0
Posted 08/09/2011 by Timaeus in Comics

Review: The Big Lie #1

11 september 2001
is een datum die iedereen zich herinnert. Wanneer er twee vliegtuigen zich in de WTC-torens boorden veranderde de wereld in een klap van een naïeve maatschappij naar een gemeenschap die constant over zijn schouder kijkt. Zondag vieren we de tienjarige verjaardag van de dag waarop de wereld veranderde en natuurlijk moest de comicwereld hierin mee en gaf uitgeverij Image Comics the Big Lie #1 uit.

Het plot van deze comic is flinterdun. Een fysica die werkzaam is in de Large Hadron Collider van Cern in Zwitserland, gebruikt tachyonen om terug te keren naar 6 september 2001 met een simpel plan: in de volgende vijf dagen de verantwoordelijken achter de tralies te krijgen en ervoor te zorgen dat haar echtgenoot niet naar zijn vergadering vertrekt die in een van beide torens zal plaatsvinden. Door enkele verkeerde berekeningen belandt ze echter wel op de juiste plaats, maar 5 dagen later dan gepland en met slechts een uur voor het noodlot zal toeslaan. Ze bereikt snel het kantoor waar haar echtgenoot een vergadering heeft over een film die heel erg doet denken aan de gebeurtenissen. Wat volgt, is een ietwat gedramatiseerde wikipediapagina van de gebeurtenissen op 11 september 2001 met af en toe een flauw toekomstgrapje erin gegooid.

De bedoeling van deze comic is niet echt verscholen. The Big Lie handelt over een samenzwering achter de gebeurtenissen van 9/11. Schrijver Rick Veitch (Swamp Thing, Aquaman) is duidelijk van mening dat er een samenzwering schuil ging achter de aanslagen en laat zijn mening dan ook doorschijnen in zijn werk. Vooral de laatste pagina’s zijn niets anders dan het aangeven van de mogelijkheid dat het instorten van de wolkenkrabbers een gecontroleerde afbraak was door het gebruik van explosieven. De strip eindigt zelfs met een blik op deze explosieven. Afsluiten gebeurt echter met twee pagina’s die nogmaals het onderzoek naar de gecontroleerde afbraak van vooral WTC 7 in het spotlicht zet.

Al deze informatie zorgt ervoor dat deze comic geen aanrader is. Het is voornamelijk een politieke boodschap omzetten in tekstballonnen, maar waar experts zoals Alan Moore hierbij een interessant verhaal kan vertellen, is Veitch zijn manier van omgaan met deze informatie saai en oninteressant. Ik heb meermaals deze strip opzijgelegd, want meer dan een barrage van feiten wordt het niet. Nochtans lijkt het plot van een tijdsreiziger die terugkeert naar die noodlottige dag een heel interessant concept en wordt het hier helaas helemaal niet goed uitgewerkt. Het zou mij ten zeerste verbazen als deze comic hoge verkoopscijfers zou halen want deze verdient het gewoon niet. Persoonlijk vind ik dat er veel ongepubliceerde schrijvers meer deze pagina’s druk verdienen dan Veitch.

Het artwork van tekenaar Gary Erskine (Dan Dare) is niet indrukwekkend. Hij geeft alles klaar en helder weer, maar het vuur ontbreekt wat uit zijn tekeningen. De anatomie van gezichten van de personages lijkt soms vreemd, maar vooral lijkt de passie van de tekenaar weg en werkt hij gewoon zijn pagina’s af.

Als ik deze review zou moeten samenvatten dan zou ik iedereen aanraden hier niet je geld aan te spenderen. Er komen deze week veel comics uit en deze is geen comic die in elke boekenkast thuishoort. Als je toch gek genoeg bent om hieraan geld te spenderen, wees dan gerust dat deze comic je interesse niet lang zal kunnen vasthouden. Dit gratis artikel kan je evenveel informatie geven als deze comic.