1
Posted 02/09/2011 by Alterrock in Comics

Review: X-Men Schism #3

Eindelijk is de postbode daar. Met een arendsoog hou ik de postbus in de gaten… Inderdaad, daar valt X-Men Schism #3 door de gleuf naar binnen. Het is stralend weer dus ik kan geen beter moment bedenken om aan dit derde deel te beginnen. Heb je mijn review van de eerste twee delen gemist dan kan je ze hier nalezen: deel 1 en deel 2.

Na de gebeurtenissen in de vorige delen staat de wereld op zijn kop. Om de mutanten in een beter daglicht te zetten heeft Cyclops zijn beste krijgers naar de opening van een museum over de geschiedenis van mutanten gestuurd. Colossus, Emma Frost, Iceman, Magneto en Namor worden opgediend als verse hapjes voor de pers. Ook enkele jongeren van de mutantenschool zijn ter plaatse. Alles lijkt goed te verlopen tot de grote vijanden van deze reeks op het feestje binnenvallen. In de vorige reviews heb ik de identiteit van het meesterbrein nog onbekend gelaten.

Nu in deel 3 wordt het tijd om kennis te maken met de personen die ons team op termijn zal doen splitsen. We hebben te maken met jonge tieners die de Hellfire club hebben overgenomen. Hun leider is Kade Kilgore. Zijn vader was één van de rijkste en meest invloedrijke mensen ter wereld. Ik zeg “was” omdat zijn oogappel hem vermoord heeft om zo de macht over te nemen. Verder hebben we nog Manuel Enduque. Hij is de zoon van een mensenhandelaar. Om ervoor te zorgen dat hij de enige erfgenaam van het imperium van zijn vader is, heeft hij zijn 7 broers vermoord. Baron Maximilian von Katzenelnbogen (what’s in the name?) is de jongste student op de universiteit van München. Alleen is hij weggestuurd omdat zijn onderzoeksmethode niet echt ethisch waren. Tenslotte hebben we nog het schattige meisje genaamd Wilhemina Kensington. Deze schat van een jongedame heeft het hoofd van haar kat vermorzeld omdat hij het niet fijn vond om geaaid te worden. Vier schatten van kinderen dus.

Ze zijn echter goed voorbereid en brengen onze helden serieus in de moeilijkheden. Op het einde van een zeer leuke gevechtsscène zijn al onze helden geveld. De enige mutant die nog staande is, is Idie. Cyclops zegt dat Idie haar best moet doen om de slechterikken te stoppen terwijl Logan, die onderweg is, zegt dat ze moet wachten tot hij daar is. Het einde van dit deel ga ik nog niet verklappen maar je mag erop rekenen dat Cyclops en Wolverine dit deel verlaten met een heftige ruzie.

Jason Aaron zet zijn goed verhaal verder in dit derde deel. Je merkt wel dat de sfeer serieuzer en serieuzer wordt. Zoals ik al beschreven heb in de eerste twee delen maakt Aaron een goede mix van grappige en serieuze scènes. De grappige scènes zijn nu bijna helemaal verdwenen omdat het verhaal natuurlijk ook serieuzer wordt. Toch heb ik in dit deel een leuke quote gevonden. Deze keer komt hij op naam van Namor. Vlak voor het gevecht van onze helden tegen de Hellfire Club zegt Colossus: “De leiders blijken kinderen te zijn“. Namor antwoordt hierop: “Ik heb al eerder kinderen geslaan” Even later zegt hij tegen een lid van de Hellfire club: “Als je denkt dat ik me ga inhouden vanwege jouw leeftijd, ken je me nog niet zo goed, welpje”. Bij het lezen van deze zinnen lag ik toch wel even in een deuk.

Daniel Acuña (Green Lantern, The Eternals) is deze keer de tekenaar van dienst. Dit zorgt ook meteen ervoor dat Cyclops van zijn anorexia verlost is. Ik vind de art dan ook beter als in deel twee. De karakters zijn realistischer voorgesteld. De soms karikaturen uit deel twee zijn gelukkig verdwenen. Toch is de art niet perfect. Op een bepaald moment lijkt een lid van de Hellfire club op een kind van een poster van een bekend frisdrankmerk in de jaren ’60. Ik moet echter ook toegeven dat dit niet storend is.

Marvel zou Marvel niet zijn als ze geen cross-overs zouden doen. Om te weten wat er met Idie gaat gebeuren, zullen we verder moeten lezen in Generation Hope #10. Het grote verhaal gaat uiteraard verder in X-Men Schism #4. En u mag er zeker van zijn dat uw reviewer weer voor zijn deur zal zitten, wachtend op de postbode….