0
Posted 19/08/2011 by Arno in Comics
 
 

Review: Captain America Comics #1 (1941)

“Beware, Nazi Spies! Beware, Fifth Columnists! Beware, All Enemies of the U.S.A.! Beware the Wrath of Uncle Sam’s Greatest Secret Agent – The Mythical Captain America!”

Het is zover! Sinds kort is Captain America – The First Avenger, de nieuwste film van Marvel Studios in hun aanloop naar The Avengers, eindelijk in de Belgische filmzalen te zien. Hier bij Brainfreeze kunnen we dit evenement uiteraard niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Vandaag lenen we aldus even de tijdmachine van Doctor Doom en gaan we 70 jaar terug in de tijd. Hiermee bevinden we ons in  maart, 1941, toen Timely Comics (zoals Marvel in die tijd heette), schrijver Joe Simon en tekenaar Jack Kirby geschiedenis schreven met Captain America Comics #1, het allereerste optreden van de Sentinel of Liberty!

De iconische cover van deze comic zegt al genoeg: Captain America, Amerika’s eerste en enige supersoldaat, debuteert meteen met een flinke rechtse op de kaak van Adolf Hitler! Hoewel ten tijde van deze publicatie de Verenigde Staten nog niet officieel in de Tweede Wereldoorlog betrokken waren (de aanval op Pearl Harbor was immers nog enkele maanden veraf), kon deze comic qua statement wel tellen. Net zoals vele artiesten in de comicindustrie, waren Joe Simon en Jack Kirby namelijk joodse immigranten, waardoor ze Hitler’s Nazi-oorlogsmachine in Europa, net zoals hun creatie Steve Rogers zelf, bikkelhard veroordeelden. Hoewel Captain America niet de eerste patriottische superheld was (onder andere The Shield van Archie Comics en Uncle Sam van Quality Comics, later van DC, waren hem voor) groeide hij wel uit de bekendste en meest iconische van deze bende.

In deze 64 pagina’s-tellende Captain America Comics #1 vinden we, zoals vrijwel steeds het geval was in de Golden Age, meerdere korte verhalen in één comic terug (en dat voor 10 dollarcent!). In Case No.1: Meet Captain America krijgen we de allereerste versie te zien van de fragiele, magere Steve Rogers zijn transformatie tot Cap dankzij het Super-Soldier serum (hier nog gekend als een wonder serum that creates super-soldiers) van professor Reinstein. Deze naam van de professor (een duidelijke verwijzing naar Albert Einstein) werd in een latere hervertelling van het verhaal verklaard als een schuilnaam. Wij kennen hem nu tenslotte als Abraham Erskine. In amper acht pagina’s zien we naast de transformatie van Steve meteen ook zijn hardhandige afrekening met de Nazispion die Reinstein neerschoot, zijn transformatie tot een nationaal symbool, zijn eerste ontmoeting met Bucky Barnes alsook de moment waarop deze Bucky de geheime identiteit van Cap achterhaald en zijn sidekick wordt. Hiermee wordt enorm snel, maar duidelijk, de basis gelegd voor de verdere avonturen die Cap en Bucky zullen meemaken.

In Case No.2: No Man But Captain America Could Solve The Riddle! krijgen Cap en Bucky te maken met een nogal vreemd individu die schijnbaar de toekomst kan voorspellen, en uiteindelijk een Nazispion blijkt te zijn. In Case No.3: Captain America and the Chess-Board of Death krijgt het duo het aan de stok met een Nazisaboteur die enkele moorden op “hooggerankte” legerbonzen op zijn naam heeft staan. Verhalen zoals deze zijn typerend voor de vroege Captain America-avonturen (alsook deze van de meeste superhelden tijdens de Tweede Wereldoorlog): Cap en Bucky staan zelden stil, en springen meteen in actie om Nazispionnen, -saboteurs, -wetenschappers en soldaten een welverdiende sock on the jaw te verkopen vooraleer de FBI komt opdagen voor de clean-up. Hierin was er weinig tijd voor een goeie karakterisatie van de personages, want de actie en de algemene patriottische boodschap gingen hierop voor. Cap komt daardoor nog vrij ruw over: in het oorsprongsverhaal heeft hij bijvoorbeeld nog geen dialoog vooraleer zijn transformatie en één van de eerste dingen die hij zegt nadat hij de Nazispion, die Reinstein vermoordde, zelf heeft omgebracht is “Nothing left of him but charred ashes… a fate he well deserved!“. Het draait hier dus nog niet meteen om de Captain America die we later zullen kennen onbevreesde leider van de Avengers en de ultieme boy scout van het Marvel universum, dus!

