6
Posted 28/04/2011 by Malkavian in Tv/Film

Filmreview: Thor

Sinds ik Chris Hemsworth en Tom Hiddleston op Kapow! gezien heb op de Thor Q&A Panel (ik zat met wat geluk op de eerste rij), was ik volledig verkocht aan de film Thor. Het was toen duidelijk, met de 25 minuten durende footage die we te zien kregen, dat we geen mislukte Thor te zien gingen krijgen maar echt een machtig beeld van een held in wording. Het zorgde ervoor dat ik deze film zo snel mogelijk zou zien en zo geschiedde. Gisteren kwam Thor in de zalen en ben ik hem natuurlijk onmiddelijk gaan kijken.

Opgepast de review kan enkele spoilers bevatten, ik probeer er zoveel mogelijk uit te laten maar dat lukt niet altijd.

Voor diegene die het verhaal of de set-up niet goed kennen volgt een kleine introductie. Thor (Chris Hemsworth) is een God van de Noorse Mythologie, de zoon van Odin Allfather (Anthony Hopkins)  en de troonopvolger over het koninkrijk Asgard. Maar Thor is een bekrompen en arrogante god die denkt dat hij alles al weet en sterker is dan iedereen. Als de Frost Giants van Jotunheim een poging doen om in de Wapenkamer van Asgard in te breken, wilt Thor wraak. Odin verbiedt hem actie te ondernemen maar Thor slaat zijn raad in de wind. De acties van Thor zorgen ervoor dat er terug een oorlog tussen Jotunheim en Asgard is uitgebroken. Een actie die Thor heel duur komt te staan want Odin verbant hem naar Midgard, het rijk van de mensen, zonder zijn status en zijn krachten. Loki (Tom Hiddleston),  de broer van Thor, is altijd al jaloers geweest op de status als Troonopvolger van Thor en diens machtige wapen Mjolnir. Maar Loki grijpt nu ook naast dat wapen want Odin vervloekt de hamer en verbant deze ook naar Midgard.

Laat me beginnen met te zeggen dat Asgard echt prachtig wordt weergegeven. De grafische specialisten hebben schitterend  werk geleverd met het creëren van een wereld waardig voor goden. Het hele deel in Asgard zou zo in de epische Lord of the Rings-films passen. De oorlog met de Frost Giants, Asgard, de Regenboogbrug tussen de werelden, stuk voor stuk visueel om je vingers van af te likken. De kostuums zijn prachtig en met oog voor detail afgewerkt. Elk van de personages draagt een knappe filmvariant van zijn comic-kostuum. Herkenbaar zonder dat het er belachelijk uit gaat zien, iets dat niet makkelijk is als je met cape’s en iconische wapenuitrusting gaat werken.

Maar Thor is meer dan alleen een film met visuele pracht, de acteurs zijn in mijn ogen stuk voor stuk zeer goed gecast. Chris Hemsworth belichaamt Thor volledig, een grote blonde man met een goddelijk lichaam. Ja, dit als man dit neerschrijven vergt flink wat moed, maar als je alle vrouwen in zwijm ziet vallen als Thor even zijn blote borstkas toont dan weet je gewoon dat Chris Hemsworth een god uitstraalt. Ook Tom Hiddleston is volledig Loki, de slinkse en manipulerende broer van Thor, wordt goed vertolkt door Tom. Anthony Hopkins als Odin is natuurlijk de ultieme cast en hij straalt ook de macht van de Allfather uit. The Warrior Three zijn ook vrij goed gecast, het vrolijke trio heeft in de film hun typische kenmerken naar boven kunnen brengen, ook al vond ik dat het iets meer mocht zijn. Fandral (Josh Dallas) was perfect zoals ik hem voorstelde maar Volstagg (Ray Stevenson) had iets ronder gemogen en iets vaker zitten eten, Hogun (Tadanobu Asano) had iets meer de uitstraling van Genghis Khan mogen hebben. Sif (Jaimie Alexander) bracht een zeer strijdvaardige en bloedmooie vertolking van Sif. De verrassing was Heimdall (Idris Elba). Het is altijd gevaarlijk als je een gekend personage van huidskleur doet veranderen ( Zie de heibel rond Green Lantern) en zeker als je er vanuit gaat dat er bij de Vikings heel weinig zwarte mannen rondliepen. Maar Idris heeft een Heimdall vertolkt die recht uit de comics kwam, koel en trouw maar met een kracht dat geen weerga kent.  De enige naam van de Asgardians die eigenlijk niks aan de film toevoegde was Frigga (Rene Russo), je zou toch denken dat een naam als Rene Russo wel zou voorzorgen dat ze wat deftige screentime zou krijgen, maar helaas is het anders gelopen. De naam Frigga wordt zelfs niet eens vermeld, zodat ik een ganse tijd aan Hera aan het denken was en Rene zegt zover ik weet in de film de volledige 3 zinnen, zonde van het talent.

