0
Posted 05/07/2011 by Lav in Comics

Review – Batman Black and White vol. 1

Batman Black and White is een verzameling kortverhaaltjes door verschillende schrijvers en tekenaars. Het feit dat ieder verhaal maar acht pagina’s lang is en ze telkens in zwart-wit zijn mag je niet afschrikken. Integendeel, er wordt geen oneer tegenover Batman gedaan, hij komt enkele keren subliem tot zijn recht. De zwart-wit-wereld van Gotham versterkt de verhalen, en deze worden gereduceerd tot een essentie waardoor de verschillende interpretaties van de duistere held kort maar krachtig worden voorgesteld.

Omdat de avonturen van Batman gevormd worden door kleine anekdotes moet de lezer geen kennis hebben van voorafgaande verhalen of zich te diep focussen op de motieven van de personages. De leeservaring speelt voornamelijk in op de sfeer en biedt een variatie van interessante, en soms ook verrassende, versies van Batman en de bewoners van Gotham.

Deze volume bevat verhalen van o.a. Matt Wagner, Katsuhiro Otomo, Neil Gaiman, Klaus Janson en Chuck Dixon, verschillende schetsen en alternatieve covers. Omdat dit een bundeling is van verschillende schrijvers, zijn er ook verhalen die je misschien al ergens anders hebt gezien. Zij die de deluxe edition van The Killing Joke hebben gelezen, zullen bijvoorbeeld An Innocent Guy van Brian Bolland herkennen. Toch zijn er veel originele verhalen die deze bundeling zeker de moeite maken.

Ieder verhaal is anders, zo vertelt Bruce bijvoorbeeld een verhaal aan Tim bijvoorbeeld een verhaal over Harvey Dent’s poging tot een normaal leven in Two of a Kind. Toont Archie Goodwin ons een legende over The Devil’s Trumpet en zien we in Bent Twigs van Bill Sienkiewicz hoe Batman iemand een preek over verantwoordelijkheid geeft (en er zelfs in slaagt om een mop te vertellen). We zien ook verschillende soorten misdrijven die Batman op zijn eigen manier aanpakt. Niet ieder verhaal is even serieus als de rest, wat voor een aangename ontspanning en variatie zorgt. En omdat net ieder verhaal uniek is, is het niet meer dan normaal dat de ene al wat meer geliefd is dan de andere. Eén van mijn favorieten is A Black and White World, geschreven door Neil Gaiman en getekend door Simon Bisley waar Batman en de Joker niet meer dan acteurs zijn in een soap. Maar er zijn ook minder succesvolle, zoals Monster Maker van Jan Strnad, waar het lijkt dat we ons eerder in een sloppenwijk van Zuid-Afrika bevinden, i.p.v. Gotham City.
Ook al beschikken de tekenaars enkel over grijswaarden, zijn de visuele stijlen steeds uiteenlopend. Dit zorgt ervoor dat ieder verhaal op zich staat en een eigen leeservaring bezorgt.

Al bij al is Batman Black and White een aanrader, geen andere held past zo goed in deze vorm. Ideaal voor in het nachtkastje om voor het slapengaan te lezen, maar voor alle fans is het ook een must om in je collectie te zetten.

Batman Black and White vol. 1 kan je samen met de tweede en derde volume bestellen.