0
Posted 26/05/2011 by Arno in Comics

Review: Fantastic Four by Jonathan Hickman, Vol.1

I don’t believe in murder. But this morning, before breakfast, I helped kill a Galactus on Earth 2012…” – Reed Richards, leider van de Fantastic Four

Een uitspraak als deze zou je al een goed idee moeten geven wat te verwachten in dit eerste volume van schrijver Jonathan Hickman (S.H.I.E.L.D., Secret Warriors) op Marvel’s first family, de Fantastic Four: namelijk pure over the top superheldenactie! Deze Fantastic Four by Jonathan Hickman Vol.1 bevat nummers #570-574 van de reeks, getekend door Dale Eaglesham (Punisher: Year One, Steve Rogers: Super-Soldier) en Neil Edwards (Herc, Warriors Three) met covers van Alan Davis (Excalibur, Uncanny X-Men). De trade kan gezien worden als de officiële start van Hickman’s ten zeerste aan te raden run op Marvel’s eerste Silver Age-reeks (al was hij ook al verantwoordelijk voor de vijfdelige miniserie Dark Reign: Fantastic Four). Tevens is dit ook het begin van de laatste run op Fantastic Four vooraleer de serie enkele maanden geleden tot een einde kwam en plaats maakte voor de huidige Future Foundation, waarin Hickman gezellig zijn grootschalige epos verder zet.

En een grootschalig epos is het zeker. Jonathan Hickman lijkt zo’n schrijver te zijn die met een volledig uitgedokterd plan en een duidelijk begin-, midden- en eindpunt aan een reeks begint. Verwacht dus voldoende referenties naar zowel voorgaande als toekomstige verhaallijnen. Maar laat je hierdoor niet afschrikken, deze eerste trade is namelijk zeer makkelijk op te pikken en geeft je alle nodige informatie (and then some!) over de wondere wereld van de Fantastic Four. Hickman heeft een duidelijk vat op de eeuwig belangrijke familiedynamiek van Reed, Sue, Ben en Johnny en verliest deze nooit uit het oog, zelfs niet wanneer ze te maken krijgen met vreemde, parallelle werelden, onverwachte bezoekers uit de toekomst, pissed off ruimtegoden of gewoon een niet zo alledaags verjaardagsfeestje van Franklin (de zoon van Reed en Sue) waarbij niemand minder dan diens idool Spider-Man de eregast is.

De trade bevat in feite drie aparte verhalen, maar allen planten ze voldoende zaadjes voor de toekomst. In “Solve Everything” krijgt Reed Richards te maken met een hele hoop alternatieve versies van zichzelf. De leden van deze interdimensionele Council of Reeds hebben elk al lang hun rol als superheld/wetenschapper uitgebreid tot niet enkel het op regelmatige basis redden van hun eigen wereld, maar tot het hervormen van gehele planeten en zelfs universums tot betere, probleemloze plekken. Klinkt dit je bekend in de oren als een recipe for disaster in superheldenseries, dan heb je volledig gelijk. Deze eerste arc levert een zeer interessante karakterstudie op van Reed Richards en zijn vaak conflicterende rollen als superheld en leider van de FF, Mr.Fantastic, één van de meest briljante wetenschappers in het Marvel universum, brave huisvader en echtgenoot van Susan, de Invisible Woman.

Het tweede verhaal in de trade legt de focus op de immer hilarische bromance tussen Johnny Storm, alias de Human Torch en Ben Grimm, aka The Thing, in een avontuur op de Nu-World, een parallelle wereld geïntroduceerd in de voorgaande run op de FF van het Ultimates-team Mark Millar en Bryan Hitch. Een geplande vakantie op deze Nu-World blijkt ietwat anders uit te vallen wanneer de kinderen van Reed en Sue, Franklin en Valeria Richards, ongevraagd mee sluipen en de plek helemaal niet meer hetzelfde blijkt te zijn als tijdens het vorige bezoek van het team twee weken geleden.

Het laatste verhaal in deze trade handelt over het verjaardagsfeestje van Franklin en hierin lijkt Hickman eveneens een zeer goed vat te hebben op ieders favoriete webslinger Spider-Man. En dan vooral op zijn relatie tot zijn beste vriend/eeuwige pestkop Johnny Storm, naar mijn mening één van de betere partnerships/komische duo’s in het Marvel universum.

Het is de sublieme afwisseling tussen grootschalige superheldenactie en de kleine, vaak hilarische en soms hartverwarmende, karaktermomenten die naar mijn inziens Jonathan Hickman terecht tussen enkele van de beste schrijvers op deze reeks plaatst (naast ondermeer Stan Lee, John Byrne en Mark Waid). De tekeningen van Dale Eaglesham in het eerste verhaal zijn in een vrij klassieke, maar passende stijl. Al laat Eaglesham Reed Richards er ietwat gespierder doen uitzien dan gewoonlijk. Neal Edwards lijkt echter eerder een light versie te zijn van voormalige FF-tekenaar Bryan Hitch, close but no cigar.

Desalniettemin blijft deze Fantastic Four een ten zeerste aan te raden startpunt voor de beginnende lezer die niet vies is van over the top superheldenscenario’s en een must-have voor de fans. Voor diegenen onder jullie die Future Foundation zijn beginnen volgen vanwege de nieuwe nummer #1, schaf deze trade en de hieropvolgende drie volumes aan en je zal verbaasd zijn over hoe mooi alles samenhangt en in elkaar overvloeit. Reviews van de volgende volumes volgen nog, maar lees alvast bij door deze Fantastic Four by Jonathan Hickman Vol.1 te bestellen op Archonia.com.