1
Posted 19/06/2011 by Arno in Comics

Review: Invincible #80

Nu de exact 1 jaar durende Viltrumite War in de vorige twee issues min of meer tot een eind kwam, is het aan Invincible om zich terug aan te passen aan het dagelijkse leven op aarde. Met deze issue 80 leveren schrijver Robert Kirkman en tekenaar Ryan Ottley terug een meer traditionele Invincible af. In sneltempo krijgen we wat humoristisch getint tienerdrama met de reactie van Invincible en zijn vriendin Atom Eve op het plan van zijn ouders om hun relatie terug nieuw leven in te blazen. Vermits zijn pa de voormalige superheld Omni-Man is, zal hun relatietherapie wel voornamelijk plaatsvinden in een reis naar andere werelden. Een hilarische scéne vindt dan weer plaats wanneer Invincible, in zijn geheime identiteit als Mark Grayson, na een jaar zijn favoriete comicbookwinkel weer eens binnenspringt en tot de vaststelling komt dat al zijn favoriete reeksen een nieuwe nummer 1 hebben gekregen (take that, DC). De reactie van de winkeluitbater is hierop ook weer goud waard wanneer hij Grayson geruststelt dat de oude nummering toch wederom zal terugkeren wanneer een anniversary issue in aantocht is (and take that, Marvel).

Er is in de issue ook nog tijd voor (on-)traditionele superhero stuff, wanneer Mark te maken krijgt met een nieuwe superschurk, dewelke zijn superieure technologie gebruikte om een bank te overvallen en met de buit hiervan een verlovingsring voor zijn vriendin wil kopen. Maar, in plaats van een traditioneel gevecht, vindt er in feite gewoon een rustig gesprek plaats en overtuigt Invincible de would be-superschurk om eerder een patent op zijn hoogstaande technologische snufjes te nemen, wil hij geld verdienen. Tegen het einde van de issue wordt het geheel wel een tikkeltje donkerder wanneer Invincible in conflict met Dinosaur (de mooie jongen op de cover hier) in Las Vegas. De resultaten van dit gevecht zijn enorm desastreus voor Amerika’s populairste gokstad.

Invincible noemt zichzelf met een sneer The Greatest Superhero Comic Book in the Universe, maar blijft met zijn consistente mix van humor, drama, lichte en donkere superheldenactie zeker een waardige deelnemer voor deze titel. Deze issue 80 zet de reeks min of meer terug in een vaster stramien en kan daarom een mooi instappunt zijn voor lezers die inderdaad één van de betere superheldenreeksen nog nooit hebben gevolgd. Aanrader!