2
Posted 28/07/2011 by Wade Wilson in Comics

Review: Deadpool Classic Vol. 1

Zet je verstand op nul, pak een goeie koude cola of frisse six pack van je favoriete bier. Bel je vrienden en familie dat ze je een tijd met rust moeten laten of er gebeuren ongelukken. Maak je zelf enkele taco’s klaar, open een zak nachochips. Nu ben je er klaar voor. Het is tijd dat je deze wereld tijdelijk laat voor wat het is en je begeeft in de gestoorde wereld van en nog meer gestoorde man. Ja ja, ik heb het hier over ieders favoriete (niet bepaald maar althans de mijne dus ik zeg het zo) superheld … of is het nu supervillain? Of antiheld? Of is het meer een soort van niet-knuffelbare mascotte of de klas clown? Weet hij het zelf wel? Verwarring alom, we zijn er klaar voor mensen: Deadpool Classic Vol. 1

Deze geweldige trade, die iedere Deadpool-fan overigens in zijn of haar bezit moet hebben, brengt ons terug naar het verre verleden: 1991. Je herinnert je het vast nog, die lang vervlogen middeleeuwse tijden toen niemand wist wat een iPod was, toen Justin Bieber nog niet kweelde en toen er ineens een anomalie verscheen in het Marvel Universum: Deadpool! Een personage die op zeer korte tijd eigenlijk immens populair geworden is en de dag van vandaag niet meer weg te denken valt uit het Marvel Universe ook al speelt hij er niet bepaald een grote rol in. Als er een game uitkomt van Marvel kun je er steevast zeker van zijn dat Deadpool een speelbaar personage zal zijn,  gelukkig maar.

Maar wie is nu eigenlijk Deadpool? Waar komt deze rare kwibus vandaan? Dat is allemaal zeer simpel en valt terug te leiden naar een bepaald man die hedendaags niet bepaald een goede naam heeft bij comic-fans: Rob Liefeld (X-Force, Youngblood). Liefeld en schrijver Fabian Nicieza (Avengers, Alpha Flight) zijn namelijk de geestelijke vaders van deze geestelijk gestoorde Deadpool. Hij verscheen voor het eerst in New Mutants #98 met als missie: Vermoord Cable. Een missie waar hij uiteraard in faalde maar dit obscure personage ontwikkelde vrij snel een fanbase. Hij vertoonde enorm veel vergelijkingen, vooral op vlak van design, met een bepaald personage van Marvel haar concurrent DC Comics, namelijk: Deathstroke. Toch gaat het hier over twee totaal verschillende personages, lees de review en oordeel zelf:

Deadpool Classic Vol. 1 bestaat niet uit één verhaal maar bevat er vier verschillende: New Mutants #98, Deadpool: The Circle Chase, Deadpool (1994) #1-4 en Deadpool (1997) #1. In New Mutants #98 krijgen we gewoon de allereerste verschijning van de Merc With a Mouth. Hierin werd Deadpool ingehuurd door Tolliver om Cable en de New Mutants aan te vallen. Deadpool faalde in zijn missie maar werd later (relatief) goed bevriend met Cable en werd zelfs lid van X-Force. De toevoeging van dit issue is dan ook niets meer dan dat: het is de eerste verschijning van Deadpool. In Deadpool: The Circle Chase bevindt Deadpool zich ergens in Sarajevo en wordt hij opgejaagd. Waarom zit men dit keer weer achter deze gestoorde huurling? Zeer simpel: Tolliver is dood en in zijn testament laat hij ‘s werelds machtigste wapen aan hij (of zij) die de locatie van zijn testament weet te vinden. Vermits Deadpool jaren voor Tolliver gewerkt heeft, vermoeden vele huurlingen dat hij meer weet over het testament. In werkelijkheid is de situatie juist net omgekeerd: Deadpool weet van toeten noch blazen zoals we van hem gewend zijn. Om de situatie nog erger te maken, want achterna gezeten en opgejaagd worden door op geld beluste huurlingen is dagelijkse kost voor Deadpool, zit er een vijand uit zijn Weapon X-verleden achter de Merc With a Mouth en is er ook nog iemand anders op wraak uit. De kogels zullen dus in het rond vliegen terwijl er overal wel iets ontploft om zo Deadpool te pakken te krijgen. Als kers op de taart krijgen we ook Black Tom Cassidy en Juggernaut die Deadpool achterna zitten, wat tot lichtjes hilarische confrontaties leidt.  Het verhaal in de mini-serie Deadpool (1994) #1-4 brengt ons de terugkeer van dit, naar mijn mening domme en irritante duo. Black Tom bevindt zich in een gevangenisziekenhuis waar hij behandeld wordt door een zekere Dr. Killebrew. Tijdens een van zijn behandelingen, stormt Juggernaut het complex binnen en neemt zowel Black Tom als Dr. Killebrew met hem mee. Het verhaal gaat dan verder naar Deadpool die zich aan het bezatten is in een bar. Blijkbaar werkt zijn genezingsfactor niet zoals het moet maar toch kan hij zich nog steeds verdedigen tegen het groepje gewapende mannen die het café binnen stormen. Echter, na enige tijd heeft Deapool hulp nodig en verschijnt deze in de vorm van de mutant (en X-Man) Banshee en diens dochter Siryn. Het duo wilt Deadpool zijn hulp om Black Tom op te sporen en Deadpool verzekert hen dat deze waarschijnlijk achter hem zal aankomen dankzij hun vorige confrontatie. Dit is correcter dan Deadpool beseft, Black Tom heeft Deadpool zijn genezingsfactor nodig om zichzelf te genezen. Maar wanneer iemand Deadpool uitdaagt tot een zwaardgevecht wordt er ons iets duidelijk: deze genezingsfactor werkt echt niet goed meer … Deadpool (1997) #1 geeft ons dan het eerste issue van de eerste ongoing-reeks van Deadpool en tevens meer een Deadpool zoals we hem vandaag kennen: grappiger, lichtjes dommer en enorm gestoord (maar nog geen innerlijke dialoog).

