3
Posted 14/04/2011 by Malkavian in Comics

Review: Nonplayer #1

Een eerste nummer van een mini-reeks (6 in totaal) is altijd een “erop” of “ernaast”. Nonplayer van Nate Simpson is er bal op.

Nate is een grafische artiest die al jaren in de game-industrie werkt en onderandere Demigod mee heeft helpen vormgeven. Nonplayer is zijn eerste stap in de comic wereld maar hij blijft wel met een half been in het gamen hangen. Met de soundtrack van Tron:Legacy op de achtergrond duik ik in de Fantasy/Cyberpunk wereld van Nonplayer. Een rare combinatie zou je denken, want de comic start in een zeer mooie fantasy omgeving met Elfen, rare beesten en veel zwaardgevechten. Want Nonplayer speelt zich deels af in een soort van Virtuele game-wereld, een MMO zoals World of Warcraft of Everquest. Het Cyberpunk gedeelte is de toekomst volgens Nate Simpson. Een wereld waar we niet online gaan voor een scherm, maar waar we volledig worden ondergedompeld in de virtuele wereld. Wakker worden uit de wereld en naar het werk vertrekken, de dagelijkse sleur maar toch met een futuristisch tintje.

Visueel is het adembenemend, echt een pareltje van een comic. Zeker als je in je achterhoofd houdt dat dit Nate’s eerste comic is, dan is het echt bewonderinswaardig dat hij de verhaalstijl van een comic zo goed weet vast te nemen. De details in de tekeningen zijn echt ongelooflijk en creeeren een prachtige wereld. Nate’s stijl deed me denken aan Mobieus en dat wil toch wel iets zeggen. Nonplayer heeft wel een iets wat bleek kleuren palet maar voor mij werkt dat alleen in het in het voordeel van de sfeer.

Het verhaal is een introductie die je laat verlangen naar meer en dat komt vooral door de subtiele hints die hij geeft naar de beide werelden. Zowel in de Fantasy wereld merk je dat er meer achter zit dan je nu te zien krijgt en ook in het cyberpunk gedeelte krijg je informatie waar je gewoon meer over wilt lezen. Je merkt duidelijk aan het verhaal dat Nate een achtergrond heeft in de game industrie. Ik denk zelfs dat als je zelf een gamer bent je Nonplayer meer kan apprecieren, maar het is niet noodzakelijk aangezien er ook film & anime invloeden te voelen zijn. Het is een comic met een snuifje Hack//sign, een halve soeplepel Existenz en ik vermoed wat Ghost in the Shell ook.

Ik zou zeggen haal hem in huis maar dan ga je nog even moeten wachten, want in bijna alle shops is Nonplayer #1 volledig uitverkocht. Image heeft laten weten dat een 2de printing eraan komt, dus zeker deze niet aan je voorbij gaan.

Nate Simpson, heeft al gereageerd op de Review :

Thanks so much for the kind words, Steven! I have heard many people compare my book to Existenz and Hack//Sign, though I have never seen either of them! I have seen Ghost in the Shell, however, and I’m sure it influenced my story quite a bit!

I’m hoping to get the comic released through a Dutch publisher sometime soon — if you have any publishers you’d recommend, please let me know and I’ll contact them! We need to get Nonplayer into some Dutch hands!

Dus als er Publishers dit lezen? Laat het mij weten.