inderdaad de goede verstaander heeft al door dat het over een zombie gaat.

Hier sluiten we deel één af. Dit deel is duidelijk een inleiding naar de rest van het verhaal. Het is niet makkelijk om een hele groep soldaten voor te stellen aan de lezers in één deel. Ik vind dan ook dat het Sable niet echt goed gelukt is. Het is soms best chaotisch en dan is het moeilijk om de soldaten uit elkaar te houden. De grote verhaallijn is wel beloftevol. De zombie komt pas op de laatste pagina’s voor de eerste keer op het toneel. Hierdoor geeft de rest van het verhaal het gevoel dat je naar een oorlogsfilm zit te kijken. Liefhebbers van dit genre gaan dit dan ook een aardige comic vinden om te lezen. Als je echter geen fan bent van oorlogsverhalen of zombies dan kan je deze comic best links laten liggen.

De art kan mij niet echt overtuigen. Het is ruw getekend met weinig details. Als het verhaal zich ’s nachts afspeelt wordt er ook iets te veel gebruik gemaakt van donkere kleuren en personen die in het donker staan. Als je dit combineert met de ruwe tekenstijl krijg je soms heel onduidelijke tekeningen. Als je dit positief wilt bekijken kan je natuurlijk zeggen dat dit het oorlogsgevoel van chaos en onduidelijkheid vergroot. Maar de nuchtere ik houdt het gewoon op niet aangenaam.
Ondanks deze punten van kritiek ben ik toch nieuwsgierig naar het tweede deel om te zien hoe het verhaal verder evolueert.