Natuurlijk heb je naast Asgard ook Midgard of beter gezegd de aarde waar een groot deel van het avontuur zich afspeelt. Nathalie Portman verleidt zonder veel moeite Thor als Jane Foster. Stellan Skarsgård is Erik Selvig, de mentor van Jane Foster. Kat Dennings is Darcy Lewis, een studente die Jane en Erik helpt bij hun onderzoek en voor de zeer komische noot zorgt door bijna slapstick-achtige commentaren te geven. Mjeunmheu, iemand?  Eigenlijk spreken de aardse personages niet echt heel erg aan, ze verdrinken wat in het geweld en pracht van Asgard.

Maar het zou geen Marvel-film zijn als er niet enkele verwijzingen naar de andere films en de comics in zitten. De eindscène uit Iron Man 2 met Agent Coulson is natuurlijk in de Thor-film verwerkt. Je zie sommige achtergronden, namen en personages voorbijkomen die alleen een fan van de serie gaat herkennen. Dr.Donald Blake is daar een van de vele voorbeelden van. Ook kan de meester zelf niet ontbreken uit de film, ik heb het natuurlijk over Stan Lee. Toen zijn scene op Kapow! Comic Con werd getoond stond de hele zaal op stelte en volgde een wild applaus. Zo hoort het, want je weet ondertussen dat Stan Lee in al de verfilmingen van zijn Marvel-creaties een kleine cameo heeft.

Niet alleen Stan Lee krijgt een cameo maar ook wordt het pad geëffend voor DE Team-film van Marvel. Ik heb het natuurlijk over The Avengers, een film waar we alle sterren uit de voorgaande Marvel-producties te samen gaan zien. Iron Man, Thor, Hulk & Captain America (die later dit jaar in de bioscoop te zien is) zijn de films die iedereen warm moeten maken voor The Avengers. Naast de grote namen krijg je ook de eerste scene met Hawkeye te zien als Thor zijn Hamer uit het S.H.I.E.L.D.-complex terug wilt krijgen. Het geeft me wel een goed gevoel dat de kleine scène die Jeremy Renner als Hawkeye had in de film, me toch heeft kunnen overtuigen van de casting. En ik ben er ook zeker van dat Luke Cage in de film zit, ookal vernoemen ze hem niet bij naam. Gelukkig is Thor een volledig opzich staand verhaal en voelt het niet aan als alleen maar een opwarmer voor het grote spektakel.

Regisseur Kenneth Branagh brengt met Thor een mooi epos vol met mythologie en karaktervorming in een visueel verbluffende omgeving. Thors overgang van egocentrische troonopvolger naar de held die we kennen uit comics is goed in beeld gebracht. Natuulijk is het een snelle omschakeling maar ja, een tijdje op aarde doorbrengen kan je wel eens een andere kijk op het heelal geven. Helaas merk je heel goed dat Kenneth een regisseur is die vooral ervaring heeft met Shakespeare en veel minder met actie-films. Want een minpunt aan Thor is dat de actie vrij chaotisch gefilmd is, vrij onduidelijk en warrig. Op Kapow! Comic Con zei Tom Hiddleston/Loki dat ze zeer zwaar getrained hebben om de vechtscenes tot een goed einde te brengen. En dat hij in de voorbereidingen naar de film toe vond dat de Wushu vechtstijl het beste bij het Loki-personage paste door zijn mager gestalte en sluw karakter. Ik zag het toen al volledig voor mij hoe Loki zou vechten en bewegen, helaas was daar niets van terug te vinden in de film.  Het gevecht met de Frost Giants voelde dreigend aan maar de individuele acties van de personages waren slecht in beeld gebracht, alsof geweld echt uit de film werd gelaten. Het gevecht tussen Thor en Loki was ook zeer zwak in beeld gebracht. Het is een keer iets anders dat een superheldenfilm meer karaktervorming heeft dan actie.

Buiten dat sommige actie-scenes beter konden, kon Thor me volledig bekoren. Het is een waardige verfilming van de comics en ze hebben de personages alle eer aangedaan. Nu is het nog afwachten naar een mogelijke sequel en natuurlijk The Avengers, waar Joss Whedon zijn magie mag laten zien.

Ow, voor ik het vergeet, Zeker blijven zitten tot na de film aftiteling want zoals we ondertussen al gewoon zijn krijgen we een tikkeltje meer te zien van The Avengers. Voor de meeste mensen in de zaal zal het niet zo spannend zijn, maar voor de fans is het buiten komen met een “Oooow Boy“-gevoel.