1
Posted 25/04/2011 by Gilles in Comics

Review – Batman: The Resurrection of Ra’s Al Ghul

“You’re confused because Ra’s tempted you… said you could use the Lazarus Pit to bring all the  people you lost back to life.“

“The Resurrection of Ra’s Al Ghul” is een achtdelige crossover uit 2007 en 2008. Het verhaal bevat telkens twee delen uit de reeksen Batman, Robin, Nightwing en Detective comics. Enige voorkennis is wel nuttig bij het lezen van deze storyline, “Batman & Son” kennen voor je hier aan begint is zeker geen overbodige luxe. Ra’s Al Ghul zelf zul je misschien nog kennen van “Batman Begins”, als je weet dat hij ooit onsterfelijk was en Talia zijn dochter is weet je al meer dan genoeg.

In Australië leert Talia Al Ghul haar zoon alles over haar vader, Ra’s Al Ghul. Damian, zoals de eigenwijze knaap heet, heeft echter weinig interesse voor zijn overleden grootvader. Zijn vader is voor hem een interessanter personage, maar wat wil je dan ook, als je tegen Bruce Wayne alias Batman papa mag zeggen…  het eerste luik vertelt eigenlijk over het verleden van Ra’s en hoe hij onsterfelijk werd, geleidelijk aan zie je dan dat er ook middelen worden gezocht om terug te keren moest hij toch sterven. Daar komt Damian bij kijken, aangezien hij een bloedverwant is van Ra’s kan hij de jongen z’n lichaam gebruiken om te verrijzen. Talia is hiervan niet op de hoogte, een moederhart zou niet met die gedachte kunnen leven. Gelukkig voor “The Son of the Demon” heeft hij zijn rechterhand The White Ghost nog die zijn meester terug wil. Hij slaagt bijna in zijn opzet om Damian te offeren maar gelukkig heeft Talia het plannetje door. Samen met Damian vecht ze zich naar buiten. Batman is ondertussen met een onderzoek bezig in Australië, een onderzoek die verdacht veel wordt gelinkt met onze goeie oude (letterlijk) Ra’s.

Damian zoekt hulp in Gotham City bij zijn vader. Met veel moeite slaagt de lenige knaap om binnen te dringen in the Batcave. Papa Batsy is niet thuis en in de grot stuit Damian op niemand minder dan Tim Drake, Batman’s aangenomen zoon en derde Robin. De twee hebben duidelijk nog een oude vete, Tim gelooft niet dat Damian enkel naar Gotham gekomen is om hulp te zoeken en de twee proberen hun problemen op te lossen met hun vuisten. Batman loopt ondertussen zijn voormalige geliefde Talia tegen het lijf die hem van alles op de hoogte brengt. Batman brengt zijn oorspronkelijke partner Dick Grayson alias Nightwing op de hoogte omdat hij vermoedt dat Damian achtervolgd wordt. In Wayne Maner heeft Alfred de kibbelende knapen kunnen stoppen maar nu moeten ze het opnemen tegen een hele horde ninja’s… De hulp van Dick is zeker meer dan welkom om het tegen zo’n gevaarlijke groep te kunnen halen.

De overmacht is veel te groot zelfs voor Nightwing, Robin en Damian. De ninja’s slagen erin Robin en Damian te ontvoeren en naar Ra’s Al Ghul te brengen. Al Ghul geeft Tim de kans zijn ouders opnieuw te leven te wekken als hij zijn kant kiest. Drake die trouw is aan Batman verwerpt het voorstel meteen… maar zal hij bij die keuze blijven?

Omdat deze reeksen telkens door een ander creatief team worden gemaakt krijgt de lezer ineens een aantal verschillende tekenstijlen op zijn bord die nogal kunnen vloeken als je het verhaal in één ruk doorleest. Het ergste is de setting die wijzigt wanneer er een overgang naar een volgend hoofdstuk plaatsvindt (en dus een andere tekenaar). Op het einde van een bepaald hoofdstuk zie je Batman het opnemen tegen een enorm aantal ninja’s waarvan het gros verdwenen is als je het volgende deel leest. Wat mij echter het meest heeft gestoord is het uiterlijk van Ra’s al Ghul zelf, hij ziet er bijna in ieder hoofdstuk compleet anders uit. Nitpickers zullen er ook hun aandeel bij vinden want er zijn volgens mij toch een aantal zaken die verhaaltechnisch niet kloppen. Ik heb bewust de inhoudelijke bespreking kort gehouden om dit voor jullie niet te verknoeien. Als het verhaal volledig door één tekenaar zou zijn uitgewerkt was het resultaat zonder enige twijfel veel beter geweest. Maar laat deze negatieve start je niet tegenhouden, op zich is het een zeer sterk verhaal. Als je fan bent van Batsy en z’n kompanen mag het werkelijk niet in je boekenkast ontbreken.