3
Posted 11/04/2011 by Brainfreeze in Interview
 
 

Interview Richard’s Boom Art Department

Richard Boom

Richard Boom

Richard Boom is schrijver voor Brokenfrontier.com, hij doet PR Marketing Consultance voor onder meer Drop Comics en Riot Shell, maar het belangrijkste op dit moment is dat hij zijn eigen onderneming in de comics-wereld heeft opgezet. De Boom Art Department, afgekort als B.A.D., is een art-agency dat de belangen behartigt voor pencilers, inkers, colorists en editors. Veel gerenomeerde namen over de hele wereld hebben hun naam verbonden aan Boom’s bedrijf. Het creatieve team dat uit de stal van Boom komt zijn onder andere Martin Montiel, Alfredo Reyes, Caravan Studios. Naast dat zijn er ook Nederlandse talentvolle tekenaars zoals Ranjit Domisse, Ralf van der Hoeven en Dimitri Jansma. Hoe dit allemaal tot stand is gekomen? Lees gauw verder!

 

1. Richard, zou je ons willen vertellen hoe jij in de wereld van comics terecht bent gekomen?

RB: Nou Rodney. In de jaren negentig (ja, toen pas!!) kwam ik erachter dat de comics die ik las, niet zomaar op de schappen kwamen. Er zitten uitgeverijen achter, die tekenaars, schrijvers, inkers, inkleurders en zelfs graphic designers inhuren om iets magisch te maken. Dit hele creatieve gebeuren is voor mij iets magisch! Ik kwam in contact met de artiesten via forums, via email en meer. Na verloop van tijd werden sommige contacten persoonlijker en in een enkel geval groeide er iets meer uit, zoals de website www.ericbasaldua.com

Ach… daarna kwamen er meer en meer momenten…

Een top-beurs in België (www.facts.be) had moeite met het uitnodigen van artiesten en ik voelde me als een vis in het water in het contacteren van artiesten. Ik bood mijn diensten aan en die werden op prijs gesteld. Dat was in 2004. Sinds de 2009-editie noem ik mezelf Comic Artist Liaison en op de dagen zelf noem ik mezelf de Artist Alley Floor Manager, omdat ik gewoon nu een grotere rol heb dan in 2004.

De Belgische organisatie van F.A.C.T.S. bestaat uit een vijftal toppers en ik ben blij dat ik hen mag helpen! En op een bepaald moment tijdens een F.A.C.T.S.-editie, kwam ik in contact met de Belg die Broken frontier runt en hij was zo vriendelijk om me de headlines te laten doen. Al deze contacten leiden dan weer tot een moment in Breda, waar ik de geweldige jongens van Dropcomics ontmoette en die mijn hulp als editor en PR/Marketing aannamen. Dat is in het kort wat me gebeurde van 1994 tot 2010…

 

2. Bij meerdere comics-publishers ben je ook benaderd voor consultance. Hoe komt het dat uitgevers uiteindelijk toch bij jou terecht komen?

RN: Het zijn niet zozeer publishers/uitgevers, maar meer de creatieve mensen (schrijvers, artiesten) die op mijn pad komen. Van een Portugese artiest tot Amerikaanse schrijvers tot Nederlandse uitgevers… het zijn dé mensen die op mijn pad komen…

En waarom bij mij? HAHHAHAHAAA. Dat zou je hen eigenlijk moeten vragen! Maar ik denk zo dat er een gedeelde klik is, waarna door vertrouwen en enthousiasme geregeld een succes kan worden genoteerd. En van het één komt het ander… want binnen deze business is mond-tot-mond de beste manier om contacten te leggen.

 

3. Zou je eens willen toelichten wat jouw rol is binnen een team?

RB: Dat ligt aan mijn functie eigenlijk… ik probeer te faciliteren. Meer is het eigenlijk niet…

Voor de FACTS-beurs in Gent ben ik van alles en nog wat; ik heb artiesten geregeld, maar in 2010 ook een actrice. Ik heb een fotograaf geregeld voor de show, partnerships opgezet. Ik vind Facebook leuk en plug dan FACTS waar ik kan en natuurlijk schiet ik internationale en nationale persberichten de wereld in! Ik heb de artiest voor de flyer en voor de poster geregeld… Het scheelt dat de mensen van FACTS me dit ook laten doen! Zonder hen was ik een stuk armer in ervaring!!

Voor Broken frontier ben ik voornamelijk degene die de Headlines neerzet, of dat nu press releases zijn of previews van Marvel comics… ook probeer ik een klankbord te zijn voor de baas van BF. O ja… af en toe doe ik interviews en reviews en soms wat blogs.

Voor Dropcomics probeer ik adviseur te zijn en ik wil dat hun producten er goed uit blijven zien. Voor Riot Shell doe ik proofreading en persberichten samenstellen… Ach… met “faciliteren” is het eigenlijk ook wel samengevat!

 

4. Hoe ben jij op het idee gekomen om B.A.D. op te zetten?

RB: Gedurende 2010 viel het me op dat ik meer en meer successen op mijn naam kon zetten. Mijn netwerk was – zonder dat ik me dat eerst duidelijk realiseerde – zó gegroeid dat er veel mogelijk was, zo leek het wel.

Ik deed natuurlijk zelf al veel voor Dropcomics, FACTS, Broken Frontier maar ik was ook erg trots op het feit dat ik een Portugese artiest een goede comicserie (Lorelei van Starwarp Concept) heb kunnen regelen en zeker ook dat ik de inkleurder voor Minck Oosterveer’s STORM heb mogen en kunnen regelen.

