2
Posted 17/04/2011 by Gilles in Interview
 
 

Minck Oosterveer tekent Ruse (deel 2 – Interview)

Minck Oosterveer

 

Nadat we je kort Minck Oosterveer en Ruse hebben voorgesteld, kunnen we je nu een interview met deze tekenaar voorschotelen waaraan je vast wel even lekker lezen hebt:

Brainfreeze: Begin dit jaar won je de Stripschapprijs 2011. Wat deed dat met je en waarom denk je dat de jury jou gekozen heeft als winnaar?

The Unknown

Minck: Eigenlijk deed het me in de eerste instantie helemaal niets want ik heb me nooit zo bezig gehouden met die prijzen. Ik ben ook nooit bij een uitreiking aanwezig geweest. Vervolgens realiseerde ik me toch dat er een groep mensen is geweest die erg hun best hebben gedaan om mij voor te dragen. Die wilde ik zeker niet teleurstellen en langzaam groeide er ook wel wat van trots. Het is en blijft de eerste echte stripprijs van Nederland waar iemand voor zijn gehele oeuvre wordt geëerd. Hoe het verder bij de jury is gegaan, weet ik eigenlijk niet, behalve dat de The Unknown, een ander project samen met Mark Waid, een grote rol heeft gespeeld bij de uiteindelijke beslissing.

 

Brainfreeze: Welke comics/strips/manga lees je zelf? Waarom?

Minck: Lezen van strips en comics doe ik eigenlijk niet zo veel meer. Puur door tijdsgebrek… en vaak kan ik na een dag keihard tekenen helemaal geen behoefte meer hebben aan strips, dan pak ik liever een gewoon boek. Natuurlijk ben ik wel ooit begonnen als fanatiek striplezer. Als kind was ik verslaafd aan de vertaalde comics van Batman, Superman, The Flash… langzamerhand begon ik alles te vreten maar op een gegeven moment begon mijn voornaamste interesse zich toch te richten op de Amerikaanse klassiekers uit de kranten… De superheldencomics raakten een beetje naar de achtergrond en kwamen pas weer terug toen allerlei mensen in de VS en het Verenigd Koninkrijk spannende dingen gingen doen met Batman, de komst van Image en de opkomst van de indy-uitgeverijen, graphic novels etc. en ga zo maar door. Ik ontdekte ook wel weer de superhelden maar dan vooral als er iets bijzonders mee was gedaan. Het begon met de Killing Joke van Batman dat ik weer geïnteresseerd werd. Batman is, denk ik, sowieso wel mijn favoriet… Verder ben ik vooral ook een liefhebber van niet-superhelden zoals de Rocketeer, Hellboy, The Spirit, Sin City etc. Voor Spider-Man heb ik echter ook een zwak. Ooit mocht ik ‘m tekenen voor de Nederlandse superheldenagenda… en ja… mijn agent heeft er al iets over gezegd op Facebook dus nu kan ik denk ik wel haar woorden herhalen: “Minck is working on a super secret Spidey project next!”.

 

Brainfreeze: Je volgde een opleiding tot tekenleraar. Wanneer besliste je dat je strips/comics wou gaan maken?

Minck: Ik wilde altijd strips maken, doe dat ook al zolang als ik me kan herinneren. Tekenleraar was iets dat “zeker” en “degelijk” klonk. Maar ik werd gek van de jaren ’60-mentaliteit op de opleiding en het bloed kroop waar het niet gaan kon… zeker toen het er naar uit zag dat ik waarschijnlijk voor de werkeloosheid zat te studeren. Eind jaren ‘80, begin ‘90 was er geen enkele behoefte aan tekenleraren.

 

Brainfreeze: Wanneer en waarom heb je beslist dat je aan comics wilde werken?

Micnk: Ook dat was altijd al een grote droom… in de eerste plaats wilde ik een Amerikaanse krantenstrip tekenen maar dat groeide vanzelf naar comic totdat ik David Lloyd ontmoette die me zei dat ik het gewoon moest proberen. Hij bracht me in contact met DC/Vertigo waar men positief reageerde en al werd het uiteindelijk niets, de vonk was er. Ik voelde gewoon dat er mogelijkheden waren en ben van nature een doorzetter. Uiteindelijk kwam m’n kans met Zombie Tales en the Unknown … Het was duidelijk was dat er in de VS belangstelling was voor mijn werk en ik wist dat ik het vuur hoog moest houden en die mogelijkheid werd groter met een Amerikaanse agent. Die had ik ontmoet in de persoon van Renee Wittersteatter van the Eva Ink Artist Group uit New York. Zij vertegenwoordigde toen  met name grote veteranen als Michael Golden en Joe Jusko. Later raakte ik ook bevriend met beiden, die veel interesse toonden voor mijn werk. Van het een kwam het ander, Renee kreeg uiteraard ook mijn werk te zien en liet mij vervolgens weten dat als ik ooit een agent nodig had ik bij haar terecht kon.. De afgelopen twee jaar liep het op het thuisfront wat minder maar dit betekent niet dat ik de Europese strip nu direct de rug heb toegekeerd…

 

Brainfreeze: Hoe ben je bij Ruse terechtgekomen?

