3
Posted 28/05/2011 by Gilles in Columns
 
 

De wondere wereld van de comics small press in Nederland


Small press-uitgeverijen die comics uitgeven in Nederland zijn na een jarenlange dip de laatste tijd weer aardig in opmars. Met Koper Comics, Drop Comics, Helene Press, Windmill Comics en in 2012 R-Comics, is er voor de comic-lezer en verzamelaar eindelijk weer iets te zien en te kiezen.

Maar waarom wil iemand comics maken en uitgeven? Voor andere comicmakers wil ik hier geen antwoord op geven, omdat iedereen wel een andere motivatie heeft  om deze tijdrovende en dure hobby uit te voeren.

Daarom wil ik het in deze column het alleen maar hebben over mijn eigen small press-uitgeverij Windmill Comics Publishing (WCP)

In maart 2008 opende ik mijn eigen comicshop Windmill Comics in Spijkenisse. Dat gebeurde een beetje noodgedwongen. Het bedrijf waar ik werkte had de ene reorganisatie na de andere en op een gegeven moment was het mijn beurt om dit bedrijf na 23 jaar trouwe dienst te verlaten. Ik kreeg een redelijke oprotpremie mee en sloeg driftig aan het solliciteren. Ik was inmiddels de 50 gepasseerd en ondanks mijn vele diploma’s, certificaten en werkervaring kwam ik er al snel achter dat er vrijwel niemand meer op een ouwe bok als mij zat te wachten, of er werd een salaris geboden dat bruto lager was dan wat ik netto als WW-uitkering kreeg. Met de oprotpremie ben ik toen maar op mezelf begonnen.

Bovenstaande lijkt uiteraard niets te maken te hebben met WCP, maar het is dat wel. Op een gegeven moment kwam er bij toeval een jong stel in mijn shop. Ze waren in de buurt om bij mijn overburen van de ‘doe het zelf’-keten Formido iets aan te schaffen en de mannelijke helft van het stel was al jaren een comicverzamelaar. Een week later kwam hij opnieuw langs en we raakten aan de praat en hij vertelde dat het zijn grote droom was om ooit nog eens een comic te tekenen. Omdat ik als schrijver/redacteur verbonden was geweest aan de fanzines Comic View en Universal Comics Magazine en ik ook nog wel wat ideeën had voor een kort verhaal, besloot ik een script voor hem te schrijven en gaf hem dat een week later mee. Kort daarop kwam Gerard van de Werken, want over hem heb ik het, terug met zijn eerste schetsen voor het verhaal. Ik sloeg haast stijl achterover. Die gozer kon echt tekenen. De radertjes in mijn hoofd begonnen plots heel snel te draaien. Ik had voor Gerard een script geschreven voor twaalf pagina’s, en daar vul je geen comic mee. Ik besloot om Rik van Niedek te benaderen. Ik kende Rik al een aantal jaren en wist dat hij al met enige regelmaat verhaaltjes tekende zonder de bedoeling die ooit uit te geven. Rik zag de humor er wel van in en ook hem voorzag ik van een script en zo werd Windmill Comics Publishing geboren.

Onze eerste comic, TOO: The Owl Organization wilden wij dan ook gewoon als hobbyproject opzetten en in een oplage van honderd stuks in zwart/wit uitbrengen. Maar door medewerking van een drukker, konden wij dat eerste nummer uitbrengen in een oplage van 1000 stuks en in kleur.

Begin 2009 was het zover. Het eerste nummer van TOO was klaar en we krijgen van de organisatie van de Stripbeurs in Breda gratis ruimte om daar de comic voor het eerst aan het publiek te tonen. De verkoop op die beurs, in mijn eigen winkel en via het internet waren een groter succes dan wij hadden durven dromen en het besluit om aan een tweede nummer te beginnen was dus snel genomen.

Maar we wilden meer. We wilden meteen een tweede titel. Ik had inmiddels voor WCP de rechten bemachtigd van de jaren 50-comic De Vleermuis om die verhalen te herdrukken (en de Vleermuis eventueel te gebruiken binnen de TOO-verhalen en nieuwe verhalen) wat moest de titel worden van de door ons gewenste tweede serie. Het was Rik die als eerste opperde om de legendarische serie Hip Comics onder het stof vandaan te halen. Na enig gezoek naar de rechten van die titel, konden we aan de slag. Naast de herdrukken van de Vleermuis moesten we uiteraard nog meer content hebben voor de nieuwe Hip. Ramon Schenk ging aan de slag met het oorsprong verhaal het TOO-personage Forrest en Steven de Rie gaf toestemming om zijn Stille Getuige-verhaal Comagie in de Hip te herdrukken.

Aldus geschiedde en in oktober 2009 presenteerden wij op FACTS  TOO #2 en Hip Comics #19170 (we nummerden door waar uitgeverij Classics in 1972 gestopt was met de Hip) Tijdens FACTS kregen we behoorlijk wat volk aan onze stand, waaronder mensen die na het verschijnen van TOO #1 fan art van onze personages gemaakt hadden. Waar over zo meer. Ook de Hip was een succes en in maart 2011 is daarvan inmiddels het vierde nummer al weer verschenen. In het derde en vierde nummer van de Hip staat inmiddels ook werk van mensen die toen tijdens FACTS fan art lieten zien. (Boykoesh, Jeroen Stremme en Ashwin Visser)

Maar de WCP-mannen willen nog steeds meer en dat resulteerde in een derde titel. Eind mei 2011 verschijnt ons eerste nummer van Sheriff Classics (#9251) door Rik van Niedek en Ramon Schenk. Ook dit is een oude titel die door ons onder het stof vandaan gehaald is.

Maar ook dit is nog niet genoeg. In 2012 willen wij Avontuur Classics (met o.a. nog nooit eerder gepubliceerd werk van Vleermuis-maker Albert Winands) en Shock Classics reanimeren en komt er binnenkort een tweede TOO titel bij en is Boykoesh hard aan het werk met de humoristische Rotterdamse superheld Captain Roffa.

Momenteel houden wij ook nog eens de WCP-Talentenjacht voor schrijver en tekenaars waarvan je de details kan vinden op onze site www.windmill-comics.com

Zo zie je maar weer, dat er uit gereorganiseerd worden toch nog kan leiden tot iets heel leuks.

Johan de Neef.

 

 

Comments

comments


Gilles

 
avatar