Deadpool Classic Vol. 1 is echt een comic voor de die-hard Deadpool fans en voor de oudere Deadpool-fans. “Waarom?” denken jullie nu misschien maar het antwoord is vrij simpel. Over de jaren heen is het personage van Deadpool zo geëvolueerd dat hij niet meer dezelfde is. In zijn eerste avonturen is hij zelfs niet eens echt grappig te noemen en de verwijzingen naar popcultuur kwam er pas bij in 1997.  De verhalen zijn eigenlijk veel complexer en serieuzer dan wat men tegenwoordig van de Merc With A Mouth gewoon is. Vooral met Deadpool: The Circle Chase viel me dit op, het is niet gewoon een aan een hangend soepje van grappen en avonturen maar echt een consistente verhaallijn. Ook vind ik dat Deadpool hier nog veel dodelijker, agressiever en effectiever is als het aankomt op vijanden uit de weg te ruimen. De grapjes zijn er wel al maar komen pas in Deadpool (1997) #1 echt tot uiting en dan is het meer de interactie met andere personages dan Deadpool zelf die grappig blijken. Toch krijg je hier vier interessante verhalen en dan doel ik vooral op The Circle Chase die menig lezer wel zullen weten te boeien maar misschien niet zullen aanvoelen als een Deadpool-verhaal bij de jongeren onder jullie.

Volgens mij zullen veel mensen het volume zeer snel doorbladeren omwille van de typische over the top jaren negentig-tekenstijl. Zeker als je weet dat het eerste verhaal uit New Mutants #98 getekend is door niemand minder dan Rob Liefeld. Een van de meest beruchte tekenaars uit dat tijdperk en niet echt de grootste vriend van mening comicliefhebber. De tekenstijl komt vaak ruw, slordig en onafgewerkt over wat het verhaal echt niet ten goede gaat. Er is ook niet echt een gevoel van consistentie in het uiterlijk van Deadpool en de andere personages. Vooral niet bij Rob Liefeld. De lichaamsbouw en poses die de verscheidene personages aannemen zijn vaak ronduit belachelijk. Je zou het misschien zelfs prutserig/lelijk getekend durven noemen en dan zeker als je het geheel vergelijkt met Deadpool (1997) #1 van Joe Kelly. Deze tekenstijl komt veel vloeiender en vlotter over en past volgens mij beter bij het personage en het verhaal. Ik ben misschien een Deadpool-fan maar ik ben allesbehalve een Liefeld-fan.

Over het algemeen zou ik iedereen deze trade willen aanraden maar ik denk niet dat iedereen me dankbaar zou zijn. Zoals ik eerder al zei krijg je hier nog niet echt de Deadpool voorgeschoteld zoals we hem kennen. Het is dus enkel interessant voor zij die Deadpool vanaf het begin al een interessant personage vonden. En voor zij die pas recentelijk in de ban zijn van de Merc With A Mouth en meer willen  lezen over zijn nederige begin en origine. Persoonlijk heb ik er, ondanks mijn vrij negatieve commentaar over de tekenstijl, toch enorm van genoten maar ik denk niet dat het bij iedereen zo zal zijn.