In Case No.4: The Fantastic Tale of the Red Skull ontmoeten we voor het eerst Captain America’s aartsvijand: de Red Skull. Of liever, een prototypische versie van de Nazisuperschurk. Deze Red Skull is namelijk George Maxon, een Amerikaanse Nazisaboteur. De ware Red Skull en Adolf Hitler’s persoonlijke nummer twee, Johann Schmidt, zou pas enkele maanden later verschijnen in Captain America Comics #7. De issue wordt ten slotte afgerond door een kortverhaal van de mythologische avonturier Hurricane, die zowel de zoon van Thor blijkt te zijn (nee, niet die Thor) alsook de laatste afstammeling van de Griekse, en vreemd genoeg dus niet de Noorse, goden. Verder draagt hij werkelijk één van de slechtste kostuums die ik ooit heb gezien (halfnaakt met blauwe handschoenen, laarzen, een onderbroek en een gevleugelde helm). Het allerlaatste verhaal handelt over Tuk, een wildeman uit de steentijd in de stijl van Ka-Zar en natuurlijk Tarzan. Deze twee niet-Captain America verhalen dienen misschien best ter zijde worden gehouden.

Hoewel de dialogen, de situaties en het steeds aanwezige patriottisme zeker en vast gedateerd zijn, bevatten deze eerste vroege verhalen van Captain America toch een zekere charme. De actie wordt goed weergegeven door comicslegende Jack “The King” Kirby, hoewel hij regelmatig gebruik moet maken van pijltjes om de vaak overlappende panels in de juiste volgorde te plaatsen. Dit is dus nog niet de Kirby die later in de Silver Age van de jaren ’60 aan de zijde van Stan Lee vrijwel het hele Marvel-universum op papier zal zetten (alsook Captain America definitief terug zal brengen in The Avengers #4), maar zijn tekenwerk stak zelfs in de Golden Age al ver boven dat van zijn collega’s uit.

Captain America Comics #1 is een stukje comicgeschiedenis dat om haar historische waarde alleen al zeker de moeite waard is om eens door te nemen. Verwacht geen ingewikkelde plots of deftig uitgewerkte karakters, maar vooral zeer snelle actie, karikaturale Nazi’s die op hun doos krijgen, alsook leuke typische geluidseffecten (ze mogen voor mijn part het geluidseffect “sock” eens terugbrengen in de hedendaagse comics). Als één van de meest waardevolle comics uit de Golden Age, is de eigenlijke comic uiteraard haast nergens meer te vinden in zijn oorspronkelijke staat (en die prijs van 10 cent kan je zeker vergeten!). Gelukkig heeft Marvel doorheen de jaren voldoende reprints van de issue de wereld ingestuurd: de nogal prijzige hardcover Marvel Masterworks – Golden Age Captain America Vol.1 is hier een goed voorbeeld van. Eerder dit jaar kwam er echter ook een met digitale technieken heringekleurde versie van de originele comic uit ter gelegenheid van het jubileum: Captain America Comics #1 – 70th Anniversary edition, dewelke nog steeds beschikbaar is.

Comments

comments


Arno

 
avatar
I'm not locked in here with you. You're locked in here with me.