0
Posted 28/04/2011 by Arno in Comics

Review: Final Crisis – Legion of three Worlds

“Two Supermen. Three Legions. Dozens of Villains. One Victor!”

Met zo’n tagline en een titel dat niet één, niet twee, maar drie verschillende Legions of Super-Heroes impliceert, weet je dat deze Final Crisis – Legion of 3 Worlds véél, maar dan ook véél, Legionnaires bevat. Deze trade omvat de vijfdelige miniserie die als tie-in tot Final Crisis, DC’s grote event van 2008, werd gepromoot maar uiteindelijk beter kan gelezen worden als losstaand van het main event. Een review van dit event zelf krijgen jullie nog, maar allereerst dus deze (laat de Final Crisis in de titel maar vallen) Legion of 3 Worlds, geschreven door Geoff Johns (Infinite Crisis, Green Lantern volume 4, Blackest Night) en geïllustreerd door George Pérez (Wonder Woman, Avengers volume 3).

Het concept achter het Legion of Super-Heroes (eerste verschijning: Adventure Comics #247 uit 1958) is vrij simpel: ze zijn een team tieners afkomstig van verschillende planeten uit de 30e-31e eeuw. Naast hun individuele superkrachten maken deze superheldenclub gebruik van Legion Flight Rings. Hun grootste inspiratie is de jonge Clark Kent (al dan niet als Superboy, afhankelijk van de continuïteit) en dankzij het wonder van tijdreizen hebben ze meermaals hun idool naar hun eigen tijdperk kunnen halen.

De geschiedenis van het Legion wordt echter vrij ingewikkeld doorheen de jaren. Zodanig zelfs dat de reeks meermaals DC-gewijs een reboot heeft gekregen. Eerst was er het oorspronkelijke Legion of Super-Heroes (uit 1958), na Zero Hour uit 1994 kwam er een ‘reboot’ Legion en in 2004 een derde incarnatie (onofficieel het ‘threeboot’ Legion). De afgelopen jaren dook echter een Legion op dat veel gemeen had met de oorspronkelijke versie in enkele comics geschreven door Silver Age-nostalgist Geoff Johns. Vandaar ook deze Legion of 3 Worlds, dat deze update van de meest iconische incarnatie van het team terug op de voorgrond schuift.

"I want my Silver Age back!"

Het verhaal begint bij Superman Prime (don’t call him Superboy Prime), een jonge Clark Kent die zijn wereld verloor in de grote Crisis on Infinite Earths (1985-86) en zich in de sequel Infinite Crisis (2005-06) tegen de helden van het DC-universum keerde. Na zijn gevecht met de Green Lantern Sodam Yat in The Sinestro Corps War kwam hij terecht in de 31e eeuw, waardoor het niet lang duurt vooraleer hij in conflict treedt met de Legion of Super-Heroes. Het Legion haalt er in de loop van het verhaal de echte Superman bij, alsook de reboot en threeboot-versies van het team. Ook hun aartsvijanden de Time Trapper en hun tegenhangers, het Legion of Super-Villains, mogen uiteraard niet ontbreken. Het geheel wordt afgerond met wedergeboortes van Connor Kent (de huidige Superboy) en Bart Allen (Impulse, huidige Kid Flash).

Indien dit allemaal wat chaotisch lijkt, wel… dat is het ook. Al heeft de reeks weinig met Final Crisis te maken, het verhaal neemt wel Crisis-achtige proporties aan (definitie van een Crisis in het DC-universum: verschillende versies van één superheld-/superheldenteam afkomstig uit verschillende werelden doen een team-up tegen een gemeenschappelijke vijand/team-up van hun vijanden… meestal ook afkomstig uit verschillende werelden).

Verwacht dus bij momenten zeer veel personages afgebeeld in een spread van een dubbele pagina. Tekenaar George Pérez is hiervoor de ideale keuze. De man heeft met de oorspronkelijke Crisis of Infinite Earths en later ook JLA/Avengers (2004) laten zien dat hij zich pas op zijn gemak voelt wanneer hij honderden personages naast elkaar mag tekenen. Schrijver Geoff Johns kent ook duidelijk zijn verschillende Legions en hun hoofdrolspelers en voorziet enkele leuke kleine karaktermomenten tussen al dat superheldengeweld. Superman/boy Prime ondergaat ook een leuk en toepasselijk lot op het einde van de reeks, vermits dit personage zowat als DC’s superkrachtige versie van een zeurende fanboy lijkt te worden geportretteerd.

Zulke spreads zijn legio (see what I did there?) in Legion of 3 Worlds

Vroeger heb ik echter het Legion of Super-Heroes nooit hard gevolgd en ben dus, naast hun gastoptredens in bijvoorbeeld de Supermanreeks, maar nauwelijks op de hoogte van hun diepere geschiedenis(sen). Vandaar dat ik bij momenten het verhaal zeer moeilijk vond om te volgen. Het geheel komt namelijk een beetje overweldigend over wanneer er vrijwel op elke pagina een heleboel nieuwe personages worden voorgesteld. Toch denk ik dat fans van de verschillende Legions hiervan zullen smullen. Het verhaal fungeert immers als sluitstuk voor alle reboots waarna de meest iconische incarnatie Geoff Johns-gewijs in haar eer wordt hersteld. In feite is dit een Rebirth voor het Legion of Super-Heroes, net zoals de schrijver dit voordeed bij Green Lantern en The Flash. Maar in tegenstelling tot de wedergeboortes van Hal Jordan en Barry Allen, gaat deze Legion of 3 Worlds, al is het een must voor de fans, zeker niet zeer uitnodigend zijn voor nieuwe lezers. Final Crisis – Legion of three Worlds is beschikbaar bij Archonia.com.