1
Posted 31/08/2011 by Alterrock in Comics

Review: Spider-Man: One more day

Zoals jullie wel al weten, komt DC in september met een grote relaunch van zijn series. Uiteraard is dit niet de eerste keer in comicsgeschiedenis dat een serie een relaunch, rebirth of reboot doormaakt. De twee grootste redenen hiervoor zijn nieuwe lezers aantrekken en een verhaallijn dat een beetje vastzit een nieuwe wending geven.

Eén van de meest beproken relaunches is de verhaallijn One more day in de Spider-Man-reeks. Vandaag gaan we deze bundel eens dieper bekijken. Spider-Man: One more day bevat Amazing Spider-Man #544-545, Friendly Neighborhood Spider-Man #24 en Sensational Spider-Man #41. Samen vormen ze een verhaallijn die het hele Spider-Man-universum zal veranderen. Dit verhaal wordt verzorgd door Joseph Michael Starcynski (Fantastic Four, Superman) en ondersteund met de tekeningen van Joe Quesada (The Ray, Iron Man).

Voor we dieper ingaan op de verhaallijn van deze TP is het belangrijk om even te kijken hoe de stand van zaken is vóór de gebeurtenissen in deze TP. Peter Parker en Mary Jane Watson zijn getrouwd. Tevens heeft Spider-man zijn webshooters niet meer nodig omdat hij zelf zijn web aanmaakt. Tijdens Civil War heeft Spider-man op aanraden van zijn mentor Tony Stark zijn identiteit bekend gemaakt voor de hele wereld. Maar na onenigheden in de groep die achter de registration act stonden, besloot hij Captain America te gaan helpen. Nadat Captain America gevangen genomen is, moet Peter samen met Mary Jane en Aunt May onderduiken in een hotel. Als overmaat van ramp stuurt Wilson Fisk een huurmoordenaar af op Peter. Peter kan de kogel ontwijken maar hierdoor wordt Aunt May dodelijk getroffen.

We beginnen deze TP in het ziekenhuis. Aunt May is aan het vechten voor haar leven en Peter voelt zich natuurlijk verantwoordelijk. Als de dokter Peter en Mary Jane vertelt dat het nog maar een kwestie van tijd is, belooft Peter Parker dat hij Aunt May niet zal laten sterven. Aunt May heeft de beste medische hulp nodig. Dus besluit Peter naar de persoon te gaan die veel geld heeft en Peter nog iets verschuldigd is: Tony Stark. Tony vertelt Peter dat hij hem niet kan helpen aangezien hij een gezochte crimineel is. Wat volgt is een leuk maar te kort gevecht tussen Iron Man en Spider-man. Het betoog van Peter heeft blijkbaar toch effect gehad aangezien het ziekenhuis een anonieme donatie ontvangt om Aunt May te helpen. Helaas zal al het geld van de wereld Aunt May niet kunnen redden.

Volgende stap die Peter neemt, is om de krachtigste magiër op te zoeken: Dr.Strange. Dr.Strange kan echter ook niks veranderen aan de cyclus van leven en dood. Maar hij wil Peter wel helpen door hem de kans te geven om in een snel tempo aan iedereen die hij kent (goed en slecht) om hulp te vragen. Niemand kan of wil Peter echter helpen. De situatie lijkt uitzichtloos tot Peter bezoek krijgt van Mephisto. Hij stelt Peter voor het ultieme ultimatum. Hij kan het leven van Aunt May redden maar in ruil wilt hij ….het huwelijk van Peter en Mary Jane. Als hij het leven van Aunt May redt, zullen Peter en Mary Jane nooit getrouwd geweest zijn en zullen daarna ook nooit meer samen kunnen zijn. Ze zullen echter diep van binnen altijd een gevoel hebben dat iets ontbreekt zonder te weten wat het precies is. Wat volgt is een dramatisch scene tussen Mary Jane en Peter. Ze moeten samen beslissen wat ze moeten doen. Als Mephisto terugkeert en hen vertelt dat ze onmiddellijk moeten beslissen, beslist Mary Jane om de deal te aanvaarden maar om Aunt May te beschermen vraagt ze ook om de identiteit van Spider-man terug een geheim te maken voor de hele wereld.

In de volgende scene zien we Peter ontwaken in zijn eigen bed in het huis van Aunt May. Ze is weer springlevend en niemand schijnt zich te herrineren wat er in de afgelopen jaren is gebeurd. We hebben nu een nieuwe status quo: Peter Parker en Mary Jane zijn ooit een koppel geweest maar ze zijn uit elkaar gegaan en dus nooit getrouwd geweest, Peter woont weer bij Aunt May thuis, niemand kent zijn geheim en hij zal vanaf nu ook weer zijn webshooters gebruiken.

Deze TP is een perfect instappunt voor nieuwe lezers. Alle verhaallijnen van vroeger worden afgesloten en je zal perfect de volgende delen van The Amazing Spider-man kunnen volgen. In tegenstelling dat je gewoon bent van de Spider-manreeks zie je in deze TP geen vrolijke Spider-man met slimme dialogen en grapjes. Door de omstandigheden is Peter grim en boos. Hij is gefocust op zijn missie om Aunt May te redden. Het is een heel donkere en grimmige verhaallijn dat perfect ondersteund worden door de donkere en sobere art. Dankzij de tekeningen van Quesada en vooral de inkleuring van Richard Isanove en Dean White, wordt je meteen meegezogen in de grimmige sfeer. Je leeft mee met de situatie waarin onze helden zich bevinden. Het is dan ook geen moeite om deze TP in één ruk uit te lezen.

Ik vertelde al dat dit een ideaal instappunt is voor nieuwe lezers maar wat vonden de lezers die Spider-man al jarenlang trouw waren geweest? Wel de meningen waren verdeeld. Een gedeelte was blij met de nieuwe wending en om terug te gaan naar de basics van Spider-man. Vooral de organische webben was een doorn in het oog van vele fans. Een ander gedeelte van de fanbase vond echter dat de verhalen die ze jarenlang gelezen en gevolgd hadden van tafel geveegd waren. Men vond dat men niet zomaar al de opbouw door de jaren heen kon teniet doen. Naar mijn mening was het geen slechte zet om de status quo helemaal te veranderen. Dit gaf de kans aan de schrijvers om met een nieuwe lei te beginnen.

Er opende zich een heel nieuwe waaier aan mogelijkheden voor Peter Parker en Spider-man. Het is een geheel nieuwe start voor Spider-Man. Zijn nieuwe avonturen zouden dan ook te volgen zijn in de volgende verhaallijn: A Brand New Day.