2
Posted 22/08/2011 by Arno in Comics

Review: The Death of Captain America Omnibus

Ter ere van de recentelijk uitgebrachte film Captain America – The First Avenger zetten we onze reeks reviews omtrent de Sentinel of Liberty gezellig verder. De run van schrijver Ed Brubaker (Criminal, Uncanny X-Men) staat hierbij nog steeds in de spotlight en vandaag hebben we een heus keerpunt in de reeks en misschien wel de allerbelangrijkste verhaallijn uit dit vijfde volume te bespreken: The Death of Captain America! Deze verhaallijn vindt plaats na Marvel’s heuse crossover event Civil War, waarin Cap en zijn voormalige teammaat Iron Man aan weerskanten van een heuse discussie omtrent de Superhuman Registration Act kwamen te staan. De oorlog eindigde met heel wat slachtoffers, een in twee kampen gesplitste superheldengemeenschap, Iron Man die de positie van director of S.H.I.E.L.D. overnam en een gearresteerde Captain America.

Het is vlak na deze Civil War dat The Death of Captain America plaatsvindt. Deze omnibus bevat Captain America #25-42, en is eveneens beschikbaar in drie opeenvolgende trade paperbacks/hardcovers getiteld The Death of the Dream, The Burden of Dreams en The Man Who Bought America. In deel 1, The Death of the Dream, wordt een naar zijn proces gevoerde Steve Rogers vermoord op de trappen van de rechtbank waar dit zou plaatsvinden. Er breekt enorme paniek uit en uiteindelijk bezwijkt Rogers aan zijn verwondingen op weg naar het ziekenhuis. In het gehele eerste deel krijgen we zeer mooie en emotionele reacties te zien van de personages uit Cap’s inner circle: zijn vriendin Sharon Carter, mede-Avenger Black Widow, ex-partner Falcon en natuurlijk zijn recent teruggekeerde sidekick Bucky Barnes. Hoewel Brubaker bewust niet al te veel aandacht besteedt aan de impact op het grotere Marvel-universum (de begrafenis van Cap en de reacties op zijn dood van zijn mede-superhelden werden immers vastgelegd in het ten zeerste aan te raden Fallen Son: The Death of Captain America), besteedt hij wel voldoende aandacht aan de waarde die Captain America had als een vriend alsook een nationaal symbool. (Ook al al was hij niet meteen de populairste publieke figuur tijdens de Civil War).

Het verhaal begint vaart te krijgen wanneer de moord op Captain America een heus complot blijkt te zijn, geënsceneerd door diens recentelijk teruggekeerde aartsvijand de Red Skull, wetenschapper Arnim Zola, huurmoordenaar Crossbones en meester hypnotiseur Doctor Faustus. Het was deze Dr. Faustus dewelke Sharon Carter in het geheim hersenspoelde en gebruikte als de meest waardevolle pion in de moord op Steve Rogers. Doorheen deze omnibus volgen we Sharon en haar pogingen om met de manipulaties van Dr. Faustus te breken en haar rol in de moord te verwerken.

Bucky Barnes volgen we dan weer in zijn plan om het schild van Cap veilig te stellen en wraak te nemen op Tony Stark, dewelke hij verantwoordelijk acht voor de moord op zijn mentor. Uiteindelijk komt hij hierdoor Steve zijn laatste wensen te weten (in een brief afgeleverd aan Tony) en begint hij aan zijn nieuwe taak om de nieuwe Captain America te worden. In The Burden of Dreams zien we Bucky dan het ook aanvankelijk zeer moeilijk hebben met zijn nieuwe rol want, hoewel hij een jarenlang aan de zijde van Steve Rogers gevochten heeft, is hij niet bepaald een Super Soldier. Gelukkig krijgt hij dan ook hulp van zijn oude vlam Black Widow, de Falcon en zelfs Tony Stark om op zijn eigen manier in de voetsporen van zijn mentor te treden.

In deel drie, The Man Who Bought America, wordt het meesterplan van de Red Skull pas echt duidelijk: na zijn aartsvijand uit de weg te ruimen alsook onrust, paniek en een heuse economische crisis in de Verenigde Staten te veroorzaken (sound familiar?), wendt hij zijn nieuwverworven financiële en politieke bronnen aan om het land van binnenuit te ontmantelen. Hierbij heeft hij zijn eigen presidentskandidaat en zelfs een eigen Captain America (een psychopathische  tweelingversie van Steve Rogers die al gedurende een tijdje actief was als Cap in de jaren ’50). Het is hiermee dus aan Bucky om de plannen van de Skull te stoppen, de rust in het land te laten wederkeren en hierbij het kostuum en de nagedachtenis van zijn overleden vriend niet te bezoedelen.

Brubaker brengt met dit verhaal alweer een aardig staaltje van zijn gepatenteerde spionagethriller meets superheldencomic-schrijfstijl. Het ganse complot zit zeer mooi in elkaar en de karakterisaties zijn alweer spot-on. Hoewel Steve Rogers maar in één hoofdstuk te zien is, blijft zijn aanwezigheid voelbaar doorheen de ganse omnibus. Bucky is duidelijk een heel andere Captain America dan Steve, maar de hele toon van het verhaal behoudt hetzelfde hoge niveau als de eerder gereviewde Ultimate Collections.

Hoewel tekenaar Steve Epting (Avengers) een vaste constante blijft in de artwork, krijgt hij in deze omnibus hulp van een heel resem mede-tekenaars: zijn vaste partner op Captain America Mike Perkins (House of M: Avengers) uiteraard, maar ook Butch Guice (Iron Man), Roberto De La Torre (Ms. Marvel) en Luke Ross (Spectacular Spider-Man). Terwijl de tekenstijlen van Perkins en Ross niet al teveel verschillen van de realistische, donkere stijl van Epting, zijn deze van Guice en vooral De La Torre dit echter wel. Vooral in de latere hoofdstukken valt de gehele consistentie van de tekeningen daarom zeer spijtig een beetje in het water.

Desalniettemin blijft deze omnibus een aardig staaltje comicwerk en, als waarschijnlijk de meest besproken Captain America-verhaallijn van de afgelopen jaren, een must voor de fans van de Star-Spangled Avenger. Bucky ging hierna in zijn door Alex Ross (Kingdom Come) gecreëerde eigen Captain America-outfit nog een hele reeks leuke avonturen tegemoet (tot hieraan een vrij abrupt einde kwam, zoals de lezers van Fear Itself maar al te goed weten), maar ook Steve Rogers zelf bleef uiteraard niet al te lang in de eeuwige jachtvelden rondhangen (zie hiervoor het zelfverklarende Captain America: Reborn). Toch blijven de emoties omtrent Cap’s ‘dood’ in deze omnibus zeer oprecht en mooi om te lezen. Zijn waarde als nationaal symbool en positie als übersuperheld van Marvel druipt haast van elke pagina. Prachtig geschreven, over het algemeen zeer mooi getekend en tegelijk alweer een zeer spannende spionagethriller/superheldencomic zoals we deze onderhand van Ed Brubaker en de zijnen gewend zijn. Aanrader!