2
Posted 08/09/2011 by Malkavian in Comics

Review: Stormwatch #1

With your help, I can kill every evil bastard on the planet. Interested…?

Paul Cornell is iemand met ballen aan zijn lijf, niet dat ik het persoonlijk heb gecontroleerd maar hij durft het aan om als eerste het Wildstorm universum te laten samensmelten met het DC universum. In het vernieuwde DC-universum (kortweg DCnU) zijn beide één geworden. Het Wildstorm universum was in de jaren 90 en begin van de nillies heel populair. Series als Gen13, WildC.A.T.S en Stormwatch brachten een nieuwe wind in het Superhelden genre. Vooral Stormwatch in de handen van Warren Ellis was een verademing om te lezen. Het is Warren Ellis’s run van Stormwatch (en later The Authority) dat ervoor zorgde dat superhelden geëvolueerd zijn in wat we vandaag de dag allemaal voorgeschoteld krijgen. De iets hardere, maatschappijkritische superheld met zijn scherpe kantjes. Weg met The Boy Scout, welkom Apollo & Midnighter. Dat Wildstorm-universum wordt in de nieuwe Stormwatch mooi in de DC wereld geschreven alsof het altijd al bestaan heeft. Voor de lezers die onbekend zijn met de vorige incarnatie van Stormwatch, geen paniek want Stormwatch #1 begint van een propere lei.

Stormwatch is een organisatie die al eeuwen de aarde beschermt tegen buitenaardse invasies. Zij zijn de professionals die neerkijken op de amateuristische “Super-helden”. Ze zijn ook een covert organisatie, ongekend voor het grote publiek zien ze zichzelf meer als soldaten dan als helden. In dit eerste deel krijg je heel veel verschillende personages te zien. Zo heb je The Engineer die via nano-technolgie bijna een levende computer is geworden en ook haar lichaam kan omvormen naar alle situaties. Jack Hawksmoor, een man die ontvoerd is geweest door buitenaardse wezens die hem omgebouwd hebben naar een echt stadswezen. Jack is één met de steden, hij kan ze manipuleren, controleren en zelfs communiceren. Als hij moet ook in een stad zijn om te overleven. Zo heb je nog enkele personages die je even in actie ziet maar waar nog een ganse geschiedenis achter hangt. Voor vele zullen deze vrij onbekend zijn, maar DC’s eigen groen marsmannetje The Martian Manhunter is ook lid van Stormwatch. Al snel is duidelijk dat J’onn J’onzz in verschillende teams zit. J’onn zit nog steeds bij Justice League, iets dat we in Stormwatch voor het eerst lezen, om daar de held te spelen maar ook bij Stormwatch omdat hij daar zijn agressieve Manhunter-aard kwijt geraakt.

In dit eerste nummer wordt het Stormwatch-team verdeeld in drie opdrachten. De eerste opdracht is het vinden van speciale artifacts, er gebeurt weinig maar je merkt dat het gewoon opstapje is naar de volgende nummers. Een volledig nieuw personage,  namelijk Harry “the Eminence of Blades” Tanner, wordt naar de maan gestuurd om daar een grote dreiging tegen te houden. Jack, J’onn en The Projectionist gaan naar Moskou om een nieuwe rekruut aan te werven. Deze nieuwe rekruut is niemand minder dan Apollo. Deze Superman-achtige blonde man heeft helemaal geen zin om superheld te spelen en maakt dat het Stormwatch team heel duidelijk. De comic bevat heel veel verschillende stukken verhaal die op dit moment nog los van elkaar hangen, iets wat Warren Ellis’ trademark is maar blijkbaar niet zo simpel is om door andere schrijvers op te pikken. Paul Cornell doet een meer dan verdienstelijke poging maar helaas ontbreekt het de volledige overtuiging om echt te verbazen. Dit ligt ook deels aan de tekeningen van Miguel Sepulveda die me niet voor de volle honderd procent kunnen bekoren. Iets wat ik bij ander werk van Miguel (The Thanos Imperative, Green Lantern: Emerald Warriors) wel had. De tekeningen zijn zeker niet slecht, sommige pagina’s zijn zelfs heel goed maar ik mis wat eenheid bij sommige afbeeldingen. Het lijkt wel of sommige personage apart zijn getekend en slecht bij elkaar gevoegd zijn, bijvoorbeeld bij de eerste ontmoeten tussen Jack en Apollo. Afgeronde gezichten en stompige voeten.  De Martian Manhunter transformatie is dan weer prachtig, alsook het deel van Harry Tanner op de maan. Ik denk dat hij misschien wat last had van de tijdsdruk, hopelijk komt dit in de volgende nummers goed.

Overall is Stormwatch #1 een OK begin, het kon een pak beter. Paul Cornell heeft de hoge verwachting die ik stelde bij Stormwatch niet volledig ingelost maar de lat lag dan ook onbereikbaar hoog doordat ik een fan ben van Warren Ellis’ run. Maar de serie heeft potentieel en ik ga deze toch blijven volgen omdat ik de personages ken en ik gewoon weet dat er leuke actie aan zit te komen en we binnen 3-4 nummers hopelijk wat meer vaart krijgen.