2
Posted 15/07/2011 by Arno in Comics

Review: de nieuwe Captain America #1 door Ed Brubaker en Steve McNiven!

We zagen Steve Rogers het pak al terug aantrekken in Fear Itself #4, maar met deze nieuwe Captain America #1 (van inmiddels al het zesde volume van de reeks), is de enige, echte Cap weer helemaal terug! En dat net op tijd voor zijn eerste, grote Hollywoodavontuur!

Net zoals Marvel het al eerder deed voor Iron Man (met Invincible Iron Man #1 uit 2008) en onlangs Thor (in The Mighty Thor #1), krijgt nu Captain America dus ook een nieuwe, makkelijk in te pikken reeks om de fans van de film een comic in de handen te kunnen stoppen. Hoewel Steve inderdaad nog volledig als superheldengeneraal in Fear Itself zit, speelt dit verhaal zich schijnbaar pas na het huidige Marvel event af. Steve draagt terug de mantel van Captain America en er wordt haast geen woord gerept over zijn huidige positie als commandant noch over Bucky Barnes, zijn onlangs gesneuvelde voormalige sidekick en tot voor kort de drager van het schild.

De issue opent wel degelijk met een begrafenis op het kerkhof van Père Lachaise in Parijs, maar niet deze van Bucky. Het draait hier om de onlangs gestorven Peggy Carter, een Franse verzetsstrijdster tijdens WO II en Cap’s toenmalige vriendin (in de film The First Avenger zal ze overigens gespeeld worden door actrice Hayley Atwell). Aanvankelijk was dit personage de oudere zus van Cap’s huidige vriendin en S.H.I.E.L.D.-agente Sharon Carter, maar doorheen de jaren werd ze uiteindelijk geretconned als haar tante vanwege het zeer traag tot nooit ouder worden van de meest comicbookpersonages. Naast Cap en Sharon maken ook enkele Howling Commandos uit WO II zoals Nick Fury zelf en Dum Dum Dugan hun opwachting. De actie barst los wanneer een supersoldaat, alsook jaloerse concurrent van Cap voor de affecties van Peggy, uit het verleden wederom opduikt. Schijnbaar werkt hij samen met Baron Zemo, één van de bekendere en gevaarlijke vijanden van Captain America.

Ed Brubaker, de man achter volume 5 van de Captain America-reeks (dewelke nu zal worden omgedoopt tot Captain America & Bucky en verhalen uit de oorlog zal vertellen) is alweer schrijver van dienst voor deze relaunch. Brubaker doet wat hij al jarenlang met Cap doet: het afwisselen tussen persoonlijke- en actiescènes in een stevige mix van superheldencomic en spionagethriller. De art is ditmaal afkomstig van de geweldige Steve McNiven (Civil War, Old Man Logan). Zelden zo’n mooie schildslingerende actie gezien!

Ook al blijft het enerzijds een commerciële stunt van Marvel om een nieuwe Captain America #1 in de rekken te leggen terwijl de hype voor de film haar hoogtepunt bereikt, is het anderzijds nog wel eens verfrissend om terug een klassiek, makkelijk te volgen Captain America-verhaal voorgeschoteld te krijgen. Ik blijf het erg vinden voor Bucky Barnes, wiens tijd als Captain America misschien nog ietsje langer had mogen duren en vrij abrupt tot zijn einde kwam. De enige, echte Cap blijft natuurlijk Steve Rogers. De eerste issue van zijn nieuwe reeks is ten zeerste aan te raden, niet alleen voor de nieuwe lezers, maar tevens voor de oude. Welcome back, Cap!

Captain America #1 is te bestellen bij