Review: Green Lantern Rebirth

In brightest day, in blackest night,

No evil shall escape my sight

Let those who worship evil’s might,

Beware my power…Green Lantern’s light!

De intussen alom bekende eed van Hal Jordan, de Green Lantern van sector 2814, kan je sinds gisteren horen in de gelijknamige film Green Lantern. Voor een eerdere review van deze trade, klik hier.

Om eerlijk te zijn, het is de eerste keer dat ik een Green Lantern-verhaal in mijn handen had, het is altijd vreemd om ergens in een reeks te beginnen lezen zonder enige voorkennis. Maar Green Lantern Rebirth blijkt een zeer goed invalpunt te zijn om te beginnen aan deze serie. Zo maak je kennis met de belangrijkste personages uit de reeks, zoals de andere Green Lanterns, collega’s van de Justice League en ook de belangrijkste tegenstander, Sinestro. Na de vernietiging van Hals thuisstad heeft hij de batterij op Oa vernietigd en deelde hij zijn geest met Parallax. Later werd Hal uitgekozen om deel uit te maken van Spectre. Dit gebeurde net voor deze bundel. In Green Lantern Rebirth zijn er wel enkele gebeurtenissen die wat verwarrend kunnen zijn voor de beginnende lezer, zoals de combinatie van de geest van Hal met de slechte Parallax en de Spectre, maar dit wordt snel nog eens verklaard.  Ook wordt er nog eens vermeld waarom de Green Lanterns een probleem hebben met de kleur geel. Hal Jordan wordt tegen zijn zin gedwongen om deel te nemen aan de Spectre zijn wansmakelijke vorm van wraak en rechtvaardigheid, zo verkoolt de Spectre in ironie een hand van Black Hand voor de daden die hij heeft gepleegd in zijn leven. Doorheen de bundel blijft Hal Jordan zich sterk houden om zichzelf niet te verliezen in de eenheid die hij vormt samen met Parallax en de Spectre die elk steeds proberen Hal te overtuigen dat hij zich bij hen moet aansluiten. Velen zijn niet meer zeker van Hal Jordans bedoelingen sinds hij één is geworden met de Spectre. Kyle Rayner, één van de laatste actieve Green Lanterns weigert Hal op te geven.

Geoff Johns (The Flash, Superman) schreef een zeer goed verhaal over de terugkeer van Hal Jordan. Ik kan mij zeker inbeelden dat het niet gemakkelijk was om dit te doen, alle knooppunten ontwarren die waren achtergelaten door zijn voorgangers, zorgen dat Hal Jordan verdiend terug een Green Lantern werd. Om dit alles in zes deeltjes te doen leek een onmogelijke taak maar Geoff heeft deze uitdaging overwonnen en verdient terecht een pluim voor zijn werk in Rebirth.

Iedere schrijver moet natuurlijk bijgestaan worden door een tekenaar. Voor Rebirth stond Ethan Van Sciver (The Flash Rebirth) aan zijn zijde. Het tekenwerk is van een fantastische kwaliteit en is een streling voor het oog. De actie en alle gebeurtenissen worden schitterend weergegeven op papier, het bevat vloeiende en dynamische bewegingen van de personages, tot in detail uitgetekende omgeving en dit alles op mooie ingedeelde pagina’s. De lijnvoering van de pagina’s wordt dan nog eens aangevuld met een goed samengesteld kleurenpalet.

Het is een bundel die je met veel plezier zal lezen of je nu een doorwinterde Green Lantern-fan bent, of als je deze reeks voor het eerst eens een kans wilt geven. Ikzelf zou deze bundel zeker aanraden voor wie graag eens comicbooks leest.  Dit verhaal over de terugkeer van Hal Jordan heeft mij in ieder geval overtuigd om de gebeurtenissen van de Green Lanterns verder op te volgen…