1
Posted 04/07/2011 by Alterrock in Comics

Review – Morning Glories Volume 1

In het Engels heb je het gezegde: Don’t judge a book by the cover. Wel dit kan je letterlijk nemen voor Morning Glories.
Morning Glories is één van de populairste reeksen van Image Comics. De eerste trade paperback van deze reeks kwam in februari 2011 uit en na één maand waren er al tienduizend van verkocht.
Toen ik deze trade paperback voor de eerste keer onder ogen kreeg, was mijn eerste gedachte: “pfff, waarschijnlijk een verhaal over tieners op een school, een verhaal met misverstanden en liefdes en dergelijke”. Maar eenmaal dat ik begon te lezen werd ik volledig meegesleurd in de vreemde en schokkende wereld van de Morning Glory Academy. Schrijver Nick Spencer (Shuddertown, Action Comics, T.H.U.N.D.E.R Agents) heeft hier een geniaal verhaal neergeschreven die elke lezer zeker zal boeien. In het begin van het verhaal stelt hij alle personages voor op een paar pagina’s. Hij slaagt erin hier veel informatie te geven zonder dat het een overrompeling wordt. Het blijft allemaal zeer overzichtelijk.

Ook tekenaar Joe Eisma (Smasher) verdient een extra vermelding voor zijn zuivere en gedetailleerde tekenstijl. Het maakt het lezen nog aangenamer en geeft de comic ook de jeugdige sfeer van een middelbare school. Eisma en Spencer zijn hier een ideale combinatie.

In het begin van het verhaal krijgen we meteen een blik op het dagelijks leven in de Morning Glory Academy: Een ontploffing en een ontsnappingspoging van twee leerlingen. Niet meteen een normale school dus. Maar vooraleer dit goed kan doordringen, gaan we over naar de voorstelling van de zes hoofdfiguren in deze reeks. We leren ze kennen in hun thuissituatie: Casey (de moederfiguur), Ike (het verwende rijkeluiszoontje), Zoe (de knappe mannenverslindster), Hunter (de verlegen sympathieke jongen), Jade (de sombere), Jun (de mysterieuze).
Ze hebben allemaal een beurs gekregen voor één van de meest prestigieuze scholen van Amerika: Morning Glory Academy. De jongeren maken met elkaar kennis op de school en alles lijkt normaal. Al vlug blijkt dat alle leerlingen op dezelfde dag jarig zijn. En als je dit al niet vreemd vindt, lijkt het erop dat de ouders van alle leerlingen vergeten zijn dat ze kinderen hebben. Casey gaat op onderzoek uit en komt zo uit op een gruwelijke ontdekking: haar ouders zijn vermoord door mensen van de school.

Miss Daramount, de hoofdlerares, speelt enkele lugubere spelletjes met de leerlingen om ze zo te kraken. Het bestuur van de school heeft heel andere plannen dan alleen les geven. Casey wilt haar nieuwe vrienden beschermen en beraamt plannen om te ontsnappen…

Het verhaal zit vol verrassingen en plotwendingen. En elke keer als je denkt dat je antwoorden hebt op je vragen, krijg je een heleboel nieuwe vragen. De trade is niet opgedeeld in issues maar is één doorlopend verhaal. Dit bevordert het lezen maar het minpunt is dat de verschillende coverarts niet opgenomen zijn in de bundeling. Dit is best jammer aangezien sommige covers best de moeite zijn. Maar dit houdt me niet tegen om het tweede deel van deze reeks op mijn verlanglijstje te zetten.

Ook leuk om te weten is dat Nick Spencer in een interview heeft gezegd dat hij het hele verhaal al in zijn hoofd heeft en dat alle vragen zullen beantwoord worden na ongeveer honderd nummers. Ze zitten nu aan nummer dertien. Met de twee trade paperbacks die al uit zijn kan je dus perfect inhaken in deze zeer interessante verhaallijn.

Het succes van deze comic is trouwens niet onopgemerkt gebleven in Amerika. In een interview heeft Joe Eisma al te kennen gegeven dat er vergaande gesprekken zijn om de comic te verfilmen. Of dit gaat gebeuren op het witte doek of in de vorm van een tv-serie is nog niet duidelijk. Maar wij volgen dit uiteraard op de voet en houden jullie op de hoogte…