3
Posted 01/07/2011 by Peter Moerenhout in Comics

Review: North 40

Strange Tales

Soms komt een goede comic vanuit het niets. “North 40” werd geschreven door Aaron Williams, een cartoonist waar ik tot voor kort niets over gehoord had. Ik pikte het boek op omdat er op de kaft een hele hoop superlatieven stonden die de reeks tot “mogelijks de nieuwe Walking Dead” kroonden. Dat is heel wat lof voor een nieuwe strip en zo kras zou ik het niet stellen, maar dat het boek genietbaar is deel ik u met plezier mede.

Door Peter Moerenhout

”North 40” is een comic die het niet moet hebben van zijn originele uitgangspunt. In een klein Amerikaans Hillbilly dorpje doen twee tieners iets onbehoorlijks met een toverboek en, simsalabim, plots beschikken alle inwoners over bovennatuurlijke krachten. Neem daarbij nog eens een Cthulhu-achtige demon die de toegang tot onze aardse dimensie moet verhinderd worden en je hebt de gehele opzet van de strip.

Wat wel kon bekoren is de uitwerking van de personages. Van een op zijn retour zijnde sheriff tot een familie van moonshine gulpend crapuul: alles en iedereen wordt perfect uitgewerkt inclusief knisperende dialogen en vlammende oneliners. Ik bedoel maar: “You ain’t got the brains to pour piss from a boot if the instructions was writ on the sole.” Daarmee weet u ook al dat het met het Zuiderse accent ook wel snor zit.

Vooral de tieners in het verhaal komen geloofwaardig over. Hun angsten en vooral hun preoccupaties (drank en neuken) worden geloofwaardig uitgewerkt en stuwen het verhaal vooruit.

Een ander pluspunt zijn de bovennatuurlijke krachten zelf. Die zijn dan weer wel origineel, vooral de wijze waarop de eigenaars ervan ze toepassen getuigt van vindingrijkheid. Het is één ding om een arm vol schubben te hebben, maar om er in één beweging de opperhuid van  de borst en het gezicht van je slachtoffer mee af te scheuren is iets anders. Gore? Check.

De tekeningen van Fiona Staples, misschien bij u bekend van “The Secret History of The Authority: Hawksmoor” of “Mystery Society”, zijn om duimen en vingers bij af te likken. Staples doet haar inkt en kleuren zelf en schildert er een prachtig tableau in stemmige pastelkleuren mee. Voeg daarbij de expressie van haar figuren, die in hoge mate bijdragen tot de leesbaarheid van het boek en je hebt een kleppertje in handen. Het enige wat haar misschien te verwijten valt is dat de tekeningen soms wat stijf overkomen.

Deze trade vormt een afgerond verhaal, weliswaar met een open einde. Van een mogelijk vervolg is niets bekend maar dat daar veel ruimte voor gelaten werd in het boek voel je wel. Enkele personages worden in het verhaal geïntroduceerd zonder dat er veel mee gebeurt. Je blijft lichtjes op je honger zitten als het ware.

Het feit dat die honger knaagt wil echter zeggen dat dit een boek is dat je zonder twijfel in huis kan halen.

North 40

Wildstorm

Tekst: Aaron Williams

Tekeningen: Fiona Staples

Peter Moerenhout schrijft strips, schrijft over strips en interviewt stripmakers. Een beetje overdreven niet? Hij schrijft ook nog andere dingen en maakt muziek. Ga gerust eens kijken op zijn blog. Het doet geen pijn: http://petermoerenhout.be