Minck: Bijna zeker via Mark Waid, al heeft hij me dat nooit duidelijk gezegd. Mark heeft me bij Marvel geïntroduceerd en toen die geïnteresseerd bleken nam eindredacteur Stephen Wacker contact met mij op. Mijn agent heeft vervolgens de onderhandelingen op zich genomen. Het is bij Marvel namelijk de gewoonte als ze een “artist for hire” aannemen eerst zijn paginaprijs en royalties worden bepaald en die contractueel worden vastgelegd voordat ze vertellen wat ze voor je in gedachten hebben. Ik dacht dat ze met een low profile-serietje zouden komen in het begin… Anita Blake of zo, Ruse had ik niet verwacht. Niet dat het een enorm grote reeks is want het is alleen maar een miniserie om uit te vinden of deze voormalige Crossgen-titel genoeg potentie heeft om een maandelijkse reeks te worden bij Marvel. Ruse was ooit een zeer succesvolle serie en zou dus wel tot een high-profile title uit kunnen groeien.

 

Brainfreeze: Hoe goed ken je Ruse?

Minck: Ik kende Ruse uit de Crossgen-periode en heb een paar delen in mijn bezit gehad. Het maakte toen al indruk op me door het tekenwerk maar is op de een of andere manier niet direct iets geweest dat ik toen zorgvuldig bijhield. The Unknown is gebaseerd op Ruse dus toen ik daaraan begon te werken, heb ik de trades nog eens geleend om ze goed door te nemen.  Opnieuw was ik weer helemaal weg van het tekenwerk van Butch Guice en Mike Perkins en ook de soms behoorlijk vreemde verhalen met de bekende verhaaltwisten en “Tongue in Cheek”- humor van Mark spraken me onmiddellijk weer aan. Inmiddels heb ik alles verslonden… ook de verhalen die nooit zijn gebundeld. Ik ben wel blij dat we toch overgegaan zijn op de standaard van pagina na pagina. De oorspronkelijke Ruse loopt vooral over spreads, moet je dus in oblong vorm lezen over twee pagina’s en vooral in trade is dat best wel lastig. Ook de afwezigheid van de superkleine, zeer gedetailleerde plaatjes uit de oorspronkelijke reeks maken het allemaal wat meer leesbaar, hoewel ik wel weer heel erg moet wennen aan de tekenstijl van mijn collega Mirco Piedefericci. Zelf zit ik veel meer in de richting van Butch Guice met wie ik ook contact onderhoud.

 

Brainfreeze: Klopt het dat je nu nog in een testperiode zit voor Marvel? Hoe lang loopt die en wat gebeurt er als Marvel tevreden is over je resultaten?

Minck: Geen idee of ik in een testperiode zit. Ik verwacht niet dat ze een redelijk onbekende tekenaar uit Europa die toch al tegen de 50 loopt onmiddellijk omarmen en een exclusief contract aanbieden. Marvel is erg gericht op jonge talenten. Maar opvallend dat na het tekenen van vijf Ruse-pagina, mij Spider-Man werd aangeboden. Da’s nog steeds het vlaggenschip van Marvel.

 

Brainfreeze: Betekent je Amerikaanse carrière ook een stop of pauze voor je eigen werk? Zo kwam de laatste Nicky Saxx uit in 2006 en Trunk in 2007.

Minck: Voorlopig richt ik me voornamelijk op de VS. Het is belangrijk om daar bezig te blijven… aan het werk te blijven… gezien te worden. Je bent daar zo vergeten als ze je even niet zien. Natuurlijk vergeet ik Nicky Saxx en Trunk niet. Uitgeven van nieuwe verhalen is een probleem. Er is helaas geen uitgever die bereid is, of de mogelijkheden heeft om het voort te zetten en er genoeg voor te betalen. En ik heb gewoon de mogelijkheden niet om onbetaald te gaan tekenen. Een 50-jarige met alleen maar ervaring in het 28 jaar lang tekenen van strips vindt in Nederland echt geen baan en mijn stijl leent zich nauwelijks voor reclame. Ik zou beide series eigenlijk graag voortzetten maar dan moet er een betalende uitgever zijn, ééntje waar ik mijn gezin en mijzelf kan onderhouden. En die is er simpelweg niet.

Het lijkt er op dat we in de toekomst nog heel wat van deze tekenaar mogen verwachten. Vooral zijn Spider-Man-opmerking heeft mij nieuwsgierig gemaakt. Brainfreeze gaat zijn stappen in ieder geval op de voet volgen.

Good luck Minck Oosterveer!

Comments

comments


Gilles

 
avatar