0
Posted 12/07/2011 by Yann in Comics
 
 

Womanthology op Kickstarter

Toen enige tijd geleden het nieuws over de DC-relaunch binnenstroomde (zie onder andere hier en hier), bleek dat met één schrijfster en één tekenares minder dan twee procent van de creatieve teams uit vrouwen bestond. Het is waar dat we niet weten welke factoren tot dat lage cijfer leiden, maar men vergeet wel eens dat het hier gaat om iets meer dan vijftig procent van de wereldbevolking. Terwijl fans, journalisten en professionals in de industrie deze onderrepresentatie becommentarieerden, deed DC er nog een schepje bovenop met de aankondiging dat hun reclamecampagne zich richt op mannen tussen de 18 en de 35 jaar oud. Uit interviews met de top van DC Comics bleek dat marketing naar vrouwen toe geen prioriteit is. DC Comics President Paul Levitz liet optekenen dat hij eraan twijfelt of ze wel geïnteresseerd zijn in superhelden.

Womanthology wil een heel ander signaal geven. Zo’n 140 vrouwen werken mee aan dit project, dat het werk van vrouwelijk talent in de comicbookindustrie wil promoten. Onder hen bevinden zich onder anderen Gail Simone (Secret Six, Birds of Prey, Welcome to Tranquility), Devin Grayson (de enige vrouw die ooit voor een van de Batmantitels mocht schrijven), Fiona Staples (North 40), Chrissie Zullo (Cinderella), Karen Ellis (van de webcomic Planet Karen) en Barbara Kesel (Eisner Award-genomineerde en Harvey Award-winnares voor haar werk als editor bij Marvel en Dark Horse). Daarnaast schaarden ook Neil Gaiman (Sandman), Steve Niles (30 Days of Night) zich achter het initiatief. ThinkGeek helpt eveneens bij de sponsering van het project.

Het boek Womanthology: Heroic zal 300 pagina’s bevatten, met kortverhalen, pin-ups, interviews en commentaren, en tips voor wie een carrière in het comicwereldje ambieert. Schrijfsters en tekenaressen die reeds naam en faam verworven werken hiervoor samen met nieuw talent. Naast het in de schijnwerpers zetten van vrouwen in de industrie, hopen de makers dat deze “showcase” meer vrouwen zal inspireren om de stap naar het creëren van comics te zetten.

IDW Publishing werd al snel bereid gevonden om het boek uit te geven. De winst op het boek wordt echter geheel aan liefdadigheid geschonken. Voor het inzamelen van het geld voor de drukkosten werd daarom Kickstarter gekozen (het platform waarover we eerder deze week al berichtten). Met een budget van 25 000 dollar kan een eerste druk met een beperkte oplage van 1500 kopijen bekostigd worden. Op het moment van schrijven komt de kaap van 50 000 dollar reeds in zicht, waardoor een grotere oplage mogelijk wordt. Geïnteresseerden kunnen nog steeds helpen met een donatie, en worden daar natuurlijk voor beloond met bijvoorbeeld een genummerd exemplaar van de eerste druk, of de mogelijkheid om een script of portfolio te laten evalueren door één van de vele professionals die aan Womanthology meewerken.

Alle informatie, waaronder de volledige lijst van schrijfsters en artiesten is te vinden op Kickstarter en Womanthology.

 

Comments

comments


Yann

 
avatar
Eindredacteur, recensent en nieuwsposter Popcultuurliefhebber in het algemeen en comiclezer in 't bijzonder