2
Posted 15/04/2011 by Arno in Comics

Review: Superman #710

Superman blijft zijn tocht doorheen Amerika verderzetten in het inmiddels achtste deel van ‘Grounded‘, de arc die door J. Michael Straczynski werd gestart maar al sinds enkele issues van dialoog wordt voorzien door Chris Roberson. Na Wonder Woman en The Flash in de vorige issues, is het nu de beurt aan Superman’s oudste vriend, Batman, om de depressieve man van staal er nodig bovenop te helpen. Samen denken ze terug aan één van hun eerste ontmoetingen. Deze vond, dankzij het wonder van retroactieve continuïteit, lang geleden plaats. Vlak voordat de rondtrekkende reporter Clark Kent naar Metropolis trok en de eveneens rondreizende Bruce Wayne aan zijn misdaadbestrijdende carrière in Gotham City begon.

De issue bestaat voornamelijk uit deze flashback, waarin beide toekomstige legendes in conflict treden met een leger geleid door de onsterfelijke Vandal Savage. Net zoals de flashback in de vorige issue met een jonge Clark en Lex Luthor, laat schrijver Chris Roberson de verschillen tussen Clark en Bruce en hun latere superheldenethiek en tactieken zo vroeg al zo mooi uitschijnen. Roberson’s dialogen zijn veruit het sterkste punt in deze issue en het is verbazingwekkend hoe snel de schrijver sinds zijn debuut op Superman de reeks, in mijn ogen althans, terug op de rails heeft gekregen.

De tekeningen van Eddy Barrows in de hedendaagse scènes zijn dan weer van een aanzienlijk hoger niveau dan deze van de matige flashback-tekenaar Travel Foreman. Toch maken de dialogen van Roberson veel goed. De man heeft een duidelijk vat op zowel Superman als Batman en levert alweer een subliem geschreven issue af. Het verhaal is zeer makkelijk te volgen maar vindt toch nog de tijd om enkele kleine, slimme continuïteitsverwijzingen aan de iets oudere lezer mede te delen. Just the way I like it. Ten zeerste aan te raden, deze Superman #710. Haal hem zeker in huis via .