2
Posted 03/09/2011 by Arno in Comics

Review: Marineman – A Matter of Life and Depth

De Britse tekenaar Ian Churchill was vorig jaar nog te gast op F.A.C.T.S. en is onder de meesten van jullie wel bekend als de voormalige tekenaar van ondermeer Cable en Hulk bij Marvel en Supergirl bij DC, allemaal samenwerkingen met schrijver Jeph Loeb. Eind vorig jaar bracht hij voor Image echter een geheel nieuw personage op de markt: Marineman, een onderwatersuperheld in de stijl van Aquaman en Namor, de Sub-Mariner. Image bracht midden augustus dit jaar de eerste 6 issues van deze reeks, zowel geschreven als getekend door Churchill zelf en voorzien van een leuke introductie van comicslegende Dave Gibbons (Watchmen, Green Lantern Corps), samen in één trade paperback: Marineman – A Matter of Life and Depth!

Het hoofdpersonage in het verhaal is de wel zeer toepasselijk genaamde Steve Ocean, een Amerikaanse marine bioloog en documentairemaker over het onderzeese leven. Dankzij zijn populaire en vaak sensationele documentaires staat hij al gauw bekend bij het grote publiek als de Marineman. We merken al gauw dat Ocean’s obsessie met de oceaan en zijn kunsten als diepzeeduiker en zwemmer op Olympisch niveau geen toeval zijn: hij kan onderwater ademen, kan de immense druk van de grootste dieptes van de oceaan weerstaan, heeft een ingebouwde sonar en blijkt onder de zeespiegel een immense kracht te bezitten. Wanneer hij tijdens een misgelopen live-documentaire het leven van zijn beste vriend redt van een haai, wordt hij dus al snel aanzien als een superheld. Uiteraard duurt het daarna niet lang meer vooraleer zijn eerste superschurk opduikt, een eveneens onder het water vertoevende ex-Naziwetenschapper die heel wat meer schijnt te weten over Steve’s ware afkomst dan aanvankelijk gedacht…

Zoals de bovenstaande omschrijving van het verhaal wel al zal doen vermoeden, is deze Marineman een vrij cliché superheldenverhaal, maar dat maakt het daarom niet minder fun. Hoewel er een duidelijk iets donkerder complotelement aanwezig is in de oorsprong van Steve Ocean zijn bovenmenselijke capaciteiten (waarin Naziwetenschappers, het Amerikaanse leger en zijn eigen ouders, allebei eveneens marine biologen, een rol spelen), zijn het vooral de tekeningen van Churchill en de zeer heldere inkleuring die de wereld van Steve en de zijnen haar charme geeft. Ian Churchill gebruikt niet langer zijn door de 90’s en Jim Lee-geïnspireerde tekenstijl uit Cable en Supergirl, maar eerder een lichtere, haast cartoony stijl die bij momenten sterk doet terugdenken aan bijvoorbeeld Ed McGuinness (zijn voorganger op Hulk).

Hoewel A Matter of Life and Depth er zeer mooi uitziet en enkele leuke personages (vrijwel allemaal voorzien van een naam die wel iets met de zee te maken heeft) bevat, zullen fans van superheldencomics hier echter niet veel nieuws in vinden. Marineman is geen parodie op het genre en doet bij momenten helaas zelfs iets te veel terugdenken aan DC‘s bekendste onderzeese superheld van allen: Aquaman (het uiterlijk en blonde haar van Steve Ocean, de onderwatersetting, de geteasde ‘link’ met Atlantis, etc.). Toch blijft Steve Ocean een vrij leuk All-American heroïsch personage en zit er zeker wel potentieel in de reeks om uit te groeien tot iets origineler dan wat we voorlopig in deze trade te zien krijgen. Wat zeker ook een leuke bonus is, zijn de verschillende verwijzingen naar echte marine biologen zoals Jacques Cousteau, leuke weetjes over het leven onder de zee en inspiraties opgedaan bij bekende onderwatermythologiëen (Atlantis uiteraard, maar ook het 18e-eeuwse gedicht Rime of the Ancient Mariner).

Churchill, die blijkbaar zelf een marine bioloog zou geworden zijn mocht hij geen comics tekenen, gaat zelfs zo ver door voor de geïnteresseerden achteraan de trade enkele interviews en profielen te plaatsen van werkelijke “Marinemen en -women”. Ook krijgen we een blik op de geschiedenis van de tekenaar zijn ontwerp voor het personage (dat al dateert vanuit zijn kindertijd) en is de introductie van comicslegende Dave Gibbons (Watchmen, Green Lantern Corps) over de manier waarop onderzeese superhelden met elkaar dienen te communiceren (Glub Glub Glub), zeker de moeite om eens te lezen.

Al bij al is Marineman een degelijke poging om een nieuwe traditionele superheld (iets waarvan Image er, buiten Invincible, niet al teveel meer van bezit) de wereld in te sturen. Hoewel het personage zeer sterk doet terugdenken aan Aquaman, wordt de wereld waarin hij opereert toch nog als vrij realistisch, modern en herkenbaar afgebeeld. Je zou deze eerste trade van Marineman dan misschien het beste kunnen omschrijven als een soort Hollywoodversie van Aquaman. Een leuke leeservaring voor nieuwe lezers of Imagefans die nog weleens een superheldencomic willen proberen, maar fans van DC en Marvel raad ik toch nog steeds eerder respectievelijk Aquaman en Namor aan. Marineman – A Matter of Life and Depth is te verkrijgen bij