1
Posted 21/08/2011 by Arno in Comics

Review: Captain America – Red Menace Ultimate Collection

Na de hier op Brainfreeze uitermate positief gereviewde Winter Soldier – Ultimate Collection nemen we vandaag eens de opvolger onder de loep: de eveneens in een Ultimate Collection gestoken Red Menace. Hiermee wordt de nu al klassieke run van Captain America van schrijver Ed Brubaker (Criminal, Daredevil) verder gezet. Deze Ultimate Collection bevat nummers #15-21 van de reeks, allen geschreven door Brubaker en geïllustreerd door de elkaar zeer goed aanvullende tekenaars Steve Epting (Avengers, Fantastic Four) en Mike Perkins (Daredevil, House of M: Avengers). De bundeling wordt afgerond door de Captain America 65th Anniversary Special, geïllustreerd door Javier Pulido (Robin: Year One) en Marcos Martin (Batgirl: Year One).

In Red Menace zet Brubaker zijn grootse plannen voor de Star-Spangled Avenger, zijn ex-vriendin en S.H.I.E.L.D.-agente Sharon Carter, alsook zijn recentelijk terug opgedoken ex-sidekick Bucky verder. Hoewel ze in de vorige verhaallijn maar een matige rol speelden, staan Cap’s oude vijanden Crossbones en Sin in deze arc centraal. Crossbones, een huurmoordenaar die eeuwige trouw heeft gezworen aan de Red Skull, bevrijdde in de vorige paperback Sin, de dochter van de Nazi-superschurk, al uit haar gevangenschap. In Red Menace wordt dochterlief van Captain America’s aartsvijand hierbij terug omgetoverd tot haar enorm sadistische en psychopathische zelf en beginnen de twee een bloederige, maar zeer leuk om gade te slaan, herhaling van de film Natural Born Killers na te spelen. Doorheen dit alles is de invloed van Johann Schmidt, de ware Red Skull die schijnbaar in het vorige deel werd vermoord, nooit ver weg. Zoals de meeste comiclezers wel weten, blijven aartsvijanden zoals de Skull nooit lang in de grond.

Captain America zelf bracht in het vorige deel zijn voormalige sidekick terug uit zijn gebrainwashte Winter Soldier-incarnatie, maar de hernieuwde Bucky Barnes werd hiermee in een gelijkaardige positie als zijn mentor al die jaren geleden geplaatst: nu is ook Bucky een man out of time, dewelke deze voor hem nieuwe wereld beetje bij beetje dient te ontdekken. Uiteindelijk zullen de twee ex-partners wel terug naast elkaar vechten in een episch eindgevecht in de straten van London, waarbij ze ook hulp krijgen van de plaatselijke superhelden Union Jack en Spitfire, beiden ook ex-Invaders (denk de Avengers, maar dan in de Tweede Wereldoorlog).

Er gebeurt enorm veel in deze paperback, maar alles wordt meesterlijk aan elkaar geweven door Ed Brubaker. Hij behoudt zijn ,voor Captain America‘s solo-avonturen met S.H.I.E.L.D., zeer passende vertelstijl in de aard van een spionagethriller met enkele typische superheldenelementen. Het tekenduo van Steve Epting en Mike Perkins zetten hun eveneens zeer toepasselijke vrij realistische en ietwat donkere tekenstijl uit de vorige verhaallijn verder. Een opmerkelijke breuk qua tekenstijl vindt in het midden van de trade plaats met de Captain America 65th Anniversary Special, waarin een “verloren verhaal” van Cap, Bucky en Nick Fury‘s legereenheid de Howling Commandos uit de Tweede Wereldoorlog wordt verteld. De vrij simpele en cartoonesque tekenstijlen van Javier Pulido en Marcos Martin zijn zeker niet slecht, maar vormen wel een sterk contrast met de rest van de paperback. De “verloren” issue werd echter wel eveneens geschreven door Ed Brubaker, en bepaalde plotelementen hieruit worden ook verder gezet in het verdere verloop van de trade. Geheel onbelangrijk is deze Anniversary Special daarmee dan ook weer niet, en het leuke concept van een simpelere tijd weer te geven door een simpelere tekenstijl is me hierbij ook niet ontgaan, maar toch ging mijn persoonlijke voorkeur eerder uit naar bijvoorbeeld de iets donkerder en realistischer weergegeven flashbacks van tekenaar Michael Lark dewelke zeer mooi in de vorige trade pasten.

Red Menace – Ultimate Collection is een waardige opvolger voor de Winter Soldier-verhaallijn, maar leest echter niet gemakkelijk op zichzelf zoals haar voorganger dat wel deed. Toch blijft deze Ultimate Collection, alsook de gehele verdere Ed Brubaker-run, een sterke aanrader voor de fans van zowel spionagethrillers als superheldencomics en een must voor de fans van Marvel’s nieuwste filmster. De Red Menace-verhaallijn was meteen ook de laatste vooraleer Captain America in de gigantische Marvel crossover Civil War werd gesleurd en de weg werd vrijgemaakt voor zijn opvolging door Bucky. In combinatie met de voorgaande paperback, vormt deze bundel dan ook een zeer mooi eerste deel van Captain America’s avonturen in het hedendaagse Marvel-universum.