0
Posted 06/04/2011 by Arno in Comics

Review: Butcher Baker – The Righteous Maker #1

R-rated superheldensatire van de bovenste plank. Zo zou je deze eerste issue van Butcher Baker – The Righteous Maker het best kunnen omschrijven. Schrijver Joe Casey (Wildcats 3.0, Adventures of Superman, Uncanny X-Men) en tekenaar Mike Huddleston (Gen 13) hebben een comic afgeleverd over een All-American badass en ex-superheld die door enkele nieuwe werkgevers overhaald wordt om één laatste opdracht uit te voeren en hiermee zijn gloriedagen te herbeleven. Het personage Butcher Baker kan het best gezien worden als een over the top kruising tussen Captain America en The Comedian uit Watchmen (zowel qua nihilistische gedachtengang als qua uiterlijk, check die snor!). De stijl van de comic is echter niet ‘grim ‘n gritty’, zoals de meeste superheldenverhalen met een R-rating, maar gewoon pure fun.

Casey’s scherpe dialogen en popculture referenties alsook de zeer toepasselijke karikaturale tekenstijl van Huddleston doen me snakken naar meer. Al lijkt de algemene plot van deze eerste issue aanvankelijk zeer simplistisch, draait de comic vooral om de satire van het superheldengenre – en niet te vergeten Amerika zelf – die hier zonder enige schroom wordt afgeleverd. Ik kijk alvast uit naar het volgende nummer, waarin de leefwereld en geschiedenis van het personage verder zullen worden uitgediept en we kennis maken met enkele van zijn voormalige vijanden.

De (terechte) hype rond Butcher Baker was opmerkelijk groot. Zodanig zelfs dat Image heeft aangekondigd dat de eerste issue al een tweede printing zal krijgen op 13 april. Bestel Butcher Baker – The Righteous Maker #1 nu op