1
Posted 30/04/2011 by Arno in Comics

Review: Action Comics #900 – Truth, Justice and the American Way no more?

Cover van David Finch

Na 899 issues op ongeveer 73 jaar kwam deze week issue #900 uit van Action Comics, de comicreeks waarin Superman in 1938 zijn debuut maakte en de geboorte van het superheldengenre inluidde. Net zoals de meeste anniversary issues, is deze 96 pagina’s tellende Action Comics #900 een bundel van verschillende verhalen gebracht door enkele grote namen in de wereld der comics. Een review!

Het hoofdverhaal in de eerste helft van de issue wordt voorzien door Paul Cornell en Pete Woods, die het afgelopen jaar in de reeks Lex Luthor’s zoektocht naar ultieme macht in de arc “The Black Ring” verzorgden. In Action Comics #900 komt “The Black Ring” tot een passende finale waarin de aard van Luthor’s relatie tot zijn aartsvijand Superman wederom wordt geherdefinieerd. Het grote minpunt is hierbij wel dat het nieuwe hoofdstuk in de gelijklopende crossover “Reign of Doomsday” vrijwel in de finale van “The Black Ring” wordt geforceerd. Het tekenwerk in de “Reign”-scènes is dan ook weer van de hand van Jesus Merino, die een hardere tekenstijl hanteert dan Pete Woods. In het “Reign of Doomsday“-segment vindt Superman zijn door Doomsday gevangen genomen companen Steel, Superboy en Supergirl, maar het verhaal is hiermee nog niet afgelopen en zal gewoon worden verdergezet in de volgende issues. Op zich is de crossover rond Doomsday niet slecht, maar in deze issue neemt de arc wat weg van de impact van de finale van de Lex Luthor-saga.

In de tweede helft van de issue krijgen we enkele variërende kortverhalen door enkele bekende schrijvers. De aftrap wordt gegeven door Damon Lindelof (co-creator van Lost, Ultimate Wolverine Vs Hulk) en Ryan Sook. Superman maakt enkel een kleine cameo in deze “Life Support“, een ontroerend verhaal over zijn geboortevader Jor-El en de bouw van het ruimteschip dat hem naar de aarde zal transporteren in de laatste dagen van Krypton.

Schrijver Paul Dini (Superman: Peace on Earth, Batman: Animated Series en de videogame Arkham Asylum) levert samen met artiest RB Silva een vrij kosmisch maar toch zeer menselijk getint verhaal af met “Autobiography“, waarin Superman een conversatie voert over de zin van het leven met een soort door het boeddhisme geïnspireerde ruimtegod (Yep, you read that right).

Geoff Johns en Gary Frank, het team achter Superman: Secret Origin, brengen met “Friday Night in the 31st Century” een leuk verhaaltje waarin Lois het Legion of Super-Heroes uitnodigt voor een dinner party ten huize Kent. De tekenstijl van Gary Frank is vaak hit or miss, vooral dan de gezichten van zijn vrouwelijke personages. Maar de manier waarop hij Clark Kent als twee druppels water laat lijken op acteur Christopher Reeve uit de eerste vier Supermanfilms blijft fantastisch om te zien.

Cover van Alex Ross, een vette knipoog naar de cover van Action Comics #1

Het laatste verhaal “Only Human” is in feite een screenplay voor een filmscène, weliswaar geschreven door niemand minder dan Richard Donner (regisseur van Superman: the Movie, alsook een deel van Superman II) en Derek Hoffman over een race tussen Superman en een footballster in een pak dat hem superkrachten schenkt. De kleine schetsen van Matt Camp zijn niets om over naar huis te schrijven en vanwege het storyboard-formaat blijft dit laatste verhaal niets meer dan een vrij teleurstellende extra feature dat misschien beter in een gewoon comicformaat had gewerkt.

De gebeurtenis in Action Comics #900 waarover echter iedereen het heeft, vindt plaats in het voorlaatste kortverhaal dat toepasselijk “The Incident” heet. “The Incident” werd geschreven door David S. Goyer (screenwriter van Batman Begins, The Dark Knight en de upcoming Man of Steel) en zeer mooi getekend door Miguel Sepulveda. Het verhaal handelt over een ontmoeting tussen Superman en een veiligheidsadviseur van de Amerikaanse president nadat de man van staal zich solidair maakte met duizenden demonstranten in een protestactie in Tehran, hoofdstad van Iran. Goyer speelt met deze setting wel heel kort op de gebeurtenissen in de echte wereld en het blijft altijd gevaarlijk om een fictief superheldenpersonage, zelfs al is hij het superheldenpersonage, hiermee te confronteren. Hoewel Superman enkel een stil, vreedzaam protest leverde, werden zijn acties door de Iraanse regering gezien als een oorlogsverklaring jegens de Verenigde Staten. De man van staal is tenslotte een Kansas farmboy en staat welbekend voor “Truth, Justice and the American Way”. Of niet?

Ik zou hier een spoilertag zetten ware het niet dat de gebeurtenissen in dit verhaal al meerdere nieuwsdiensten gehaald hebben en menig debat hebben uitgelokt. Goyer laat Superman, in respons tot zijn beschuldigingen van de Iraanse regering, plannen maken om zijn burgerschap in de Verenigde Staten op te zeggen. “Truth, Justice and the American Way” zijn simpelweg niet meer genoeg in deze globalistisch getinte wereld. Dat deze beslissing controversieel is, staat buiten kijf. Enerzijds behoort Superman, een alien wiens acties (en gezichtsveld) niet beperkt blijven tot zijn thuisstad en het land waarin deze gevestigd is, toe tot de hele wereld. Anderzijds blijft Superman wel een poster boy voor Amerika (enkel Marvel’s Captain America bekleedt deze zelfde positie in superheldenkringen, for obvious reasons), zijn het zijn Amerikaanse waarden die hem een held maken en blijft hij als Clark Kent wel degelijk een Amerikaanse staatsburger.

Of dit verhaal zal worden opgevolgd in de maandelijkse serie blijft maar de vraag, maar debat uitlokken doet het zeker wel. Het lijkt de afgelopen jaren wel een trend te zijn om Amerikaanse superhelden internationaler te maken, zie bv. Batman, Inc., Wonder Woman’s nieuwe kostuum met een pak minder patriottische symbolen (lees: minder blauw en sterren) en het feit dat de film van Captain America in sommige regio’s simpelweg wordt uitgebracht onder diens ondertitel “The First Avenger“, en dus de naam van haar held en connotatie tot zijn land volledig weglaat. Ook “…the American Way” werd in latere incarnaties van Superman gewoon weggelaten bij de opsomming van diens waarden (zie Superman Returns en Smallville bijvoorbeeld: “Truth, Justice and…erm…other stuff”).

Of dit al dan niet een positieve ontwikkeling is voor het superheldengenre laat ik in het midden. Maar zeker is wel dat Action Comics #900 een kanjer van een comic is die in geen enkele collectie van een superheldenfan mag ontbreken. Bestel hem nu op Archonia.com.