3
Posted 20/08/2011 by Arno in Comics

Review: Captain America – Winter Soldier Ultimate Collection

Ooit gold er een soort gouden regel in de superheldencomic: niemand blijft dood, behalve oom Ben, Gwen Stacy, Jason Todd … en Bucky Barnes. In 2005 kwam daar enigszins verandering in: Judd Winick bracht bij DC Jason Todd terug in Batman: Under the Hood en Ed Brubaker liet Bucky, de sidekick van Captain America uit de Tweede Wereldoorlog, uit de dood verrijzen. Deze nu al klassieke Winter Soldier-verhaallijn is vandaag de dag beschikbaar als één gigantische trade paperback, een Ultimate Collection, zoals de dames en heren bij Marvel het noemen. Winter Soldier – Ultimate Collection bevat de eerste 14 nummers (of, anders gesteld, de eerste twee trade paperbacks) van het vijfde volume van Captain America, geschreven door Ed Brubaker (Criminal, Gotham City Central) met tekeningen van Steve Epting (Avengers, Future Foundation), Mike Perkins (Annihilation: Conquest) en Michael Lark (Daredevil). (Een klein detail om hierbij te vermelden is dat de tiende issue van de reeks wel ontbreekt. Captain America #10 was namelijk een tie-in tot House of M, het Marvel event uit 2005 waarin een parallelle realiteit werd afgebeeld. Deze issue zou een te grote breuk zijn met de lopende Winter Soldier-verhaallijn, en werd daarom terecht opgenomen in één van de House of M-collecties).

Het verhaal begint met een nieuw tijdperk voor Steve Rogers. Hij woont vrij onopgemerkt te midden van Brooklyn, de Avengers staan tijdelijk op non-actief en als Captain America begint hij steeds meer en meer te werken voor de spionage-organisatie S.H.I.E.L.D., onder leiding van Nick Fury. Dan wordt plots zijn aartsvijand de Red Skull vermoord en zijn semi-werkende Cosmic Cube (technologie waarmee men de realiteit kan manipuleren) gestolen. Deze gebeurtenissen storten Cap en zijn S.H.I.E.L.D. liaison, alsook zijn ex, Sharon Carter (Agent 13) in een avontuur vol politieke intrige, bedrijfsspionage, terroristische dreigingen en uiteraard heel wat schildslingerende actie. Te midden hiervan komen we steeds meer en meer te weten over de geheimzinnige Winter Soldier, een soort mythische huurmoordenaar voor de Russen ten tijde van de Koude Oorlog, dewelke uiteindelijk wel een zeer persoonlijke band uit het verleden lijkt te hebben met Captain America zelf.

Terwijl Captain America in de Avengers-reeksen te maken krijgt met intergalactische dreigingen of interdimensionele veroveraars, maakt schrijver Ed Brubaker van zijn soloreeks eerder een spionagethriller met slechts enkele hints naar meer typische superheldenactie (zoals de eerder vermelde Cosmic Cube, en gastoptredens van Cap’s voormalige partner The Falcon en Iron Man). De focus wordt gelegd op Cap’s samenwerking met S.H.I.E.L.D. en hoewel een man gehuld in een kostuum gemodelleerd naar de Amerikaanse vlag niet meteen de beste keuze is voor een stealth agent, stoort dit zeker niet in het grotere verhaal. Brubaker heeft een zeer goed vat op vrijwel alle personages die hij hierin schrijft en naast de vele actiescènes spendeert hij genoeg tijd aan oerdegelijke karakterisaties: de terug aan het heropflakkeren romance tussen Steve en Sharon, Steve‘s hechte vriendschapsband met zijn sidekick Bucky en de tragische wending die deze nam tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog, de kleine meningsverschillen tussen Nick Fury als generaal en Captain America als soldaat en nationaal symbool, … Allen worden ze prachtig weergegeven met voldoende referenties en respect voor de geschiedenis van de Captain America-saga. Het is niet voor niets dat Brubaker wordt beschouwd als zowat de definitieve hedendaagse Captain America-schrijver.

De klassieke tekenstijlen van Steve Epting en Mike Perkins vullen elkaar zeer mooi aan, zodanig zelfs dat het bij momenten moeilijk te zien wordt wie nu wat getekend heeft. Epting/Perkins schitteren vooral in de actiescènes en geven Captain America een heel eigen manier van bewegen mee (iets waar duidelijk de choreografen van de recente Captain America-film ook aandacht aan hebben besteed). Michael Lark hanteert een ietwat donkerdere tekenstijl, maar zijn bijdragen blijven beperkt tot de flashbacks naar de avonturen van Captain America en Bucky in de Tweede Wereldoorlog. Deze flashbacks worden overigens ook zeer passend weergegeven in zwart/wit.

Zoals al eerder vermeld besteedt Brubaker voldoende aandacht aan de geschiedenis van Captain America. Hierbij werkt hij het personage Bucky meteen ook verder uit. Terwijl Bucky in de Golden Age werd voorgesteld als een vrij generische en brave jonge sidekick, verandert hij hier haast in een moordmachine, dewelke op een tactische wijze doelwitten diende neer te halen en de vuile werkjes opknapte waaraan Captain America, als nationaal symbool, zijn handen niet kon aan vuilmaken. Hoewel Bucky hiermee zeker zijn onschuld verliest, wordt hij hierdoor wel een veel dieper en interessanter personage. En zoiets kan alleen maar positief zijn.

Voor diegenen die willen beginnen met Captain America te lezen na de film gezien te hebben, raad ik het ten zeerste aan om deze eerste Ultimate Collection in huis te halen. (ja, er is ondertussen alweer een nieuwe Captain America #1 op de markt verschenen, eveneens geschreven door Ed Brubaker, maar de eigenlijke start van de hedendaagse visie op Captain America begint met deze verhaallijn). Je komt vrijwel alles te weten over Cap, zijn partners, vijanden en geschiedenis en dit alles wordt verpakt in een oerdegelijke spionagethriller. Me dunkt dat deze verhaallijn met haar spionage-elementen zelfs ook niet-superheldenlezers zou kunnen bekoren.