En toen was het eind 2010 en ik had zoiets van “binnen nu en 5 jaar kon ik weleens wat meer gaan betekenen”. Maar toen ik werd gevraagd als editor voor een serie die deze lente via Image Comics zal worden uitgegeven, realiseerde ik me dat ik mezelf maar ook de artiesten die ik ken op een gegeven moment in de nabije toekomst wellicht meer kwaad dan goed zou doen, indien ik het niet “NU ” anders ging aanpakken… And so I did!

Het idee van B.A.D. (de naam) is trouwens van de wonderbaarlijke geest van Romano Molenaar. We praten geregeld met elkaar en hij is een powerhouse! Respect!

 

5. Even aankaartend op de inkleurder voor Oosterveer’s STORM. Hoe reageer jij op de kritiek op die inkleuring die een tijd terug het internet opkleurde en voor Minck de druppel was die hem deed besluiten voor de Amerikaanse markt te gaan en niet meer voor de Nederlandstalige markt?

RB: Persoonlijk vind ik de kritiek op de inkleuring onterecht. Het is anders. Het is geen Don en geen Jorg… maar nog steeds heerlijk om te zien! Waarom Minck daarover wordt aangevallen, begrijp ik al helemaal niet. Minck is magie-met-potloden en Caravan Studios is dan een totale andere partij. Ik verwonder me eigenlijk dat de woorden nog niet aan kritiek onderhevig zijn geweest! Maar wellicht komt dat nog! We zullen zien! Voorlopig kijk ik iedere Eppo in en ben uitermate tevreden met de inkleuring!

 

6. Welke doelstelling heeft B.A.D. voor ogen?

RB: Ik begon BAD met het idee om mijn Amerikaans netwerk in te zetten voor getalenteerde mensen buiten de USA… ondertussen ben ik er wel achter gekomen dat enkel mijn comic-netwerk niet genoeg is om mijn B.A.D.-boys van werk te voorzien, dus ik zal in 2011 ook andere bronnen van entertainment aanboren. Mijn huidige samenwerking met een Nederlandse cardgame-club X610Z is ondertussen zeer tevreden over alle dingen BAD!!

 

7. Het is mooi dat er ook een aantal Nederlandse toppers bij B.A.D. zitten. Hoe verloopt daarmee de samenwerking?

RB: Zonder tijdzone-problemen en taalbarrière! HAHAHAHAHAHA De Hollanders die ik representeer zijn geweldig. En dus ben ik het ook! Zonder hen ben ik niets. LOL

 

8. Als mensen aan comics denken, komt meteen Amerika in hun hoofd. Is B.A.D. ook bedoeld om Nederlandse talenten een kans te geven, voor een eventuele doorbraak naar de States?

RB: Zeker weten! Dat is eigenlijk mijn basisidee… maar niet mijn enige idee. Maar als ik al mijn ideeën zou vertellen zou ik je moeten vermoorden!! LOL

 

9. B.A.D. is net pas van start gegaan. Maar heb jij al opdrachten binnengekregen?

Tsja… officieel ben ik in Januari pas van start gegaan! Er is een aankondiging met een Amerikaans bedrijf op handen. En bijna al mijn artiesten zijn bezig met het eerder genoemde X610Z, een trading card-board game. Daarnaast is Caravan Studio’s dus bezig met STORM.Dit allemaal binnen de eerste 3 maanden van 2011… ik ben behoorlijk tevreden!


10. En hoe gaat het allemaal in zijn werking, vanaf het moment dat een potentiële klant een aanvraag bij jou heeft gedaan.

Dat is behoorlijk recht-toe recht-aan… Als een klant me benaderd, dan loop ik zijn wensen en zijn deadlines na, doe een voorstel en introduceer een aantal artiesten. De klant maakt een keus en ik blijf er gezellig tussen zitten zodat alles in goede banen blijft lopen. Ik faciliteer wederom… ik promoot mijn artiesten en zorg ervoor dat de betalingen via mij gaan en goed verlopen. Ik zorg dat de deadlines worden gehaald en dus de klant tevreden blijft, maar ik zorg er zeker ook voor dat de artiest tevreden blijft door de deadline voor de klant (hiermee impliceer ik de betalingstermijnen voor de opdracht) te bewaken…

 

11. Tot slot. Wat kunnen we nog meer van je verwachten in de toekomst.

RB: Nog meer? Phew…

Ik kom pas net kijken, hoor! HAHHAHAHAAA Maar ik ga me er hard voor maken om binnen Nederland een grote speler te worden en internationaal wil ik ook naam maken. Alle zaken die ik al heb aangehaald lijken me genoeg om 2011 mee te vullen, dat is zeker! Ik ben er wel terdege van doordrongen dat mijn netwerk mijn kracht is en zonder mensen in organisaties als Comicidolonline, Dropcomics, FACTS, Broken frontier, Geekstijl Media en natuurlijk Brainfreeze was ik nu niet waar ik nu ben. Die relaties zijn voor mij zeer persoonlijk en zeer waardevol en ik doe er alles aan om hén te ondersteunen en merk dat er dan een prachtige wederkerigheid ontstaat! Maar goed… in 2011 hoop ik nogmaals in de credits van een comic te komen staan, maar ik ga er ook voor zorgen dat mijn artiesten hun credits waar kunnen maken!

Ongetwijfeld zal Richard zijn doelstellingen behalen, zoals hij nu al te werk gaat. Voor extra info? Bezoek daarvoor: http://bad.boomvavavoom.com/

Interview door Rodney Roger


Comments

comments


Brainfreeze

 
avatar